show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Karsten's tweede Volvo 340 DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2009 23:48 #787880 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
Als de vlakker er weinig genoeg van af haalt wel, ja.
Bij 0,5mm weet ik het zo net nog niet, wellicht kom je dan toch net in het gevarengebied voor pingelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 07:30 #787892 door V300 register
Wat is pingelen nu eigenlijk, want heb er al is naar zitten zoeken, maar snapte het niet zo goed! Kan iemand dat is even in 'simpele-mans-taal' uitleggen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 08:29 #787902 door V300 register
Pingelen is dat de compressie te hoog wordt waardoor de benzine uit zichzelf ontbrandt door de druk in de verbrandingsruimte. Dit gebeurd dan al voordat de bougie gevonkt heeft, of naderhand op een andere plaats in de verbrandingsruimte.
Pingelen begint meestal niet direct bij de bougie maar op een andere plaats waardoor de kracht van een totaal andere kant komt dan de motor gewend is. Dit kan serieuze schade opleveren.
Dit is op te lossen door een klopvastere benzine te tanken. Euro 98 ipv 95 dus. Hoger octaangetal = klopvaster.
0,15mm van de kop afhalen zal trouwens niet opeens een pingelmotor opleveren.
Moderne auto's hebben computers die de ontsteking terugstellen als je 95 tankt (pingelsensor e.d.) Als je bijvoorbeeld met een Ferrari F430 95 zou tanken en dat zou er niet opzitten pingelt zo'n ding ontzettend.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 08:37 #787905 door V300 register
Dus als ze er niet teveel afhalen is er eigenlijk geen gevaar voor pingelen als ik het goed begrijp!
Nu even gewoon langs mijn neus weg, vanaf wanneer zou de motor dan kunnen gaan pingelen? Dus stel dat je hem laat vlakken en je een standaard pakking monteert...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 11:33 #787917 door V300 register
Dat zijn lastige berekeningen, maar ik zou er niet bang voor zijn. Je kunt altijd nog de carburateur iets armer afstellen of de ontsteking vervroegen mocht het lastig worden. Dan komt het eigenlijk altijd weer terug naar het nulpunt.
Gewoon laten vlakken en er is waarschijnlijk niets aan de hand.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2009 13:20 #787923 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
Volgens mij was de benzine ten tijde van het ontwerp van deze motortjes nog iets slechter en klopgevoeliger, dus met moderne benzines zit je met een iets hogere compressie nog wel veilig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 15:42 #787936 door V300 register

AvdAkker;113117 schreef : das allemaal motoren revisiewerk waar je er zonder de juiste spullen te hebben gewoon niet aan moet beginnen.

als je her en der op het forum verder leest lees je ook dat dat ding nooit goed gelopen heeft, het werd verweten aan de nokkenas, maar of het enkel met de nokkenas te maken had betwijfel ik ten zeerste:)

kleppen kun je demonteren met een bougiedop en een hamer (egt waar!) monteren met een speciale tool omdat je de klepveer eerst moet spannen, en vervolgens met de 2 conische schijfjes/halve maantjes (hoe heten die dingen ook alweer..) borgt. die tool is overigens zelf redelijk makkelijk te maken.

Anjo, wat raad jij nu aan? De kleppen te laten zitten of te demonteren? Aan zo'n tang kan ik wel geraken en dat ze eruit konden met een dop en hamer is niet nieuw voor mij hoor! Heb ik al vaker zien gebeuren (kop van mijn pa zijn vroegere auto toen we hem gingen inruilen ergens in Kaatsheuvel...)

Langs de ene kant zou ik ze er wel uit willen halen, maar aan de andere kant is het toch wel wat riskant. Want in hoeverre passen ze dan nog? Ik weet dat je sowieso de kleppen op hun originele plaats moet zetten, maar of ze dan al dan niet opnieuw ingeslepen moeten worden (met zuignapje en slijppasta is mij niet helemaal duidelijk), langs de andere kant vind ik het ook niet echt interessant om er 120? aan uit te geven en het professioneel te laten doen, dat is het gewoon niet waard! Als je nu net als jou voor preformance gaat, dan begrijp ik het, maar voor het huis-tuin en keuken gebruik dat de auto zal ondergaan... Beetje overkill in mijn ogen!
Trouwens, wie weet is heel de motor schroot en dan wil ik niet dat geld nog kwijt zijn...

Laten we maar even afwachten tot ik even tijd vind het om bedrijf op te snorren en te vragen wat ze eraf zullen halen en hoe het dan weer verder moet met de pakkingen! Dat pingelen is nu gewoon nog even al dan niet toekomstmuziek dan!(Liever niet natuurlijk)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2009 19:06 #787954 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
pingelen hoef je niet al te bang voor te zijn bij 0,2mm vlakken.

tsjah, ik zou gewoon de kleppen laten zitten als ze nu al goed in hun zitting lijken te vallen. als je na het vervangen van de koppakking de kleppen gesteld hebt en gelijk een compressiemeting uitvoerd weet je gelijk genoeg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2009 16:47 #788319 door V300 register
niet zo moeilijk doen, jongens. 0,15 is de MAX afwijking
waarschijnlijk aan de randen van de kop ook nog.

wegslijpen totdat de kop binnen 0,05 vlak is en dan terugknallen met een standaard koppakking.

tussen de verschillende merken koppakkingen (reinz, etc) zit volgens mij meer verschil dan wat er nu af geslepen gaat worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2009 07:46 #788580 door V300 register
Aan 'Groentje' is er op dit moment nog niet verder gedaan! Ik ga dit weekend mss nog even op stap met de kop om in een tweede bedrijf een prijsvraag te doen, maar het kan ook goed zijn, dat ik er pas volgende week vrijdag geraak!

Motorisch gezien wil ik 'Groentje' binnen afzienbare tijd weer rijdbaar hebben, de andere schade (deuken enz...) laat ik nog even voor wat ze is, het roest verder niet dus geniet geen prioriteit.

Verder staat er nog een gestripte aanhangwagen te schreeuwen om aandacht van mij! Gisteren heb ik daar in ieder geval mijn eigen lassen verder schoon geslepen en nu rest mij nog die plekken bij te lakken met de Menie en dan de 2 laklagen aan te brengen om het geheel af te werken!
Dan bladveren en assen er opnieuw onder en dan draag ik het geheel weer over aan mijn pa voor de herbekleding van het plaatwerk! (Zal er wel eens een foto'tje van posten)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC