show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Mattias' Daily 340 GL 1.7
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2011 12:24 #859420
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Kopke erbij houden is wel de vereiste! Als je de 1400 een beetje kent, dan weet je dat er maar 1 aansluiting bovenop in gebruik is en er bij de 1700 twee zijn, dan even vaatjes vergelijken en dan zie je het zo dat er iets niet helemaal in de haak is als je het zo zou laten!
Heb echt een half uur naar het lek lopen zoeken en had het gisterenavond nog wat geregend, dan was ik nu wss nog aan het zoeken.
Is de eerste keer dat ik een lek aan het koelvloeistof reservoir tegenkom eigenlijk, zat ook helemaal aan de onderkant kant carrosserie, vraag mij af hoe dat is kunnen gebeuren...
Ach, al bij al blij dat er binnenkort weer wat kilometers kunnen gemaakt worden, het zullen de laatste zijn voor hij op 5 februari naar de keuring moet en tegen die tijd moeten er nog wel wat dingen gebeuren!
-schoonmaken motorruim (olie overal aan rechterkant blok)
-Olielekken oplossen, brandstofpomp en oliepomp
-D-riem (vervangen of niet? is net 15dkm oud, maar is natuurlijk bedolven onder olie door oliepomp die lekt)
-bougies
-bougiekabels? (ook 15dkm oud, zijn in verhouding duur geweest tov de 1400)
-rotor
-verdelerkap
-luchtfilter
-oliefilter
-achterwielremcilinders
-koppelingskabel afstellen
-en als er nog tijd is, dif- en versnellingsbakpakkinging, nieuwe kmteller kabel, dashbordverlichting vervangen (lichten aan/uit lampje zit los of heeft vals contact)
Heb echt een half uur naar het lek lopen zoeken en had het gisterenavond nog wat geregend, dan was ik nu wss nog aan het zoeken.
Is de eerste keer dat ik een lek aan het koelvloeistof reservoir tegenkom eigenlijk, zat ook helemaal aan de onderkant kant carrosserie, vraag mij af hoe dat is kunnen gebeuren...
Ach, al bij al blij dat er binnenkort weer wat kilometers kunnen gemaakt worden, het zullen de laatste zijn voor hij op 5 februari naar de keuring moet en tegen die tijd moeten er nog wel wat dingen gebeuren!
-schoonmaken motorruim (olie overal aan rechterkant blok)
-Olielekken oplossen, brandstofpomp en oliepomp
-D-riem (vervangen of niet? is net 15dkm oud, maar is natuurlijk bedolven onder olie door oliepomp die lekt)
-bougies
-bougiekabels? (ook 15dkm oud, zijn in verhouding duur geweest tov de 1400)
-rotor
-verdelerkap
-luchtfilter
-oliefilter
-achterwielremcilinders
-koppelingskabel afstellen
-en als er nog tijd is, dif- en versnellingsbakpakkinging, nieuwe kmteller kabel, dashbordverlichting vervangen (lichten aan/uit lampje zit los of heeft vals contact)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2011 19:47 #859462
door V300 register
voordeel van lekkage aan het koelwatervaatje is dat het systeem daardoor niet gauw helemaal leeg zou lopen. zit op het hoogste punt namelijk 
maar goed dat je het lek toch vrij snel gevonden hebt!

maar goed dat je het lek toch vrij snel gevonden hebt!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2011 22:18 #859482
door V300 register
maar het spoot recht in mijn smoel, dus missen kon ik het niet!
Goed bezig Karsten, maar het straaltje miste jou ook niet!!:f
Goed bezig Karsten, maar het straaltje miste jou ook niet!!:f
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2011 16:14 #859543
door V300 register
Nog even enkele vraagjes, op het todo-lijstje staat ergens de D-riem vervangen, maar eignelijk zit hij er nog geen 15.000km op...
De reden is dat hij gewoon vol met olie hangt en ergens heb ik eens gehoord dat een D-riem schoon moet zijn en niet vervuild mag worden met olie.
Wil dat dan zeggen dat ik deze moet vervangen?
Wat is trouwens de levenduur (km's) van bougiekabels...
Allemaal info om mijn bestellijstje aan te vullen voor de aankoop van nieuwe onderdelen!
De reden is dat hij gewoon vol met olie hangt en ergens heb ik eens gehoord dat een D-riem schoon moet zijn en niet vervuild mag worden met olie.
Wil dat dan zeggen dat ik deze moet vervangen?
Wat is trouwens de levenduur (km's) van bougiekabels...
Allemaal info om mijn bestellijstje aan te vullen voor de aankoop van nieuwe onderdelen!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2011 16:24 #859546
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Ja Karsten, ik heb hetzelfde dilemma v.w.b. die d-riem. Zit er nu 1,5 jaar/13.000 km op, maar vanwege olielekkage baggert hij al ruim een half jaar door de olie heen.
Ik heb me voorgenomen om die riem gewoon te vervangen zodra ik de lekkende keerring ga vervangen, ik ben van plan om dat in de voorjaarsvakantie te doen maar bij mij heeft het ook geen haast omdat ik 'm nauwelijks gebruik (en de motor toch een vrijloper is...
).
Ik heb me voorgenomen om die riem gewoon te vervangen zodra ik de lekkende keerring ga vervangen, ik ben van plan om dat in de voorjaarsvakantie te doen maar bij mij heeft het ook geen haast omdat ik 'm nauwelijks gebruik (en de motor toch een vrijloper is...

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2011 17:03 #859557
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
levensduur van de bougiekabels is normaal gesproken hoger als die van de bougies.
ik vervang de kabels jaarlijks (niet tobben voor ?20,-), samen met de andere ontstekingsdelen en rij dan minder als 10000km per jaar. heb er dan ook nevernooit problemen mee. als ze knetterhard zijn is vervangen meestal best dichtbij, controleer de aansluitingen op corosie en een goede klemwerking op de verdelerkap en bougies.
riem word inderdaad aangetast door de olie, de tandjes worden week en op een gegeven moment trek je de tanden van de riem af. hoelang het duurt voordat het zover is ligt ook weer sterk aan de toestand van de olie (hoeveelheid zuren), hoelang ermee doorgereden wordt en zelfs de compressieverhouding / max toerental. hierdoor wordt dus ook weer geadviseerd om bij een olielekkage waar de D-riem in contact komt met olie deze asap te vervangen, ongeacht de levensduur
ik vervang de kabels jaarlijks (niet tobben voor ?20,-), samen met de andere ontstekingsdelen en rij dan minder als 10000km per jaar. heb er dan ook nevernooit problemen mee. als ze knetterhard zijn is vervangen meestal best dichtbij, controleer de aansluitingen op corosie en een goede klemwerking op de verdelerkap en bougies.
riem word inderdaad aangetast door de olie, de tandjes worden week en op een gegeven moment trek je de tanden van de riem af. hoelang het duurt voordat het zover is ligt ook weer sterk aan de toestand van de olie (hoeveelheid zuren), hoelang ermee doorgereden wordt en zelfs de compressieverhouding / max toerental. hierdoor wordt dus ook weer geadviseerd om bij een olielekkage waar de D-riem in contact komt met olie deze asap te vervangen, ongeacht de levensduur
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2011 18:20 #859579
door V300 register
Wat moet dat moet dan maar he! Nieuwe D-riem erop en dan hopen dat ik het olielek wel degelijk gestopt heb, anders zou het weer zo'n duur grapje worden denk ik!
Helaas Anjo, zijn de kabels wel iets duurder dan 20 euro voor een 1700, vooral die soepele (siliconen) die er nu op zitten, geloof dat ik er vorig jaar rond de 45euro voor betaald heb, maar daar moet ik even voor in de rekeningen gaan duiken...Ze zijn nog steeds soepen, maar nauwkeurige inspectie zal wel leren wat er moet gebeuren en dan worden ze mss alsnog vervangen!
Nog een vraagje, de carterontluchting, hoe kan je die reinigen!
Helaas Anjo, zijn de kabels wel iets duurder dan 20 euro voor een 1700, vooral die soepele (siliconen) die er nu op zitten, geloof dat ik er vorig jaar rond de 45euro voor betaald heb, maar daar moet ik even voor in de rekeningen gaan duiken...Ze zijn nog steeds soepen, maar nauwkeurige inspectie zal wel leren wat er moet gebeuren en dan worden ze mss alsnog vervangen!
Nog een vraagje, de carterontluchting, hoe kan je die reinigen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2011 18:51 #859586
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
diesel werkt heel goed.
en daarna even ontvetten met wasbenzine/terpentine
over de kabels, klopt dat die iets duurder zijn en als ze nog soepel zijn dan is er niet zo snel wat aan de hand.
en daarna even ontvetten met wasbenzine/terpentine
over de kabels, klopt dat die iets duurder zijn en als ze nog soepel zijn dan is er niet zo snel wat aan de hand.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2011 10:33 #859647
door V300 register
de 1700 heeft oorspronkelijk kabels met compleet omsluitende bougiekappen. als je die ergens kunt vinden voor 25 euro houd ik me aanbevolen :+
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-01-2011 11:42 #860334
door V300 register
Ik was even bezig met het bestellijstje voor de onderdelen van het onderhoud, nu zou ik graag ook maar de thermostaat vernieuwen onder het mon van, je bent dan toch bezig met rotor en verdeler te vervangen (waarbij de interieurblazer er toch al uit moet), maar nu zie ik dat er verschillende temperaturen bestaan, 87?, 88?, 89? en 92?C... Welke is nu het verstandigst om erin te stoppen?
Moderators: Mark Smeets