reparatie en afstelling carburateur B19A

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 20:21 #818386 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ik ook nog steeds.

Ik had alles weer in elkaar zitten, teurtje op de auto etc.
Toen wilde ik de chokekabel vastzetten. Dat kan met een clipje. Dit clipje schoot meteen weer los en werd gelanceerd met lichtsnelheid, vast in m'n hand.

Luid vloekend heb ik de kap dichtgegooid en ik ga nu even een avondje TV kijken, ben toch alleen thuis. Er zat vandaag gigantisch veel tegen (zowat alles) dus ik heb er even genoeg van. Als je chagrijnig bent ga je toch alleen maar dingen kapot maken.

Ik ben er wel acher gekomen dat de speling op het plaatje met kogel (waar de gaskabel aan zit) zo hoort. Dit plaatje zit om een hulsje geschoven dat op de gasklepas zit. Daardoor kan het plaatje om het hulsje draaien. Het hulsje is en fractie dikker dan het plaatje dat er omheen zit geschoven, dus je kunt hem niet klemmen.
Ik neem aan dat dit is om trillingen in de gaskabel op te vangen. Zodat de teur niet meteen reageert als je een schroefje op het pedaal laat vallen.

Waarom de vraagbaak t?ch aangeeft dat dat plaatje af te stellen is... dat kan dus gewoon niet :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 20:37 #818393 door 16673-dummy
Deze moest ik nog

antiekeradio;134735 schreef : en nog wat vragen die me pas net weer te binnen schieten.

- waar gaat de rubberen slang naartoe vanuit de nippel waarvan je vraagt waar die voor is? komt die nippel zelf 'gewoon' rechtstreeks in het inlaatspruitstuk uit?
nee, is van de carterventilatie geloof ik. het slangetje komt uit op een t-stuk net voor de pot van de carterventilatie. de andere, dikke slang van het t-stuk loopt naar het luchtfilter.

- welk 3-cijferig nummer heeft jouw motor na de B19A?? dit staat op het motor identificatie plaatje
en waar zou dit plaatje moeten zitten?
op het distributieriemdeksel zit een rode sticker geplakt met daarop '854'.

het zal dus de 854-versie van de B19A zijn, als die kap nog origineel is

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2010 22:45 #818434 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Bougiekabels na controle van de bougies weer in de juiste ontstekingsvolgorde teruggemonteerd? Just my 2 cents....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 00:37 #818444 door V300 register
Ja het huidige 'start niet, geen opbrengst benzine vanaf pomp' kun je ook heel ingewikkeld maken, maar dat lijkt me eerlijk gezegd geen groot probleem om op te lossen. Nadien nog wel even de druk van de benzinepomp controleren met een geschikte meter, overigens.

Het verhaal van de al dan niet afstelbare speling van die gasklepbediening lijkt een potentiele oorzaak voor het wisselende toerental, maar het zou ook puur door wisselvallige doorlaat van de afsluiter kunnen komen.
Met stukjes pakking in het kanaal kan dat....

Wat ik uit het verhaal nog niet helemaal begrijp is waar het kanaal vanaf de afsluiter precies naartoe gaat.

De omcirkelde nippel danwel de slang voor de PCV werking moet waarchijnlijk een restrictie bevatten. Check dat ook even?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 10:00 #818452 door 16673-dummy

antiekeradio;134820 schreef : Ja het huidige 'start niet, geen opbrengst benzine vanaf pomp' kun je ook heel ingewikkeld maken,

dat zou ik kunnen doen inderdaad

antiekeradio schreef : maar dat lijkt me eerlijk gezegd geen groot probleem om op te lossen. Nadien nog wel even de druk van de benzinepomp controleren met een geschikte meter, overigens.

mij ook niet, maar als ik toch bezig ben kan ik net zo goed die carb een keer goed afstellen :)

antiekeradio schreef : Het verhaal van de al dan niet afstelbare speling van die gasklepbediening lijkt een potentiele oorzaak voor het wisselende toerental, maar het zou ook puur door wisselvallige doorlaat van de afsluiter kunnen komen.
Met stukjes pakking in het kanaal kan dat....

Volgens mij hoort die niet afstelbare speling zo. Ik zal vandaag wat foto's maken van het systeem.

antiekeradio schreef : Wat ik uit het verhaal nog niet helemaal begrijp is waar het kanaal vanaf de afsluiter precies naartoe gaat.

Ik ook niet. Dit kanaal zit in het inlaatspruitstuk. Hij krijgt aanvoer vanaf de carb, daar loopt een kanaal onder de gasklep door. Vervolgens komt dit kanaal uit in een ringvormig kanaal dat samenvalt met een ringvormig kanaal op de flens van het inlaaspruitstuk (waar de carb op t spruitstuk zit). Via de ringvormige kanaal 'stroomt' er benzine (o.i.d.) naar 'boven', want daar zit het kanaal in het inlaatspruitstuk. Dit kanaal zit recht onder/voor de stelschroef van het stationair toerental, dus mij lijkt dat deze schroef dit kanaal kan afsluiten of niet.
Het is mij niet duidelijk of dit kanaal nog verder doorloopt naar de stationairsproeier of dat t afbuigt.

mogelijk is dit de oorzaak geweest van het onafstelbare/wisselende stat. toerental; de gasklep bleef openstaan waardoor er geen benzinemengsel door de bypass richting stelschroef stroomde, mede doordat hier pakkingresten voor zaten. De pakking is helemaal 'in' het ringvormige kanaal 'gezogen', m.i. doordat het vacuum getrokken is o.i.d.
Tnminste, dit is de indruk die ik van het geheel heb gekregen.

Bij deze dus ook een waarschuwing voor de B19A-rijders onder ons; de pakking voor de carb.voet die je krijgt moet aangepast worden voor je hem op de flens plaatst!

De omcirkelde nippel danwel de slang voor de PCV werking moet waarchijnlijk een restrictie bevatten. Check dat ook even?

Dat zal ik straks nog even doen.

De bougiekabels heb ik inderdaad allemaal losgehad en teruggezet zoals ze gemerkt waren (garage heeft er voor de compr.meting cijfers op gezet voor de volgorde).
Het is erg lastig te schatten hoe je het moet zien, aangezien de verdelerkap bij mij niet in de positie staat zoals in de vraagbaak. Die geeft hem zo weer:
.
. .
. EDIT: hij geeft 'm niet goed weer. Afijn, de diagonalen van de vierhoek die de aansluitingen vd kabels vormen, vormen een +teken.

Bij mij zit 'ie meer zo:
. .
. . EDIT: en hier vormen de diagonal dus een x teken.

Maar hij heeft op allevier de cilinders gelopen zoals de bougiekabels zaten, dus het lijkt me dat 'ie nu ook gewoon moet lopen.

EDIT: ik snap ook niet waarom hij niet wilde starten. Ik ben niets raars tegengekomen. Misschien dat er wat prut in de leiding zat. Afijn, vanmiddag ga ik 'm nog eens proberen. Als 'ie dan nog niet wil gaat hij linea recta terug de stalling in, ik heb nog meer te doen dan m'n vrije dagen in rook op te zien gaan :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 10:43 #818453 door V300 register

volvofiel;134828 schreef : Het is erg lastig te schatten hoe je het moet zien, aangezien de verdelerkap bij mij niet in de positie staat zoals in de vraagbaak.

De verdeler is in zijn geheel te verdraaien om het tijdstip van ontsteking af te stellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 10:52 #818454 door V300 register
Niet de kap, maar het hele geval inclusief asje. Begin daar (nog) maar niet aan.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 11:57 #818464 door 16673-dummy
Dat ga ik niet zelf doen nee :)

Hij start trouwens nog steeds niet. Even het dekseltje van de benzinepomp geschroefd en zie daar: prachtig droog. Toch maar een nieuwe pomp besteld.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-02-2010 12:00 #818466 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Laatst vertelde iemand mij dat hij aan een Volvo van iemand anders aan het sleutelen was, gewoon nieuwe verdelerkap, rotor,bougies enz.. Maar na het terugplaatsen van alle onderdelen wilde de auto absoluut niet meer aanslaan.
Achteraf bleek dat de verdelerkap er de hele tijd 180 graden verkeerd op had gezeten, en daardoor ook de kabels verkeerd zaten, maar toen hij de verdelerkap er goedom opzette, en de kabels ook weer terug zette zoals ze zaten, sloeg hij dus uitteraard niet aan omdat de cylinders nu niet in de juiste volgorde ontsteking kregen. Het kan dus idd zoiets simpels zijn als de verdelerkap ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 12:13 #818467 door 16673-dummy
De bobinekabel laat ik er altijd op zitten dus hij komt weer goed op z'n plaats. Er is ook verder niets los geweest dus die verdelerkap zit nog precies hetzelfde als toen hij nog liep.

Ik denk dat er vocht in de benzinepomp heeft gezeten vanwege het silstaan => dit is bevroren => tijdens de eerste startpoging werkte hij nog maar is de auto verzopen => de bevroren pomp is kapot gegaan door gebruik => nu pompt hij geen benzine meer op.

Iets anders kan ik me niet bedenken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC