punkazz' problemen topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2009 12:44 #754955 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
ja, helemaal mee eens.

de lichthoogte (en daar hangt de contacthoek van de punten heel nauw mee samen) heeft ook behoorlijke invloed op de vonksterkte, zeker bij de hogere toerentallen.

Als je je eigen diagnose-toolbox wilt uitbreiden, zou ik zeker een contacthoekmeter aanraden! Dit is vaak een combi instrument met een nauwkeurige toerenteller (die maar tot 2000 rpm gaat ofzo) zodat je bepaalde zaken heel precies kunt afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 17:09 #755004 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic punkazz' problemen topic
vollegus mijn heb ik al zo'n ding. zal straks is ff in m'n sleuteltas gaan graven als m'n pa weer thuis is

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 20:24 #755043 door Anjo van den Akker
check, is ook m'n extra toerenteller voor stationairfijnafstelling;

[ATTACH]1302[/ATTACH]

kan hem zelfs bij een 6 of 8 cylinder gebruiken, cool:+ nu nog ff in de docu die ik van dat ding heb kijken hoe ik hem moet gebruiken voor een contact hoek meting e.d.

overigens wouter, aangezien jij al meer kaas gegeten hebt van die contactpuntontsteking, voel ik wel wat voor een toolboxmeeting:)

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2009 12:03 #755117 door V300 register
Schlie?winkelmesser... ach zooo
is zo te zien tzelfde geval als wat ik heb! met een iets andere tekst (op jouw wijzerschaal staat ook Dwell, das de engelse term)

Je sluit de meter aan tussen de MIN van de bobine, en de massa.
(dit is dus parallel aan de contactpunten) Deze aansluiting staat op 12V zodra de contactpunten open staan. De bobine wordt 'opgeladen' zodra de contactpunten dicht zijn.

De toerental meting kijkt naar hoe vaak per seconde de spanning van 12 naar 0 op en neer gaat. die telt dus puur het aantal ontstekingen per tijdseenheid.
De contacthoekmeting kijkt naar de verhouding tussen de tijd dat de spanning 0 is t.o.v. dat ie 12V is. Dit is in feite een meting van de 'gemiddelde spanning' over de aansluitingen.

Als de contactpunten de hele tijd open blijven staan, staat er continu 12 V over de meter. De wijzer gaat dan helemaal rechts, naar 0 graden contacthoek.
Als de punten helemaal niet meer open gaan (sleepblokje weggesleten!) komt er geen spanning meer over de punten te staan, en blijft de meter in de hoek liggen.

In het gebruik is de contacthoek dus erg simpel te bepalen; als je het toerental kunt aflezen heb je de juiste aansluiting + meetbereik gevonden. Meter omschakelen naar contacthoek, en je ziet de contacthoek.
Je zult zien dat de wijzer bij deze meting bijna niet meer beweegt onder invloed van gasgeven. De verhouding open/dicht is immers niet afhankelijk van de snelheid van open/dicht gaan, maar puur van de afstelling van de punten.
Als de contacthoek op de wijzerschaal te groot is, moet je de punten iets verder uit elkaar zetten. Als de wijzer te ver gaat (te kleine contacthoek) moeten ze iets dichter naar elkaar toe.

Pas als je deze afstelling goed hebt, is het tijd om het juiste ontstekingstijdstip (het punt van openen van de contacten t.o.v. de positie van de krukas) af te stellen.
En d?n heeft het pas zin om het benzine- of gas mengsel samen met het toerental te gaan instellen.

de contacthoekmeting is dus eigenlijk zo'n beetje het begin van de hele afstelronde.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2009 12:53 #755123 door Anjo van den Akker
die ga ik uitprinten!

het is trouwens bij mij ook altijd eerst diagnose, en enkel als alles in orde is pas afstellen:+ bij een contactpuntontsteking is dit dan idd voortaan ook een van de eerste items die dan gecontroleerd worden. zoveel 343's heb ik ook nog niet gehad.. (steven's special is de 3e)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2009 13:12 #755125 door V300 register
Ben inmiddels bij m'n ouders om de binnenslaper op te halen, ik kan moeilijk zonder auto door het leven. Staan er straks 2 voor de deur in Utreg! Ik beloof dat ik 'm vaak zal wassen zolang hij buiten slaapt. Ga 'm nu ophalen, vet zin in. Hij mag er sowieso wel weer eens uit, is bijna twee maanden geleden voor het laatst gebeurd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2009 16:50 #755135 door V300 register

antiekeradio;88665 schreef : bij de 343's heb je als extra complicatie nog dat de bobine een 9 Volts bobine is

Is het bij mij ook een 9 Volts bobine, Anjo? Aangezien het een 'bouwpakketje' is onder de motorkap?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2009 16:51 #755136 door Anjo van den Akker
jazekerrrrr bij jou is het ook nog een 9 volts bobine

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2009 17:25 #755145 door Anjo van den Akker
wouter, net ff je post wat vollediger gelezen en het is eigenlijk dus ALWEER hartstikke simpel, echter heb ik voor de blue special wel een probleem

dit betreft volgens mij afstellen bij lopende motor, en aangezien die special van steven niet start licht daar een klein probleempje:+

toerental waar de startmotor voor zorgt al genoeg voor deze meting?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2009 17:35 #755148 door V300 register
Bij een volle accu krijg ik 'm vast wel even aan de praat.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC