Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Het kabeltje dat los zit gaat naar de carrosserie toe, aarde dus.
Net een heel klein stukje gereden en toen konden zowaar de lampen h??l eventjes aan zonder dat de motor afsloeg. In die korte tijd ging gelijk het lampje van de accu branden op het instrumentarium. Hoe meet ik of de dynamo wel laadt? Nogmaals, starten gaat ohne Probleme evenals andere verbruikers zoals kachel, achterruitverwarming en knipperlichten. Wel ontbreekt sinds aanschaf zekering nummer 17 (volgens de vraagbaak is dit de reservezekering). Wat mij verbaast is dat zowel de radio (die de motor doet uitvallen) op dezelfde zekering zit als de kachelaanjager die het wel gewoon doet. Dat is het probleem dus niet lijkt me.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
volvofiel;195184 schreef : een te lage accuspanning moet geen (of iig niet extreem) effect hebben op het wel of niet blijven lopen van de motor.
ik heb eens rondgereden met een accu die z? leeg was dat de metertjes (temp. en benzine) naar beneden zakten als ik het stadslicht aanzette. Misschien is het verstandiger om de bekabeling van de auto eens goed te bekijken (zekeringkast in de motorruimte en de stekkers die daar naartoe leiden aan de binnenkant van de auto, achter het handschoenenkastje).
Laadspanning meten doe je met draaiende motor, liefst met wat verbruikers aan. De spanning in rust is 12,9 Volt zoals ik lees, als de dynamo werkt moet er (zo uit mijn hoofd) meer dan 13,5 Volt gemeten worden
Iig zou ik eerst je bekabeling eens checken, dadelijk vliegt het ding nog in de fik
Plaatsen van vervangende portiergreeprubbers is een klusje van niks en wijst zichzelf. De uitsparingen zitten in de handgrepen. Echter zou ik dat even uitstellen tot een later moment en eerst eens (groot) onderhoud aan de motor uitvoeren.
Als je een multimeter hebt, is het meten van de laadstroom peanuts
- V300 register
- Verbannen
-
Net even op fok.nl gekeken, als ik met de multimeter op de accu meet moet er 14,4v op staan, dan werkt de dynamo zegt men daar.
Dat ga ik morgenochtend even doen, is er iets anders waar ik op moet letten? Kan ik bijvoorbeeld de amp?res ook meten?
- V300 register
- Verbannen
-
Maurits Cassee;195336 schreef : Vandaag heb ik een vluchtige blik geworpen op de kabels maar zal dat morgen veel uitgebreider proberen te doen voordat ik naar m'n werk ga.
Multimeter (+) sluit ik aan op het rode kabeltje van de dynamo en de - op de zwarte of massa?
Ik zou beginnen te meten op de accu, eerst motor uit, daarna motor stationair, en dan met een verhoogd toeren tal. Je wilt weten hoeveel laadstroom je krijgt bij de accu, kom je tekort, dan kun je gaan meten richting de dynamo. Krijg je bij de accu, geen of te weinig laadstroom, en geeft de dynamo wel genoeg af, dan weet je dat het ergens in de kabels zit..
- V300 register
- Verbannen
-
Arjen850;195338 schreef : Ik zou beginnen te meten op de accu, eerst motor uit, daarna motor stationair, en dan met een verhoogd toeren tal. Je wilt weten hoeveel laadstroom je krijgt bij de accu, kom je tekort, dan kun je gaan meten richting de dynamo. Krijg je bij de accu, geen of te weinig laadstroom, en geeft de dynamo wel genoeg af, dan weet je dat het ergens in de kabels zit..
:y:
Ik zal morgen de scores doorgeven!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Motor uit: 12,55v
Stationair met alle verbruikers uit: 13,96v
Stationair met achtteruitverwarming aan, mistlichten aan, waarschuwingslichten aan, kachel op 3: 13,51v
Verhoogd toerental met alle verbruikers uit: ook ?13,96v
Verhoogd toerental met dezelfde verbruikers aan: ook ?13,51v
Betekent dit dat mijn accu nooit helemaal oplaadt? Verder lijkt het in orde, het is in ieder geval niet zo dat er helemaal niets gebeurt.
Meenemen van de dorpel is gelukt! Ben er nog een beetje in aan het slijpen zodat hij ook in mijn eigen wagen past. Voor het laten lassen moet ik maar eens op zoek gaan naar een lasser.
Aanbevelingen zijn welkom.
- V300 register
- Verbannen
-