punkazz' problemen topic
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-03-2009 14:32 #760479
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
Of het een mengstuk is weet ik eigenlijk niet, maar er zit nog wat onder iig. Dat hoor ik althans elke keer van een goede kennis die ervaring heeft met deze oude Necam-installaties; dat het een gescheiden systeem is ofzo en dat dit het beste systeem was wat je kon hebben...nou daar ben ik het nu even niet mee eens, maar goed.
Stationairschroef zit toch daar helemaal rechts, bij 1? Gelukkig heb ik alles weer netjes teruggedraaid zoals het stond.
[ATTACH]1383[/ATTACH]
(als je het even vergelijkt met dit: forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...id=1358&d=1235510014 dan is het toch niet zo gek dat ik dat denk, bij het gasmechanisme)
Stationairschroef zit toch daar helemaal rechts, bij 1? Gelukkig heb ik alles weer netjes teruggedraaid zoals het stond.
[ATTACH]1383[/ATTACH]
(als je het even vergelijkt met dit: forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...id=1358&d=1235510014 dan is het toch niet zo gek dat ik dat denk, bij het gasmechanisme)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-03-2009 16:00 #760492
door V300 register
Steven, laat mij maar even lullen. Ik denk dat ik het fout had. Nu ik goed kijk zit er inderdaad een heel stuk onder de carburateur en dat zal dan wel voor de gasvoorziening zijn. En welke nou stationair is, moet iemand van de TC maar zeggen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 00:47 #760693
door V300 register
de regeling van je mengsel op LPG kun je
niet met een schroef op de carburateur doen..
zaag desnoods de hele bovenkant van de carburateur boven de gaskleppen eraf; maakt geen enkel verschil voor lopen op LPG.
Ik zie dat het hele zaakje er nogal smerig en rot uitziet. Zelf zou ik in dit stadium alles uit elkaar schroeven en gaan schoonmaken. Dan zie je ook weer waar je mee bezig bent ipv 'roeren in ouwe prut'
De stelschroef op de vacuumleiding is zeker een afstelling. maar ik weet niet zeker welke dit is (het zou je gezochte mengsel regeling kunnen zijn!)
Ik weet niet goed wat ik op de foto nog meer zie, maar het zou ook zomaar kunnen dat er een regelbare restrictie in de hoofdslang zit (dat is dan de regeling voor het 3000 rpm mengsel)
Het mengstuk zit inderdaad onder de carburateur, en ligt dus direct aan het motorvacuum. dit maakt een groot verschil voor de regeling t.o.v. de gewone verdampersystemen, vandaar dat er geen regelschroeven op de verdamper zelf zitten.
OK nu nog wat over die schroefjes op de carburateur, die dus op LPG alleen invloed hebben op het toerental (en niet op mengsel).
Voor benzine is dit wel belangrijk natuurlijk.
De grote koperen schroef naast de mengselschroef kun je in de documentatie terugvinden als "CO-constant systeem"
Dit is een poging om het 'naregelen' van de CO schroef onnodig te maken als het toerental bijgeregeld moet worden. Als alles goed werkt, kun je met die schroef het toerental varieren zonder dat ook het CO percentage verandert.
"als alles goed werkt" is helaas een big if, en deze carburateurs zijn dan ook 9 van de 10 keer niet meer 100% goed af te stellen op benzine.
Het probleem is dat die regelschroef maar binnen een bepaald gebied echt het CO constant houdt. Dit gebied moet ingesteld zijn zodat de stand van deze schroef en de gasklep "in evenwicht" zijn.
Als ze niet in evenwicht zijn, kun je w?l het stationair mengsel en toerental goed instellen, maar krijg je problemen zoals schokken bij het gasgeven (omdat de stand van de gasklep niet op de goede beginwaarde staat)
De afstelling voor de gasklep was bij deze versies dus standaard voorzien van een afdichtplaatje!!!!!
als dat plaatje weg is, kun je het dus eigenlijk wel vergeten om een ideaal rijdbare carburateurinstelling te vinden.
niet met een schroef op de carburateur doen..
zaag desnoods de hele bovenkant van de carburateur boven de gaskleppen eraf; maakt geen enkel verschil voor lopen op LPG.
Ik zie dat het hele zaakje er nogal smerig en rot uitziet. Zelf zou ik in dit stadium alles uit elkaar schroeven en gaan schoonmaken. Dan zie je ook weer waar je mee bezig bent ipv 'roeren in ouwe prut'
De stelschroef op de vacuumleiding is zeker een afstelling. maar ik weet niet zeker welke dit is (het zou je gezochte mengsel regeling kunnen zijn!)
Ik weet niet goed wat ik op de foto nog meer zie, maar het zou ook zomaar kunnen dat er een regelbare restrictie in de hoofdslang zit (dat is dan de regeling voor het 3000 rpm mengsel)
Het mengstuk zit inderdaad onder de carburateur, en ligt dus direct aan het motorvacuum. dit maakt een groot verschil voor de regeling t.o.v. de gewone verdampersystemen, vandaar dat er geen regelschroeven op de verdamper zelf zitten.
OK nu nog wat over die schroefjes op de carburateur, die dus op LPG alleen invloed hebben op het toerental (en niet op mengsel).
Voor benzine is dit wel belangrijk natuurlijk.
De grote koperen schroef naast de mengselschroef kun je in de documentatie terugvinden als "CO-constant systeem"
Dit is een poging om het 'naregelen' van de CO schroef onnodig te maken als het toerental bijgeregeld moet worden. Als alles goed werkt, kun je met die schroef het toerental varieren zonder dat ook het CO percentage verandert.
"als alles goed werkt" is helaas een big if, en deze carburateurs zijn dan ook 9 van de 10 keer niet meer 100% goed af te stellen op benzine.
Het probleem is dat die regelschroef maar binnen een bepaald gebied echt het CO constant houdt. Dit gebied moet ingesteld zijn zodat de stand van deze schroef en de gasklep "in evenwicht" zijn.
Als ze niet in evenwicht zijn, kun je w?l het stationair mengsel en toerental goed instellen, maar krijg je problemen zoals schokken bij het gasgeven (omdat de stand van de gasklep niet op de goede beginwaarde staat)
De afstelling voor de gasklep was bij deze versies dus standaard voorzien van een afdichtplaatje!!!!!
als dat plaatje weg is, kun je het dus eigenlijk wel vergeten om een ideaal rijdbare carburateurinstelling te vinden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 12:04 #760724
door V300 register
Het is mij zeker duidelijk dat mengsel (LPG) niet te regelen is op de carb. Het gaat me echt niet om de afstelling op benzine, dat is nooit gelukt, het opmerkelijke vind ik alleen dat CO waarschijnlijk altijd is afgesteld (met veel moeite) met de stelschroeven op de carburateur (1 keer stond ik erbij te kijken), nog nooit heb ik iemand zien draaien aan ook maar iets van de LPG-installatie.
Afijn, ik was ook alleen op zoek naar de stationairschroef op de carburateur (leek ook ietsiepietsie te helpen) en de stelschroef voor mengsel bij de gasverdamper (misschien nu gevonden).
Ik ga de auto nu eerst schorsen en naar de stalling brengen. Weet nog niet wat ik ermee ga doen, maar ik neig op dit moment naar (zelf) slopen of verkopen. Gezien de roest en de historie van de auto begin ik steeds meer te twijfelen of ik verder moet gaan met deze auto. Ik heb tevens geen tijd en kennis om zelf te klussen en dat is eigenlijk het grootste probleem. Slopen kan ik op m'n gemak doen; maar ik kan helaas eigenlijk geen derde auto betalen/kwijt.
Interessante voorstellen, tips, aanbiedingen zijn welkom, want ben natuurlijk ondertussen wel stiekem alvast op zoek naar dagelijks vervoer.
Afijn, ik was ook alleen op zoek naar de stationairschroef op de carburateur (leek ook ietsiepietsie te helpen) en de stelschroef voor mengsel bij de gasverdamper (misschien nu gevonden).
Ik ga de auto nu eerst schorsen en naar de stalling brengen. Weet nog niet wat ik ermee ga doen, maar ik neig op dit moment naar (zelf) slopen of verkopen. Gezien de roest en de historie van de auto begin ik steeds meer te twijfelen of ik verder moet gaan met deze auto. Ik heb tevens geen tijd en kennis om zelf te klussen en dat is eigenlijk het grootste probleem. Slopen kan ik op m'n gemak doen; maar ik kan helaas eigenlijk geen derde auto betalen/kwijt.
Interessante voorstellen, tips, aanbiedingen zijn welkom, want ben natuurlijk ondertussen wel stiekem alvast op zoek naar dagelijks vervoer.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 12:19 #760727
door V300 register
Steven, gewoon carburateur loshalen, reviseren en rijden maar weer. Even alles nalopen, slangen op vacuumlekken, etc. Zo moelijk zal het toch niet zijn?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2009 12:26 #760728
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic punkazz' problemen topic
40e kost revisiesetje. Bestellen, middagje zitten, monteren en rijden maar. Vroemmmm.........
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 12:30 #760729
door V300 register
Ik zit enorm in dubio. Ik weet niet waar ik moet beginnen en ik heb de handigheid niet. De carburateur is op, zoals Anjo heeft geconstateerd, dus op zoek naar een andere sowieso als ik op benzine wil rijden (lekke pakkingen waren dus al vervangen h?). Daarnaast kan er nog van alles mis zijn met het gasmengstuk en verdamper (maar dat laatste verwacht ik niet), vergis je niet, het systeem is al bijna 30 jaar oud (behalve de verdamper dus)!! Ik ga de auto sowieso schorsen, want er komt weer een nieuw verzekeringsjaar aan voor mij en ik ga niet betalen voor een auto die niet rijdt, gevolg: in de stalling plaatsen, gevolg: geen plek voor m'n 'binnenslaper'. Ik weet het gewoon even niet op dit moment. In de stalling kan ik in de zomermaanden eventueel rustig gaan werken.
Daarnaast heb ik altijd al andere Volvo-wensen gehad en die loop ik nu allemaal langs
En dat is dan wel weer leuk (maar ook erg duur) edit: oja en de 'noodzaak' om op LPG te rijden is ook compleet weggevallen het laatste jaar door minder km's en de ervaring met benzine.
Daarnaast heb ik altijd al andere Volvo-wensen gehad en die loop ik nu allemaal langs

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 13:24 #760733
door V300 register
Met een dagje werk ligt er een B14.4E met weinig km's in, bijvoorbeeld...Blijven aanklooien is inderdaad geen doen. (en ik ken dat h??l goed (ex 1.4 in de 77'er)).
Maar aan de andere kant, ben ik ook wel weer voor het focussen van je hobby op 1 auto. (Daarom heb ik er ook maar 5 :+)
Maar aan de andere kant, ben ik ook wel weer voor het focussen van je hobby op 1 auto. (Daarom heb ik er ook maar 5 :+)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 13:44 #760739
door V300 register
Die B14.3E die er nu in ligt heeft ook weinig kilometers gedraaid, die is er in 2000 ingelegd. Dus van een andere motor hoeft ook nog geen sprake te zijn als het goed is. Er is zoveel 'anders' aan deze auto, dat dat het onderhoud ook moeilijker maakt merk ik nu, of in ieder geval de diagnose stellen.
Ik ben ook steeds meer voor het focussen, want voor die andere auto heb ik nog een waslijst staan: afstellingen optimaliseren (o.a. kleppen stellen) en alles wat daarbij kan komen kijken, beter frontje (heb ik al, alleen nog opnieuw spuiten), wat laswerk, ML-behandeling/tectyleren, en mooiere/originele striping. Dit is een jarenplan bij mij hoor, maar als ik eenmaal echt ga werken en wat meer geld ga verdienen, gaat het zeker gebeuren. Hoe ouder hij wordt, hoe zeldzamer, hoe bijzonderderderderder, hoe meer ik ervan ga houden...vandaar dat hij eigenlijk binnen moet blijven staan.
Ik ben ook steeds meer voor het focussen, want voor die andere auto heb ik nog een waslijst staan: afstellingen optimaliseren (o.a. kleppen stellen) en alles wat daarbij kan komen kijken, beter frontje (heb ik al, alleen nog opnieuw spuiten), wat laswerk, ML-behandeling/tectyleren, en mooiere/originele striping. Dit is een jarenplan bij mij hoor, maar als ik eenmaal echt ga werken en wat meer geld ga verdienen, gaat het zeker gebeuren. Hoe ouder hij wordt, hoe zeldzamer, hoe bijzonderderderderder, hoe meer ik ervan ga houden...vandaar dat hij eigenlijk binnen moet blijven staan.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2009 14:08 #760748
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic punkazz' problemen topic
Steven, goed dat je een afweging maakt. Op een gegeven moment had ik hetzelfde.
Slopen zou ik echter bij deze auto niet doen. Als je niet wilt beginnen aan de motor etc., verkoop hem dan of stal hem.
MAARRR..., ga niet over ??n nacht ijs!
Mijn ervaring is dat alles even op een rijtje zetten (op papier!) heel goed werkt.
Slopen zou ik echter bij deze auto niet doen. Als je niet wilt beginnen aan de motor etc., verkoop hem dan of stal hem.
MAARRR..., ga niet over ??n nacht ijs!
Mijn ervaring is dat alles even op een rijtje zetten (op papier!) heel goed werkt.
Moderators: Mark Smeets