punkazz' problemen topic
- V300 register
- Verbannen
-
punkazz;106021 schreef : Zo, paar maandjes verder. Volgende week dinsdag wordt de stilstaande 343 naar de stalling in Heerde verplaatst. Anjo krijgt het n?t niet voor de APK-datum voor elkaar en dus moet de auto geschorst en gestald worden. Voordeel is dat Anjo dan binnen kan werken!
Nog even een vraagje: hoeveel dagen mag je over de APK-datum zonder een boete te krijgen? Want ik schors 'm eigenlijk liever niet...
Volgens de RDW regels mag een wagen 2 maanden op de openbare weg staan zonder geldige apk. Voor gebruik van de weg (lees rijden) is zowel een geldige apk als het aan de apk eisen voldoen verplicht. Op de dag van de apk (lees afmelding) heeft de wagen geen apk plicht. De 1e boete krijgt je nu automagisch exact 2 maanden en 1 dag na het verlopen van de apk, dus die datum moet je voor zijn.
Bij een geschorste wagen geldt dat deze zich niet op de openbare weg mag bevinden, behalve voor een apk. Deze datum schijnt aangekondigd te moeten worden. (maar daar kan ik niet echt veel over vinden) Tevens wordt de wegenbelasting gewoon doorberekend indien de wagen binnen 3 maanden na de schorsing weer op de weg gezet wordt. Dan wordt ie wegenbelastingtechnisch als niet geschorst gezien. (wel apk/verzekeringsplicht technisch)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zet 'm in de stalling en dus niet op de openbare weg (rijden), dus dat probleem heb ik niet. 2 maanden, dat is nog gunstiger.huysmans;106232 schreef : Volgens de RDW regels mag een wagen 2 maanden op de openbare weg staan zonder geldige apk. Voor gebruik van de weg (lees rijden) is zowel een geldige apk als het aan de apk eisen voldoen verplicht. Op de dag van de apk (lees afmelding) heeft de wagen geen apk plicht. De 1e boete krijgt je nu automagisch exact 2 maanden en 1 dag na het verlopen van de apk, dus die datum moet je voor zijn.
Dat wist ik niet, handig!huysmans;106232 schreef : Bij een geschorste wagen geldt dat deze zich niet op de openbare weg mag bevinden, behalve voor een apk.
oldtimertje!!! no worries.huysmans;106232 schreef : Tevens wordt de wegenbelasting gewoon doorberekend indien de wagen binnen 3 maanden na de schorsing weer op de weg gezet wordt.
Kortom, het maakt niet zoveel uit of ik 'm schors of niet (alleen betaal ik de verzekering door maar das niet zoveel, bespaart weer een hoop administratieve rompslomp) . We hebben voldoende tijd om niet over die 2 maanden heen te gaan ?n op de dag van de APK mag je ermee rijden, daar ging het mij om.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;106202 schreef : eerst de verzekering regelen voor je naar de APK gaat rijden.
Als je aantoonbaar een afspraak hebt voor een APK bij de garage, mag je met een geschorste auto naar de APK.
Het wel of niet verzekeren voor die rit is je eigen keus, zelf vind ik 't bij oude wagentjes overbodig omdat zo'n kreng een APK geven hetzelfde is als voorspellen wat het weer wordt.
Edit: MAARRR Steven rijdt in De Grote Stad rond, dan zou ik 'm w?l verzekeren. Met die landwegen hier is 't niet zo nodig.
- V300 register
- Verbannen
-
wat kost het nou, zo'n verzekering een maand eerder regelen dan dat het strikt nodig is? 10 euro?? of 15? stel je voor, daar kun je bijna een half rondje van geven!
- V300 register
- Verbannen
-
MAARRR Steven rijdt dan met die auto in Heerde rond en dat is ook maar een klein dorpje.volvofiel;106245 schreef : Edit: MAARRR Steven rijdt in De Grote Stad rond, dan zou ik 'm w?l verzekeren. Met die landwegen hier is 't niet zo nodig.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Overigens over schorsing en APK kan de RDW mij geen duidelijk antwoord geven. Je mag 4x per jaar met een geschorst voertuig naar een evenement. Op internet lees ik dan dat de organisatie van het evenement 3 maanden van te voren ontheffing daar voor moet aanvragen? Iemand bij de RDW aan de telefoon vertelde mij dat ik als eigenaar alleen moet aantonen dat ik naar een evenement ga.
En dan nog het verhaaltje APK dag, op RDW.nl lees ik dat je dat een maand van te voren moet aangeven. Terwijl ik een jaar of 5 geleden daar is over gebeld ben en toen werd verteld dat ik ook dat alleen moet aantonen dat ik naar een APK toe ga.
Overigens pas aangehouden met een geschorst voertuig, heb toen een APK afspraak laten zien, heren van de KLPD wisten het zelf niet, maar zagen dat de verzekering enzo netjes in orde was dus mocht ik verder. Ze zouden het op het bureau uitzoeken. Ben benieuwd of ik daar nog wat van hoor.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;106272 schreef : wat kost het nou, zo'n verzekering een maand eerder regelen dan dat het strikt nodig is? 10 euro?? of 15? stel je voor, daar kun je bijna een half rondje van geven!
Nou, stel je voor zeg! :confused:
Scheelt een hoop rompslomp en onnodig papierwerk. Al helemaal bij de ANWB (heb vandaag dan EINDELIJK m'n groene kaart gekregen).