show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mattias' Daily 340 GL 1.7

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 18:29 #865220 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Ziet er goed uit Karsten!

Zo'n excelletje doe ik expres niet omdat ik dan inzicht krijg in de kosten die er in mijn auto zitten :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2011 18:49 #865226 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7

Dendorssers;168313 schreef : Heb zo'n excel van elke auto in mijn bezit, zo blijft het makkelijk om wat controle op het onderhoud en de financi?n te houden!

Zeker weten, ik houd op die manier ook netjes alle gemaakte kosten bij, van de zomer heb ik zoals het er nu naar uitziet totaal al het tienvoudige uitgegeven van het aanschafbedrag van de auto. :hmmz:

Nou ja, dat zullen wel meer mensen hier herkennen, dat er al met al toch behoorlijk veel geld in de V300 hobby/liefhebberij verdwijnt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 18:50 #865227 door V300 register
Bij een duurdere auto verdwijnt er net zo veel in onderhoud. Dat is nu eenmaal gewoon nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 19:27 #865230 door V300 register
Wij mogen dan blij zijn dat we nog zoveel zelf doen! Ik vraag mij af hoeveel het gekost zou hebben om dit te laten doen door een erkende garage! Denk niet dat ik er met de 160 euro gered zou hebben... Zou wel eerder rond de 400 euro geweest zijn!

zoals Jos zegt, een V300 rijden is niet noodzakelijk een verdwijnput voor geld, zeker niet als je wat verstandig bent en niet bang bent om wat zelf te doen! Ik leer ook elke keer weer bij, want ook hier zaten weer 'eerste keertjes' bij, maar ik speel het toch ook weer klaar, net zoals vele anderen!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:30 #865231 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Zo'n bestandje maak ik ook, maar ik zet de bedragen er gewoon niet in :)
Ik wil dat helemaal niet weten, als ik maar weet wat wanneer vervangen is, is het goed.

Maar da's mooi werk Karsten! Hoe heb je die krukaskeerring nu teruggeplaatst? Over drie weken wil ik het ook gaan doen (krukaskeerring en hulpaskeerring vervangen) maar ik heb echt geen flauw idee wat ik aan ga treffen. Heb je nog tips?
Als je de keerring eruit hebt, moet je de raakvlakken op het blok dan nog insmeren met iets voor je de nieuwe keerring terugplaatst?

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:35 #865234 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Een keerring kun je erin tikken met behulp van een dop die de grote heeft van die keerring.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2011 07:50 #865277 door V300 register

elpee;168329 schreef : Een keerring kun je erin tikken met behulp van een dop die de grote heeft van die keerring.

Zoals je zegt, maar helaas zijn er maar weinig doppen van het formaat krukas! Dat heb ik gewoon gedaan door hem er zachtjes met de hand in te proberen duwen en dan de opstaande randjes zachtjes met een zachte hamer erin proberen tikken todat hij gelijk zit met het blok.
Het doel is dat hij er ongeveer even ver in komt te zitten als de originele die je eruit hebt gehaald! Het probleem is dat je gewoon weinig speelruimte hebt om erbij te kunnen! Ideaal zou het zijn als je de radiator eruit kan halen, maar als het niet moet zal je je moeten behelpen! :wtf:

Eruit halen vind ik verweg het moeilijkste! Aan de krukas ben ik bijna 3 kwartier bezig geweest om hem eruit te halen. Ik hoor het Wouter nog wel zeggen dat ze er niet als 1 stuk uit willen komen en gelijk heeft hij! Je moet ze echt mollen!

Hoe ik het gedaan heb, gewoon met een schroevendraaier tussen de krukas en de keerring en dan gewoon al wringend proberen de buitenrand uit het blok te wippen! Werk zoveel mogelijk rondom en dan zal je wel zien dat hij langzaam los komt! Ik had er op voorhand wat WD40 op gespoten (rond de buitenrand in het blok) in de hoop dat het wat makkelijker zou gaan, denk wel dat het geholpen heeft! Pas wel op dat je met je schroevendraaier niet de controle verliest en in je blok gaat porren! De keerring is niet zo diep, dus let erop dat je schroevendraaier niet achter de keerring in je blok zit te graven!

Bij montage gewoon even de lagervlakken schoonmaken met een beetje staalwol en bij monteren van de nieuwe keerring, deze een voorzien van een likje vet en met de hand over de as schuiven. Klinkt veel makkelijker dan dat het in feite is, want de binnenring van de keerring heeft de neiging om naar buiten te plooien en dat moet je niet hebben, let er dus op dat hij netjes rond de as zit!
Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, je zal gewoon je best moeten doen en moeten proberen!

Edit: Verder wel gisterenavond een probleempje vast kunnen stellen, het stationair toerental doet een beetje raar! Stond gisteren na een ritje snelweg opeens op 1300 toeren en was niet omlaag te krijgen! Ik vermoed dat er ergens een gaskabel of chokekabel wat klem is geraakt bij het terugplaatsen van de interieurblazer! Volgend weekend maar is even onderzoeken, want deze week heb ik geen tijd (heb ook mijn auto verder niet nodig) en heb ook geen gereedschap hier op het appartement! Een andere verklaring voor dit probleem heb ik niet echt, want ik heb de carb verder niet aangeraakt (of moet een vacuumslang los hebben getrokken)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2011 16:15 #865596 door V300 register
Vandaag de verdelerkap binnen gekregen, helaas is het zo'n kreng met Alu contacten! Begrijp het eigenlijk niet goed, want de verdeler voor een 1400 is wel degelijk uitgevoerd met messing contacten.
Wat dan nog raarder is, is dat de bijgeleverde rotor dan wel weer messing contacten heeft!

Om eerlijk te zijn heb ik niet zo heel veel zin om dat Alu gedoe erin te zetten! Zou als het kan liever gewoon een hebben met messing contacten, dus maar even weer proberen ruilen! Pfff, wat een gedoe!
Kan je de goeie dan alleen maar krijgen bij Volvo zelf?

Het stationair toerental probleem is inmiddels weeral opgelost, blijkbaar heb ik bij het terugzetten van de chokekabel een foutje gemaakt, waardoor de chokeklep net een beetje dicht stond! Dat vandaag maar weer mooi teruggesteld en dat was de oplossing van het probleem alweer!

Voorlopig heb ik ook nog nergens olie-lekken, dat wil dus zeggen dat alle keerringen en mijn oliepomp afdichting allemaal goed zijn geplaatst! Yihaa!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2011 13:38 #865659 door V300 register
oliekering haal ik er vaak uit door er een zelftapper in te draaien en dan met een klauwhamer de kering er uit te trekken. Alleen wel opletten dat de zelftapper er niet te ver ingeschroefd wordt

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2011 16:27 #865681 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7

Dendorssers;168373 schreef : Zoals je zegt, maar helaas zijn er maar weinig doppen van het formaat krukas! Dat heb ik gewoon gedaan door hem er zachtjes met de hand in te proberen duwen en dan de opstaande randjes zachtjes met een zachte hamer erin proberen tikken todat hij gelijk zit met het blok.
Het doel is dat hij er ongeveer even ver in komt te zitten als de originele die je eruit hebt gehaald! Het probleem is dat je gewoon weinig speelruimte hebt om erbij te kunnen! Ideaal zou het zijn als je de radiator eruit kan halen, maar als het niet moet zal je je moeten behelpen! :wtf:

Eruit halen vind ik verweg het moeilijkste! Aan de krukas ben ik bijna 3 kwartier bezig geweest om hem eruit te halen. Ik hoor het Wouter nog wel zeggen dat ze er niet als 1 stuk uit willen komen en gelijk heeft hij! Je moet ze echt mollen!

Hoe ik het gedaan heb, gewoon met een schroevendraaier tussen de krukas en de keerring en dan gewoon al wringend proberen de buitenrand uit het blok te wippen! Werk zoveel mogelijk rondom en dan zal je wel zien dat hij langzaam los komt! Ik had er op voorhand wat WD40 op gespoten (rond de buitenrand in het blok) in de hoop dat het wat makkelijker zou gaan, denk wel dat het geholpen heeft! Pas wel op dat je met je schroevendraaier niet de controle verliest en in je blok gaat porren! De keerring is niet zo diep, dus let erop dat je schroevendraaier niet achter de keerring in je blok zit te graven!

Bij montage gewoon even de lagervlakken schoonmaken met een beetje staalwol en bij monteren van de nieuwe keerring, deze een voorzien van een likje vet en met de hand over de as schuiven. Klinkt veel makkelijker dan dat het in feite is, want de binnenring van de keerring heeft de neiging om naar buiten te plooien en dat moet je niet hebben, let er dus op dat hij netjes rond de as zit!
Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, je zal gewoon je best moeten doen en moeten proberen!

Edit: Verder wel gisterenavond een probleempje vast kunnen stellen, het stationair toerental doet een beetje raar! Stond gisteren na een ritje snelweg opeens op 1300 toeren en was niet omlaag te krijgen! Ik vermoed dat er ergens een gaskabel of chokekabel wat klem is geraakt bij het terugplaatsen van de interieurblazer! Volgend weekend maar is even onderzoeken, want deze week heb ik geen tijd (heb ook mijn auto verder niet nodig) en heb ook geen gereedschap hier op het appartement! Een andere verklaring voor dit probleem heb ik niet echt, want ik heb de carb verder niet aangeraakt (of moet een vacuumslang los hebben getrokken)

Bedankt Karsten (en Wim)!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC