show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Karsten's tweede Volvo 340 DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2009 15:51 #791549 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
Ohja, nog een vraagje! Moeten de kopbouten vervangen worden?
Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat je de kopbouten moet vervangen omdat je ze anders niet meer op moment krijgt... Fabeltje of realiteit!
in de vraagbaak/haynes vind ik het echter wel niet direct terug!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2009 15:58 #791550 door V300 register
hoe je ze vast moet zetten hangt er vanaf welk type ze zijn, maar ze zijn bij de 3-serie allemaal herbruikbaar omdat ze niet echt rekken.

je hebt n.l. ook merken waarbij de kopbouten op plastische rek vastgezet worden. Als die eenmaal tot een bepaalde lengte uitgerekt zijn mag je ze niet meer gebruiken.

Het is bij de B14 meestal de volgende procedure:

1e fase: op volgorde vast op plm 30 Nm
2e fase: op dezelfde volgorde vast op .. (60?90? effe nakijken) Nm

dan de motor starten en op temperatuur laten komen. dit wil zeggen dus alles opbouwen, en het klepdeksel er los bovenop leggen voor warmdraaien.

dan weer afzetten en 2-3 uur afkoelen.

dan 1 voor 1 in dezelfde volgorde als bij 1 en 2, de bouten een paar slagen losdraaien en opnieuw op X Nm vasttrekken.

m.a.w. het is nodig om de bouten in 2 stappen aan te halen en ter "setteling" van de koppakking de zaak na de eerste temperatuurcyclus nog eens los en weer vast te doen.

Dit hele verhaal is o.a. vanwege het feit dat de B14 een motor met losse, natte cylinderbussen is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 08:02 #791616 door V300 register
aha! Dat weten we dan ook weer wouter! Nu zeg je dat wel dat je de kop moet lossen nadat de motor warm is geweest, maar is er dan geen gevaar met het koelwater in het blok?

In ieder geval is de kop sinds gisteren weg voor revisie! Ik heb voorlopig enkel de kop laten vlakken, want 120 euro voor 8 zielige klepjes was mij toch wel iets teveel hoor! Morgen zou hij al klaar moeten zijn en ga hem dan wss ook direct ophalen! Morgen zal ik dan ook maar om de geschikte pakkingen gaan, zodat ik de hele motor weer in elkaar kan zetten en ik eraan kan beginnen! Ben wel benieuwd hoe dat zal lopen!
Belabberd wss, maar we geven nog niet op!

Wouter, heb je trouwens nog een mening over die staafjes die tegen de kleppen duwen? Diegene die ik eigenlijk op volgorde diende te houden en dat niet gedaan heb?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2009 08:48 #791620 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
Die stoters horen idd in dezelfde volgorde terug, maar opnieuw afstellen van de speling is de oplossing. Zorg wel dat de staafjes diep genoeg zitten. Met olie er op monteren is beter. Met name het bolletje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 10:31 #791629 door V300 register
De speling moet je zowieso compleet nastellen, nog voordat je de motor voor de eerste keer gaat starten.

het op volgorde houden van de stoterstangen is volgens mij NIET kritiek voor het lopen van de motor. Wel kan het zijn dat je de eerste tijd een keer vaker de klepspeling moet afstellen omdat de lengte van de stoterstangen door het nieuwe inslijten wat sneller afneemt.

Voordeel van de Cleons is dat ze ook met een 3x te grote klepspeling nog gewoon lopen, zij het met flinke tikgeluiden.

Nu zeg je dat wel dat je de kop moet lossen nadat de motor warm is geweest, maar is er dan geen gevaar met het koelwater in het blok?

De bouten moeten 1 voor 1 gelost, en dan weer op moment gedraaid worden. Dus niet alles weer losdraaien!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 11:42 #791640 door V300 register
Daar had ik dus overgelezen, die ??n na ??n!

Achja, klepjes stellen is het werk echt niet, dus dat vind ik niet zo'n probleem! Zeker met zo'n 1.4tje, is het een kwestie van een uurtje als je weet wat je moet doen!
Daar kan ik dus zeker mee leven! en als dat de enige stommiteit is die ik op de motorwissel hebt gemaakt, dan is het voor mij al lang goed!

De kleppen stellen moet je geloof ik sowieso een paar keer doen! 1 maal voor het starten, na het starten en dan nog is na XXXXkm en dan gewoon periodiek!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 13:10 #791643 door V300 register

aha! Dat weten we dan ook weer wouter! Nu zeg je dat wel dat je de kop moet lossen nadat de motor warm is geweest, maar is er dan geen gevaar met het koelwater in het blok?

Na het warmdraaien en weer afkoelen dien je elke kopbout (op volgorde) 1/4 slag te lossen en weer direct vast te zetten met 60 Nm. Dus niet volledig de kop lossen ...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 13:33 #791647 door V300 register
Wouter had het ook al duidelijker gemaakt Erik, maar alsnog bedankt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 13:48 #791648 door V300 register
Inderdaad, ik had de posts wat te snel doorgelezen.
Maar laten we zeggen, die opmerking ivm het niet volledig lossen van de kop kon maar beter wat veel nadruk krijgen ...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 14:44 #791650 door V300 register
ik had ze eigenlijk sowieso niet zomaar allemaal los gedaan hoor! Zo stom ben ik nog niet gelukkig!
Ik wou gewoon even de bevestiging voordat er stomme dingen gebeurden!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC