reparatie en afstelling carburateur B19A

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2010 15:19 #818320 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
oh my god wat is die groene zooi waar de carburateur tegenaan hangt?

daar hoort inmiddels toch wel een keer een nieuwe pakking tussen.
volgens mij horen er ook nog kanalen te lopen tussen de carburateur en het spruitstuk (die dus door deze pakking heen gaan, en rondom afgedicht moeten zijn)

edit
ik ben dit hele carburateurverhaal aan het afsplitsen naar een apart topic

forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=134674

kan er absoluut geen wijs uit als alles zo door elkaar heen geschreven staat.
Uit eerdere berichten lijkt het alsof er geprobeerd wordt het stationair CO percentage te veranderen door de positie van de naald te verschuiven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 15:25 #818322 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

antiekeradio;134689 schreef : oh my god wat is die groene zooi waar de carburateur tegenaan hangt?

daar hoort inmiddels toch wel een keer een nieuwe pakking tussen.
volgens mij horen er ook nog kanalen te lopen tussen de carburateur en het spruitstuk (die dus door deze pakking heen gaan, en rondom afgedicht moeten zijn)

Er lopen geen extra kanalen.

Die pakking heb ik overigens gemold toen ik 'm eraf haalde. at compleet vastgeplakt. Deze zit er pas 7000 km op (was nieuw toen ik 'm monteerde). Ik heb al een nieuwe liggen, zet ik erop voor montage :)

De CO is afgsteld door de garage waar ik bijstond; zowel door de stelschroef te verdraaien als de naald. De naald heb ik tijdens montage volgens de vraagbaak afgesteld; voor het CO is hij nog een slagje naar beneden gedraaid.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 15:26 #818323 door 16673-dummy

punkazz;134684 schreef : Het membraan (of gat) waar die naald invalt, kan dat nog versleten zijn? Niet dat dat jouw probleem verklaart, maar goed, ben gewoon nieuwsgierig. Sinds de carbcursus wil ik alles weten :y:

Da's de sproeier. Afgesteld volgens de vraagbaak, zit er nu 7000 km en een jaar in.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2010 15:32 #818343 door V300 register

volvofiel;134692 schreef : Da's de sproeier. Afgesteld volgens de vraagbaak, zit er nu 7000 km en een jaar in.

Snap dat dat de sproeier is, maar een misverstand zit in klein hoekje dus omschreef ik het even. Kan dus slijten en apart vervangen worden, net als die (naald aan de) solenoid.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 15:47 #818347 door 16673-dummy
Ja, maar zo'n sproeier gaat iets langer mee dan 7.000 km hoop ik :)

@ Wouter, je had gelijk! Er loopt nog een extra kanaal onderin de carb (een soort bypass onder de gasklep door) naar het spruitstuk.
De pakking die ik gebruik heeft hiervoor GEEN gat zitten. Zoals te zien is, heeft de motor zelf al een gaatje in de huidige pakking gezogen.
Ik zal in de nieuwe pakking een extra gaatje maken voor dit kanaal.

@ Allen; even een lijstje van de werkzaamheden tot nu toe:

- Vonk gecheckt: in orde
- Zekeringen in orde
- Er is brandstof: lampje brandt niet, wijzertje kot omhoog, dus er is genoeg
- Geen brandstof => brandstofpomp werkt, leidingen doorgeblazen
- Carb uit elkaar genomen, was schoon, alle kanalen open, membramen in orde
- Stationairsproeier werkt
- Vacu?mwerk in orde
- Pakking inlaatspruitstuk twijfelachtig =>moet ik nog vervangen
- Carb moet nog afgesteld worden, ben bezig gegevens te verzamelen
- Startmotor draait vlot rond, er is ??n hikje geweest
- Nieuwe bougies

Ik ga nu alles terugbouwen, dus ??k de nog niet correct afgestelde carb. Hij moet dan lopen, al kan het zijn dat hij niet goed loopt vanwege de niet correct afgestelde teur. Maar dan kan ik in ieder geval kijken of hij weer loopt!
Als dat het geval is, ga ik de carb goed afstellen.

Edit: vanwege een mogelijk vacuumlek ga ik nu eerst nog even de spruitstukpakking vervangen. Hopen dat dat binnen een uurtj lukt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2010 16:40 #818358 door V300 register
Even een losse flodder tussendoor: hopen dat iets binnen een uur lukt is vragen om dingen over het hoofd te zien. mijn tip; take it slow! liever 1 keer 2 uur ergens over doen wat ook misschien in 1 uur gekund had, dan het 3x opnieuw te moeten doen omdat je iets vergeet of over het hoofd ziet.

Het hele verhaal carburateur bij elkaar geveegd, de dingen die mij opvallen en waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn, bij twijfel met een vraagteken.

- het rubber membraan bij de zuiger is nieuw
- de membraan van de luchtdoseur is nieuw (?)
- de vlotterhoogte is nog nooit op de correcte manier gecontroleerd en/of gecorrigeerd (?)
- de pakking tussen carburateur en spruitstuk heeft waarschijnlijk langere tijd helemaal dicht gezeten terwijl er buiten de hoofd doorlaat nog minstens 1 extra doorlaat in hoort te zitten
- de naald en de hoofdsproeier zijn 7000 km geleden nieuw gemonteerd
- de zuiger met naald gaat soepel op en neer en dempings olie is aanwezig (?)
- in het verleden is er van alles geprobeerd met sproeier hoogte en posities van de naald, terwijl dit alleen een groffe basis instelling voor het CO percentage hoort te zijn.

mijn belangrijkste vragen:

- zit er ook maar enige speling op de gasklepas? testen in alle standen/richting!!
- de elektrische afsluiter zit in een kanaal. Aangezien het een afsluiter is zonder externe aansluiting, moet het zo zijn dat er vanuit 2 plaatsen een ingegoten kanaal naartoe loopt. Aanvoer, Afvoer (of andersom) Waar gaan die kanalen naartoe, en zijn ze open?

- komt de gasklep helemaal terug in de uitgangs positie als het gaspedaal niet ingedrukt wordt? staat de stang met kogelverbinding op dat moment los?
- je zegt dat alle kanalen in de carburateur schoon zijn. foto foto foto foto en beschrijf alle kanalen die je gecontroleerd hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2010 17:01 #818364 door V300 register
en nog wat vragen die me pas net weer te binnen schieten.

- waar gaat de rubberen slang naartoe vanuit de nippel waarvan je vraagt waar die voor is? komt die nippel zelf 'gewoon' rechtstreeks in het inlaatspruitstuk uit?

- welk 3-cijferig nummer heeft jouw motor na de B19A?? dit staat op het motor identificatie plaatje

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 18:41 #818379 door 16673-dummy

antiekeradio;134729 schreef : Even een losse flodder tussendoor: hopen dat iets binnen een uur lukt is vragen om dingen over het hoofd te zien. mijn tip; take it slow! liever 1 keer 2 uur ergens over doen wat ook misschien in 1 uur gekund had, dan het 3x opnieuw te moeten doen omdat je iets vergeet of over het hoofd ziet.

uiteindelijk niet de pakking gewisseld. eerst kijken of hij het zo doet,

Het hele verhaal carburateur bij elkaar geveegd, de dingen die mij opvallen en waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn, bij twijfel met een vraagteken.

- het rubber membraan bij de zuiger is nieuw jep
- de membraan van de luchtdoseur is nieuw (?) jep
- de vlotterhoogte is nog nooit op de correcte manier gecontroleerd en/of gecorrigeerd (?) jawel, meerdere keren al. keurig binnen de toleranties
- de pakking tussen carburateur en spruitstuk heeft waarschijnlijk langere tijd helemaal dicht gezeten terwijl er buiten de hoofd doorlaat nog minstens 1 extra doorlaat in hoort te zitten daar ben ik ook achter gekomen! oude troep zat in de binnenring die richting de zgn. 'stationairsproeier' gaat. pakkingresten verwijderd en de nieuwe aangepast aan de carb.
- de naald en de hoofdsproeier zijn 7000 km geleden nieuw gemonteerd jep
- de zuiger met naald gaat soepel op en neer en dempings olie is aanwezig (?) jep
- in het verleden is er van alles geprobeerd met sproeier hoogte en posities van de naald, terwijl dit alleen een groffe basis instelling voor het CO percentage hoort te zijn. nee. voor de co alleen een klein slagje gedraaid. sproeier zat in ??n keer goed. de naald is na de apk ??n keer een slagje gedraaid. niet mee 'gerommeld' o.i.d.

mijn belangrijkste vragen:

- zit er ook maar enige speling op de gasklepas? testen in alle standen/richting!! bij de gasklep zelf niet. op het plaatje waar de gaskabel verbonden is met de gasklepas is er w?l grove speling! niet te corrigeren, weet niet waarom. mogelijk zit de verstelling vast. van alles mee geprobeerd, maar helaas. de gasklepas zelf is 100% spelingsvrij
- de elektrische afsluiter zit in een kanaal. Aangezien het een afsluiter is zonder externe aansluiting, moet het zo zijn dat er vanuit 2 plaatsen een ingegoten kanaal naartoe loopt. Aanvoer, Afvoer (of andersom) Waar gaan die kanalen naartoe, en zijn ze open?
Nu wel! aanvoer komt op het spruitstuk onderin de ring vanaf de carb, gaat via een ring langs de opening en komt bovenin uit bij de 'stationairsproeier' en afstelschroef voor stat. toerental. zat pakkingrommel in. nu niet meer. nieuwe pakking aangepast, ik plaats nog een waarschuwing + instructiefoto's op het forum voor anderen met een B19A.

- komt de gasklep helemaal terug in de uitgangs positie als het gaspedaal niet ingedrukt wordt? staat de stang met kogelverbinding op dat moment los? de stang met kogelverbinding heeft dus grove speling (in alle richtingen) op de plek waar hij aan de carb zit. niet te corrigeren (althans mij lukt het niet). moet volgens de vraagbaak afgesteld worden op 0,5 mm, maar dat lukt dus niet.
ik heb de afstelling aangepast; bij choke ingedrukt zit de gasklepmechanisme niet meer geblokkeerd door het chokemechanisme en de gasklep komt nu geheel terug (was niet zo). waarschijnlijk is het stat. toerental nu veel lager.

- je zegt dat alle kanalen in de carburateur schoon zijn. foto foto foto foto en beschrijf alle kanalen die je gecontroleerd hebt.

vlotternaald (benzinetoevoer), vlotter, vlotterafstelling, sproeier, extra aanvoer onderin carb., diverse leidingen (weet zo uit m'n hoofd niet meer welke precies, maar ik heb met de compressor bij de carb gezeten en elk mogelijk kanaaltje doorgeblazen. daarna membramen gecontroleerd op lekkage; alles nieuw en dus nog heel.

Ik heb de aansluiting van carb op spruitstuk grondig schoongemaakt, hier was iets mis. benzineleidingen doorgeblazen, benzinepomp gereinigd (bleek niet nodig).

Gasklep- en chokemechanisme opnieuw afgesteld.

ik ga de teur nu monteren en kijken of hij nu w?l wil starten.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2010 18:42 #818380 door 16673-dummy
De luchtdoseringsklep is trouwens van essentieel belang. als deze niet werkt lijkt het alsof de wagen veel te rijk loopt, loopt slecht (alleen hoog in de toeren), slaat continue af en start slecht.

probleem hebben we gehad bij de 343DLS, na lang zoeken gevonden!

als de zuiger niet goed gedempt wordt (bijv. door gebrek aan olie) start de auto normaal. gas los en vol gas gaat goed, maar halfgas zorgt voor bokken omdat de zuiger niet goed gedempt wordt.
proefondervindelijk ondervonden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2010 18:47 #818382 door V300 register
Ik ben benieuwd Joost. Of het nu wel goed is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC