show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Karsten's tweede Volvo 340 DL

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 21:14 #787045 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
kopbouten allemaal lossen, middelste bout aan verdelerzijde net ietsje los draaien, dan met een kunststof hamer een flinke mep tegen de zijkant van de kop geven (bovenop de dynamosteun bijv) en daarna pas de kop van de motor lostrekken

doe je dat truukje met de hamer niet, dan mag je ook gelijk je onderblokpakkingen vervangen;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 21:49 #787054 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
Nou Anjo, dat tikje heeft hij gekregen, heb wel geen hamer gebruikt, maar gewoon een ferme klap met mijn vuist! Werkt even goed!
Wat ik wel niet helemaal begrijp is waarom dat van zo'n belang is! Achja, normaal gezien heb ik het goed gedaan, dus vandaar!

Hier volgen de foto's zodat jullie mee kunnen volgen hoe het hier gaat! Vlot dus!:D

Allereerst maar is een blikje op de oorzaak van al dit onheil! Hoe ze dit gedaan hebben geloof je gewoon niet als je het ziet!

Shot with DSLR-A700 at 2009-07-06
Zoals je kan zien, een combo van gips, cement, haar of vlas... gewoon troep dus!

Shot at 2009-07-06
Kop eraf en even alles naast elkaar! Wie ziet het gaatje al zitten? Let ook op de troep in de cilinderbussen! Niet zo best!

Hier is het gaatje! GEVONDEN

Hier de kop met de kleppen! Ziet er niet zo best uit op het eerste zicht, maar schoonmaak zal meer leren!

Cilindertjes weer! Mooi schoongemaakt en voorlopig voorzien van een laagje verse olie om het roesten zeker tegen te houden!

Shot at 2009-07-06
Blikje van veraf in het lege motorruim!

Kopje schoon gemaakt! Eerst ingespoten met ontvetter, even laten intrekken en dan de hogedruk erop en met een zachte borstel de kleppen wat schoon gemaakt!

De achterkant van het kopje, ook weer mooi schoon en klaar om behandeld te worden!

Het kopje ligt hier nu in de gang te drogen en gaat vermoedelijk morgen mee om door de docent autotechniek bij mijn pa op school even bekeken te worden om te kijken wat er moet gebeuren! Ik maak mij mss wat zorgen om de kleppen zelf, maar die moeten mss ook gewoon verder schoon worden gemaakt!

Laat maar horen wat jullie denken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 21:52 #787057 door V300 register
Kleppen kun je er met een simpel zelf gemaakt tooltje wel uithalen als je ze wil inspecteren/vervangen (of klepdichtrubbers oid).

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 21:57 #787060 door Anjo van den Akker
hee vet, die is op precies dezelfde plek eruitgeklapt als die van de blauwe!

gigantisch goed controleren of de kop nog recht is karsten. afwijking van 0,05mm of meer > gelijk laten vlakken! verder hoef je je over de kleppen niet al te veel zorgen te maken, ik heb ze bij mijn kop nieteens bekeken:+

als je trouwens die klap opzij niet gebruikt, loop je het risico dat de natte bussen aan de kop blijven plakken en je die vervolgens mee omhoog trekt, als je de onderblokpakking wel eens vervangen of gezien hebt weet je gelijk waarom je dat niet moet doen:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 22:06 #787064 door V300 register
Ik snap het al Anjo, nu valt hij!

Ik heb verder nog geen enkele seconde naar de kop gekeken eigenlijk, dus ik weet ook helemaal niet of hij al dan niet recht is!
Daar had ik vanavond ff geen zin meer in! Dat hij perfect vlak moet zijn begrijp ik, maar daar moet ik me nog even achter zetten!

Stel dat hij toch wat afwijking heeft! moet ik hem dan professioneel laten vlakken of kan het ook gewoon, korrel 1000 op een glasplaat en dan lichtjes vlakschuren?

Ik laat de man er trouwens sowieso even naar kijken hoor Anjo, het kost mij niets en krijg er gratis een expertise bij!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 22:14 #787067 door Anjo van den Akker
niets zelf schuren, uitbesteden die handel:)

die kop wordt dan netjes gericht in een cnc freesbank, en vervolgens tot op 0,001 nauwkeurig zo vlak als een spiegel gemaakt. vervolgens krijg je er een speciale koppakking bij om je compressie hetzelfde te houden. dit kost je iets in de trant van 150 euro, maar dit is 1 van de belangrijkste afdichtingen in je hele motor, die koppakking moet tot maximaal 6500x per minuut een drukwisseling van 11 tot 0 bar KUNNEN verduren, dat moet gewoon goed zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 22:39 #787070 door V300 register
Hoi Groentje!
Leuke aanwinst voor 100,-!
Auto is qua uiterlijk al het 5 dubbele waard!
Veel succes met klussen en veel plezier ermee!
Gr. arthur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 23:10 #787084 door V300 register
Het uiterlijk is op zich nog wel goed, maar heeft zo zijn plekjes hoor!
Laat ik dat even illustreren met volgende foto's! (En dan laat ik het grootste beunkarwei nog even niet zien, want heb er nog geen foto van!)

Oppervlakkig deukje in het rechter voorscherm! Valt mee en stoort niet echt! (Niet letten op die halfnaakte man in het motorruim! Het was gewoon warm!)

Shot at 2009-07-06
Iets dommere deuk in het linker achterportier (hadden ze dat nou maar direct teruggemept, dan was het niet eens zo erg als het nu is!)

Het allomgekende plekje in de deuren! deze is van linksachter, rechtsachter is beter, maar kent hetzelfde probleem! Is er een alternatief voor de raamdichting al gevonden? Want anders ga ik is wat uitzoeken denk ik!

Verder Anjo is 150 euro toch een flinke hap! Maarja, als het nodig mocht blijken, dan zit er wss niet veel anders meer op! Zal al is kijken waar ik eventueel mijn kop dan kan binnensteken voor het vlakken mocht hij krom zijn!
Jij had geluk zeker dat hij niet krom was he! Ik hoop dat het mij ook gegund is, maar heb een slecht voorgevoel aangezien ze er volgens mij nog even te lang mee hebben doorgereden!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 23:13 #787085 door Anjo van den Akker
ja, ik heb niet alleen geluk gehad; ik heb er iets van 25km mee gereden en de motor niet kokend warm laten worden, het zijn dan de kleine dingetjes die dure reparaties kunnen voorkomen. maarja, dat kun je nooit weten als de auto van iemand anders gekocht is. ik kon er een voor een diagnose verkregen koppakking tussen knallen en weer rijden.

je krijgt voor die 150 euro als het goed is een koppakkingset en het vlakken, koppakkingset kost los al iets van 70 euro, dus zo duur is dat vlakken heel niet:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 23:17 #787086 door V300 register
Te overwegen dus! We zien wel waar we stranden! Die roestplekjes vind ik voorlopig even erger en vergen aandacht!
Is daar een procedure voor om deze weer goed en degelijk te herstellen! Dus geen lapmiddelgedoe als plamuur en toestanden!

Die raamrubbers? alternatieven? Want anders moet ik er is ergens een op de kop zien te tikken, deze meten en via het werk wat snuffelen in de catalogen!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC