show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Karsten's tweede Volvo 340 DL

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2009 14:29 #792200 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
alle 3 los; paar flinke meppen met een kunststof hamer op de voorpijp en het komt altijd los:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 14:50 #792207 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Karsten's tweede Volvo 340 DL
even een vraagje over de bougies; het ziet er naar mijn idee een beetje uit alsof die er niet ver genoeg in gedraaid zijn?

(welk type is het?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 14:54 #792212 door V300 register
Hehe, goed gezien wouter! Het zijn goeie bougies hoor! (Origineel Volvo) Maar had ze er wat uitgedraaid om alles schoon te kunnen maken en overal met mijn miniatuur staalborsteltje bij te kunnen!
De bougies zagen er slecht uit, maar nu zijn ze ook weer redelijk goed! Voor de rest ga ik eerst alles van mijn 340 (blauwe) overzetten voordat ik er nieuw spul in zet! Mijne krijgt toch zijn groot onderhoud en dan houdt ik alles over (is nog niet versleten!) en in mijn eigen 340 gaat dan nieuw nieuw spul! Alles lekker duur! In totaal een grapje van over de 90 euro! Maar ach, hij wordt er alleen maar beter van!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 15:30 #792232 door V300 register
bougies kun je niet schoonmaken met een metalen borsteltje; dan komt er teveel metaal in het porselein terecht en dan gaat de vonk 'wegkruipen'

vroeger (toen bougies vervangen nog een noemenswaardige kostenpost was t.o.v. de brandstofkosten) waren er zelfs speciale 'zandstraal' apparaatjes om bougies mee schoon te maken.
met zandstralen (waarschijnlijk gebruikten ze daar fijne glasparel voor) heb je geen metaal afzetting op het porselein.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 15:50 #792234 door V300 register
Mmm, niet meer gebruiken dus! Ik ga ze gewoon gebruiken voor de 'Eerste' start gebruiken en daarna vervangen door die uit mijn auto (voorlopig dan!) Tot ik gewoon weet dat hij goed loopt en ik een koper gevonden heb! Dan wil ik hem wel in orde brengen!

De olie is ook die uit de mijne, moet er niet aan denken om er nieuwe in te doen, want heel het blok zit nog vol met water! Deed gisteren de plug er nog is uit en toen kwam er een halve liter water uit! Zelfs nadat hij al is 4 dagen heeft staan uitlekken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 16:12 #792245 door V300 register
komt waarschijnlijk uit het gedeelte van het blok rond de nokkenas.

eventueel het asje van de stroomverdeler even lostrekken (dat is een soort aftap plug voor dat deel van de motor)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2009 15:53 #802788 door V300 register
Reeds over de helft!

Gisteren onverwacht een dagje thuis vanwege ziekte de dag ervoor, maar tot mijn groot jolijt was ik na eens goed uitgeslapen te hebben weer helemaal fris! Tijd dus om aan de auto's te werken!yeehaa!

Eerst mijn eigen 340 maar in orde gebracht en toen ik daarmee klaar was, wou ik in eerste instantie gewoon al wat onderdelen van groentje gaan assembleren!

Maar eens je begint... Eerste onderdeel steekt weer in elkaar, het tweede, het derde... Tja, wat moet je dan! verder gaan natuurlijk! Dus alle zooi naar achteren gesleept en langzaam begonnen met het terugbouwen van de motor!

Allereerst was het de beurt aan de cilinderkop om terug te worden geplaatst. Dat duurde eigenlijk het langst, omdat er heel wat werk was om het onderblok klaar te maken! De auto stond namelijk zonder motorkap met afgedekte motorkap buiten en had daarvoor alles goed in de olie gezet om roestvorming tegen te gaan, maarja... Dat krijg je toch natuurlijk (gelukkig niet in de bussen), dus eerst alles maar goed en degelijk ontvet en met een licht schuurpapier de roest van het onderblok gehaald! Daarna nog 2 maal het blok verder ontvetten en dan voorzichtig de bussen, cilinders en wanden goed in de olie zetten om ervoor te zorgen dat hij straks vlot kan starten.
Na mij ervan gewist te hebben dat alle oppervlakken schoon en vet waren waar nodig, de pakking erop en de nu vlakke kop er weer op!
Kopbouten erin, na ze eerst even door de olie gehaald te hebben en in 2 stappen op moment trekken!

Even overwogen om hier de dag te stoppen, maar...

Klepstoters er ook maar direct weer in gezet, dyname teruggezet, spruitstukken geplaats, carb geplaatst, vacuumsysteem terug gezet, EMVK gecontroleerd en doorgemeten, oude oliefilter geplaatst...

Wat mij nog rest dit weekend is waterpomp terugplaatsen (had een pakking vernield en moet er nu zelf ??ntje gaan maken... Iemand toevallig een schets in CAD ervan?) Radiator plaatsen (wordt een nieuwe uit voorraad)
Vloeistoffen aanvullen, carb nog even verder aansluiten, kleppen stellen natuurlijk ook nog! accu terugzetten en luchtfilter erop knallen en dan zou ik klaar moeten zijn voor de eerste start!
Spannend!

Ben benieuwd hoe hij zal gaan lopen en of hij wel zal gaan lopen, want wie weet...
Olie heb ik trouwens gehaald bij de garage, gewoon oude, reeds afgewerkte olie om het blok te spoelen, die gaat er als alles goed werkt weer uit en wordt dan vervangen door nieuwe Esso Ultra (15l op voorraad), nieuwe bougies, luchtfilter en oliefilter... De eerste start is met de overblijfselen van mijn eigen onderhoud dat preventief was uitgevoerd en waarvan de helft nog niet eens in aanmerking komt om half versleten te noemen... Mooie recup dus!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2009 11:32 #802863 door V300 register
Gisteren even gaan kijken voor wat pakkingspapier aangezien ik met mijn domme kop de pakking voor de waterpomp kapot heb gemaakt... Ik dacht, niet zo erg, gewoon pakkingspapier halen en probleem opgelost!

Dat zou ook wel zo geweest zijn denk ik, maar kom ik in de zaak en krijg ik te horen dat het papier enkel per vierkante meter verkocht wordt. Ik schrik me kapot en vraag mij hardop af wie zoveel ineens koopt, maar besluit toch de prijs even te vragen. Nu hadden ze 3 diktes liggen, 0.8, 1.2 en 1.4 mm liggen, dus informeerde even naar de tussenmaat...

46.90 euro ex BTW!:crazy1:

Pff, niet gekocht dus, want heb al bij al een velletje van 10*10 ofzo nodig!
Heb mijn pa vandaag dus even gevraag om in een andere zaak is te gaan horen naar een formaat A4 of A3 of A2...
Dus hopelijk kan ik dit weekend verder met monteren van de waterpomp...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2009 16:44 #802902 door V300 register
dat pakkingpapier hebben ze ook in A4 formaat. van Reinz heb je van die gesealde pakketjes (met een kartonnen achterplaat die je ook nog als pakking kunt gebruiken ;) ) met diverse diktes pakkingpapier in A4 formaat.

voor ongeveer de helft van 1 vel wat jij noemt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2009 16:44 #802903 door V300 register
overigens heb ik hier nog wel een waterpomp pakking voor je liggen, ? ? 1,- voor de moeite :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC