punkazz' problemen topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2009 13:34 #759752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic

antiekeradio;91361 schreef : Buiten het afstellen van de LPG verdamper zou het ook nog zo kunnen zijn dat de verdamper last heeft van sludgevorming.

@steven, kun je die open maken?

Begrijp ik nu goed dat draaien aan die schroef die Anjo aanwijst totaal geen effect heeft? Maar dat het gaat om de gasverdamper?

Sludgevorming is alleen geconstateerd toen de gasverdamper kapot ging (desondanks reed hij nog super toentertijd). 2 jaar geleden is er een gloednieuwe ingezet. Ik heb geen idee of ik die open kan maken. Maar het blijft toch raar dat het zo plots gebeurd. Anjo, jij hebt die gastoevoer los gehad, maar daar zat geen sludge in toch (maar daar is het al verdampt, dus dat is daar niet in aan de orde waarschijnlijk)? Waar zit die mengselafstelschroef op een gasverdamper? Of waaraan kan ik die herkennen? Ik zal die plug eens loshalen, alleen ik heb een veel ouder systeem dan die g3-installatie van de 2e link.

Elektrode-afstand zal ik ook eens afstellen, ik zie dat dat op LPG nog een stukkie minder mag zijn. Bedankt voor die sites, staan toch handige dingen in, zoals: Vul in een auto met LPG-systeem nooit de radiateur met water. Dit had ik zo een keer kunnen doen in nood.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2009 14:16 #759757 door V300 register
toerental vs mengsel. en nu bovenstaande posts nog eens lezen ;)

(ik begon met te zeggen dat je het mengsel iets hoger moet zetten)

Waar die schroef op je verdamper zit, dat hangt puur van het type verdamper af.
De stelregel is wel dat ie eerst schoon moet zijn voor je gaat afstellen.

meestal heeft de mengselschroef (voor stationair) een borgmoer, die je eerst los moet maken.

De andere schroef (aftap punten niet meegerekend) is voor de vollast, die is bij de inbouw al goed afgesteld (hopen we)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2009 22:57 #759833 door V300 register
Hehe, sorry, het ligt vast aan mij. Ik snap toerental vs mengsel nu wel denk ik. LPG: toerental => carburateur; mengsel (CO) => gasverdamper. Wel vreemd dat we CO wel goed hebben gekregen bij de garage met de CO-schroef op de carburateur (hij is volgens mij altijd op deze manier afgesteld), maar daarvoor moest er wel flink aan gedraaid worden.

Anjo's post heeft me denk ik van de wijs gebracht:

AvdAkker;91376 schreef : irritant zeg zo'n gasinstallatie:D bij een auto op benzine had dat wel geholpen:+

en dit ging (dacht ik) over die stationairschroef op de carburateur...maar ik heb nog wel eens rare hersenspinsels.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2009 23:51 #759842 door V300 register
Het zou theoretisch kunnen dat de CO mengschroef van de carburateur invloed heeft op de mengselrijkheid tijdens het lopen op LPG.. maar ik kan even niet bedenken hoe het luchtpad dan loopt etc.

geeft dat niet dezelfde wijziging die het bij gewoon verdraaien van de toerentalschroef ook geeft?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 23:57 #759846 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic punkazz' problemen topic
in principe wel, alleen is de co schroef daarin veel gevoeliger als wanneer je de gasklep versteld vanwege het formaatsverschil. toch?

punkazz;91471 schreef : Anjo's post heeft me denk ik van de wijs gebracht:
dit ging (dacht ik) over die stationairschroef op de carburateur...

dat ging wel degelijk over de stationairschroef op de carburateur! enkel is dat bij een op lpg rijdende auto niet de correcte schroef om aan te draaien, vandaar mijn post "bij een auto die enkel op benzine rijd had het wel geholpen" het gaat nu om de stationair mengschroef voor het lpg systeem waar wouter me op wees.

daar heb ik overigens niet aan gezeten, omdat ik ervanuitga dat dit correct staat. (net als de inspuithoeveelheid of hoe dat ook mag heten stelschroef)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 23:59 #759848 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic punkazz' problemen topic
in principe wel, alleen is de co schroef daarin veel gevoeliger als wanneer je de gasklep verdraaid. toch?

punkazz;91471 schreef : Anjo's post heeft me denk ik van de wijs gebracht:
dit ging (dacht ik) over die stationairschroef op de carburateur...

dat ging wel degelijk over de stationairschroef op de carburateur! enkel is dat bij een op lpg rijdende auto niet de correcte schroef om aan te draaien, vandaar mijn post "bij een auto die enkel op benzine rijd had het wel geholpen" het gaat nu om de stationair mengschroef voor het lpg systeem waar wouter me op wees.

daar heb ik overigens niet aan gezeten, omdat ik ervanuitga dat dit correct staat. (net als de inspuithoeveelheid of hoe dat ook mag heten stelschroef) het lijkt er op dat op dit moment enkel die schroef voor het stationair lpg mengsel een tikje rijker moet zetten, en dan zou hij moeten aanslaan.

er zit met de startkabels iig veel meer leven in als op de accu die er in zat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 00:20 #759853 door V300 register
Alrighty...ik ga morgen eens wat onderzoek doen en foto's nemen van de verdamper. Op internet is het trouwens moeilijk zoeken naar info over specifieke gasverdampers.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 01:43 #759867 door V300 register
ja klopt. Veel teveel verschillende types, weinig documentatie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 08:19 #759868 door V300 register
Die stationaire stelschroef van de lpg installatie, die zit toch gewoon tussen de laatste slang naar met mengstuk? Die wordt gewoon standaard zo afgesteld dat de motor net niet afslaat bij stationair. Ik heb hem zelf een tikje verder gedraaid.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 09:41 #759878 door V300 register
Dat is lang niet bij alle installaties zo, Jean-Luc.

als het goed is wordt deze bij de inbouwer afgesteld op een specifieke CO waarde (net onder de 1,5 procent)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC