Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Snapt u? :+
Edit: zie ook deze post, van een complete antenneset "met extra spriet"
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=181905&postcount=1935
Op de foto zie je naast de antennevoet ook een zwart doorvoerrubbertje zitten; deze duw je in het gat in het dak, je steekt er de schroefdraad van de antenne doorheen, even wat kit rondom het doorvoerrubbertje, van onderaf (binnenkant dus) de antennekabel (met het ringetje met de tanden) om de schroefdraad, aandraaien met het moertje en klaar. Wel goed aandraaien, want dat doorvoerrubbertje is expres iets te groot voor het gat in het dak zodat het goed afdicht. Je moet het moertje dus redelijk wat krachtige slagen geven voor de antennevoet goed op het dak aansluit. De reden dat ik extra kit heb gebruikt is omdat het rubber ringetje onderaan de antennevoet hard is geworden in de loop der jaren.
- V300 register
- Verbannen
-
Daarom op de parkeerplaats maar het luchtfilter vervangen door een schoon exemplaar en het stationair toerental afgesteld volgens de methode uit deze post .
Inbusschroefje op de LMM volledig ingedraaid en toen 3 hele slagen terug, hopelijk is de CO-waarde zoals Francois schreef want ik heb het niet kunnen laten meten. Daarna de stationairschroef ingedraaid wat hoog nodig was aangezien de motor koud ?2000 toeren draaide en warm ?1500, nu is het koud ?1200 en warm ?1000, nog niet helemaal in orde maar dat hoop ik bij het vervangen van de olie en bougies te verhelpen aangezien ik dat niet kon doen zonder brug.
De bougies had ik nog niet gedaan omdat het blok te heet was om in de buurt te komen. Wel heb ik het laatste rubbertje van de einddemper op z'n plek gekregen waardoor de uitlaat veel minder bonkt, door de slechte pasvorm heb ik hem een beetje moeten inzagen om goed over elkaar geschoven te krijgen, daar lekt de uitlaat nu een beetje dus dat smeer ik de volgende keer in met uitlaatpasta, het is niet een groot gat dus dat gaat wel goed denk ik. Helaas bonkt de uitlaat wel soms tegen de tunnel van de uitlaat aan, in de buurt van het ophangpunt van de bladveer, de volgende keer dat de auto op 'n brug staat wil er een foto van maken en kijken of ik de uitlaat zo kan draaien dat ie niet aanloopt, dat gebeurt nu vooral bij het starten of wegrijden van een drempel, eenmaal rijdend bonkt hij niet dus kan het volgens mij ook niet zoveel kwaad.
Het probleem met de radio heb ik niet op kunnen lossen, ik kreeg het paneeltje boven het vooraam niet goed los bij het lampje van interieurverlichting, ik was bang iets af te breken dus kijk er de volgende keer nog eens goed naar.
Na dit onderhoud gebeurde er wel iets raars, de motor viel uit bij het inschakelen van het licht, door de lampen gelijk weer uit te doen kon hij blijven lopen. Hetzelfde gold voor de radio waar de motor van af wilde slaan, de kachel kon gek genoeg wel aangezet worden. Ik heb toen maar even een blokje om gemaakt om de accu op te laden in de hoop dat dat het probleem oplost. Ik heb daarna meerdere keren goed kunnen starten en de lampen kunnen rijdend aan maar ik vrees dat mijn dynamo/accu stuk is. De accu staat nu aan de lader en was op een spanning van 12,9v dus dat lijkt me prima. Hoe kan ik testen of de dynamo het nog doet? Het feit dat de motor wel kon starten na het eenmalig wel echt uitvallen door de radio duidt er volgens mij op dat er op dat moment even teveel stroom gevraagd werd en dat er met de accu niet zoveel aan de hand is of heb ik dat mis?
Zo, weer een heel verhaal maar er zit voortgang in de zaak :yesyes:, ben vooral heel blij dat het stationaire toerental weer enigszins normaal is, 1500-2000 stationair is geen pretje om mee te rijden.:nono:
Nog ??n laatste vraag over de rubbers van de deurgrepen, die hebben aan de boven en onderkant een verdikking zodat hij klem blijft zitten. Er zit maar aan 1 zijkant zo'n verdikking, is dat de kant die aan de slotkant van de greep hoort of juist de handgreepkant, waar zit de uitsparing? Ik kan het niet zien en wil wel m'n rubbertjes vervangen omdat de oude zo uitgedroogd zijn dat ze er met blazen al af vallen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik heb eens rondgereden met een accu die z? leeg was dat de metertjes (temp. en benzine) naar beneden zakten als ik het stadslicht aanzette. Misschien is het verstandiger om de bekabeling van de auto eens goed te bekijken (zekeringkast in de motorruimte en de stekkers die daar naartoe leiden aan de binnenkant van de auto, achter het handschoenenkastje).
Laadspanning meten doe je met draaiende motor, liefst met wat verbruikers aan. De spanning in rust is 12,9 Volt zoals ik lees, als de dynamo werkt moet er (zo uit mijn hoofd) meer dan 13,5 Volt gemeten worden
Iig zou ik eerst je bekabeling eens checken, dadelijk vliegt het ding nog in de fik

Plaatsen van vervangende portiergreeprubbers is een klusje van niks en wijst zichzelf. De uitsparingen zitten in de handgrepen. Echter zou ik dat even uitstellen tot een later moment en eerst eens (groot) onderhoud aan de motor uitvoeren.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
De olie is vervangen evenals de bougies. Ook hangt de uitlaat nu iets rechter waardoor hij niet meer bonkt bij starten en heb ik wat uitlaatkit/prut over de aansluiting gesmeerd van middendemper-einddemper zodat de uitlaat nu lekvrij is :w00t:
Door de nieuwe olie+bougies pakt hij veel lekkerder op, er is veel minder gas nodig om weg te komen.
Arjen850;195185 schreef : Met betrekking tot het stationair lopen: heb je niet ergens een vacuum lekkage?
Er lijkt me geen vacuumlek maar ik ben een totale beginner dus weet niet of ik alle slangetjes heb gecontroleerd die er gecontroleerd moesten worden, ze zien er niet broos uit en sluiten nog goed aan over de pijpjes/buisjes waar ze horen dus volgens mij zit dat goed.
Wel ben ik er bij het remmen reiningen achter gekomen dat de rechtervoorrem iets aanloopt. Ik heb nog nieuwe lagers liggen dus bij de eerste sleuteldag lijkt me dat een aandachstpuntje. De linkervooras loopt heel soepel, zelfs zonder wiel blijft hij heel mooi doordraaien.
volvofiel;195184 schreef : een te lage accuspanning moet geen (of iig niet extreem) effect hebben op het wel of niet blijven lopen van de motor.
ik heb eens rondgereden met een accu die z? leeg was dat de metertjes (temp. en benzine) naar beneden zakten als ik het stadslicht aanzette. Misschien is het verstandiger om de bekabeling van de auto eens goed te bekijken (zekeringkast in de motorruimte en de stekkers die daar naartoe leiden aan de binnenkant van de auto, achter het handschoenenkastje).
Laadspanning meten doe je met draaiende motor, liefst met wat verbruikers aan. De spanning in rust is 12,9 Volt zoals ik lees, als de dynamo werkt moet er (zo uit mijn hoofd) meer dan 13,5 Volt gemeten worden
Iig zou ik eerst je bekabeling eens checken, dadelijk vliegt het ding nog in de fik
Plaatsen van vervangende portiergreeprubbers is een klusje van niks en wijst zichzelf. De uitsparingen zitten in de handgrepen. Echter zou ik dat even uitstellen tot een later moment en eerst eens (groot) onderhoud aan de motor uitvoeren.
De dynamo ben ik vergeten te meten maar inderdaad blijkt de accu er niet zoveel mee te maken te hebben, die had ik met een oplader geladen vannacht en toen weer aangesloten. Het probleem met het afslaan was verholpen, de lampen konden gewoon aangezet worden bij stationair lopen.
Totdat ik bij de handwasstraat was geweest, nu slaat de motor weer af bij het aanzetten van de radio of lampen, net als eerst. De kachel en achteruitverwarming kunnen gewoon aan net als de knipperlichten dus aan de stroom ligt het denk ik niet.
M'n buurman die vroeger een 343 heeft gehad en nu in een Peugeot 404 gespot kan worden zei dat het heel goed de stroomverdeler kan zijn. Nu was ik al van plan om de verdelerkap en rotor te vervangen of is het raadzaam om op zoek te gaan naar een complete vervanger? De zekeringen zijn verder in orde dus daar ligt het niet aan.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maurits Cassee;195244 schreef :
De dynamo ben ik vergeten te meten maar inderdaad blijkt de accu er niet zoveel mee te maken te hebben, die had ik met een oplader geladen vannacht en toen weer aangesloten. Het probleem met het afslaan was verholpen, de lampen konden gewoon aangezet worden bij stationair lopen.
Totdat ik bij de handwasstraat was geweest, nu slaat de motor weer af bij het aanzetten van de radio of lampen, net als eerst. De kachel en achteruitverwarming kunnen gewoon aan net als de knipperlichten dus aan de stroom ligt het denk ik niet.
M'n buurman die vroeger een 343 heeft gehad en nu in een Peugeot 404 gespot kan worden zei dat het heel goed de stroomverdeler kan zijn. Nu was ik al van plan om de verdelerkap en rotor te vervangen of is het raadzaam om op zoek te gaan naar een complete vervanger? De zekeringen zijn verder in orde dus daar ligt het niet aan.
volvofiel;195184 schreef : Misschien is het verstandiger om de bekabeling van de auto eens goed te bekijken (zekeringkast in de motorruimte en de stekkers die daar naartoe leiden aan de binnenkant van de auto, achter het handschoenenkastje).

Allereerst groot onderhoud uitvoeren is natuurlijk sowieso een must. Maar denk niet dat je met het vervangen van de verdelerkap je probleem verhelpt, dat is namelijk een elektrisch probleem.
Hoe staat het verder met de bougiekabels, rotor, verdelerkap, distirbutieriem, remvloeistof, koelvloeistof, brandstofslangen, luchtfilter etc..?
- V300 register
- Verbannen
-
Wel erg leuk te lezen dat je je hier zo op stort:)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-