show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 13:31 #794960 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Ok?!

Vooral aan gaspedaal gekoppeld lijkt me mooi ja:D. Thnx. Nu weet ik dus wat een vlinderklep is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 15:33 #794966 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Bij een turbo motor zal dat wel werken.

bij een atmosferische moet je zo'n klep (als die iig de dempers overbrugt/voorpijp met de buitenlucht verbindt) pas inschakelen bij een hoog toerental. lage toeren + veel gas + ongedempte pijp = heel veel lawaai maar geen trekkracht

misschien gewoon een balgje op zetten wat reageert op de turbodruk??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 16:57 #794975 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
nee niets ervan; gewoon elektrisch bediend.

bij een turbo motor werkt dat trouwens ook niet lekker; na de turbo is je doel zo min mogelijk weerstand in de uitlaatlijn; zodat de turbine zo min mogelijk weerstand (tegendruk) van de uitlaat heeft tijdens het opspoelen.

als je de vlinderklep laten we zeggen boven de 4000 toeren open laat gaan en je gaat schakelen waarbij je onder de 4000 toeren komt dan klapt de klep dicht weer dicht; de turbine krijgt weerstand tijdens het naspoelen (terwijl je juist met je dumpvalve die weerstand aan de inlaat zijde van de turbo verholpen hebt) door die weerstand daalt het toerental van de turbine meer/harder als wanneer de vlinderklep open staat en zit je bij het accelereren weer met het probleem dat de turbine eerst weer op snelheid gebracht moet worden.

verschil zal niet al te groot zijn, maar zeker merkbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 17:05 #794978 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
En dan heb je dus het zogenoemde Turbo Gat.

Iemand met race-kak heeft ook een Turbogat. Maar dat gaat weer ergens anders over.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 17:24 #794980 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

AvdAkker;117905 schreef : nee niets ervan; gewoon elektrisch bediend.

bij een turbo motor werkt dat trouwens ook niet lekker; na de turbo is je doel zo min mogelijk weerstand in de uitlaatlijn; zodat de turbine zo min mogelijk weerstand (tegendruk) van de uitlaat heeft tijdens het opspoelen.

als je de vlinderklep laten we zeggen boven de 4000 toeren open laat gaan en je gaat schakelen waarbij je onder de 4000 toeren komt dan klapt de klep dicht weer dicht; de turbine krijgt weerstand tijdens het naspoelen (terwijl je juist met je dumpvalve die weerstand aan de inlaat zijde van de turbo verholpen hebt) door die weerstand daalt het toerental van de turbine meer/harder als wanneer de vlinderklep open staat en zit je bij het accelereren weer met het probleem dat de turbine eerst weer op snelheid gebracht moet worden.

verschil zal niet al te groot zijn, maar zeker merkbaar.


Dit is eigenlijk heel simpel te regelen. Je pakt een wastegate-actuator oid met een hele slappe veer (die bijvoorbeeld bij 0.1 bar open gaat). Deze sluit je op het inlaatspruitstuk aan. Daartussen zet je een regelbare terugslagklep. Dan kun je de klep zo instellen dat hij heel snel open gaat, maar heel langzaam sluit. Wanneer je snel schakelt (en dat doe je wel wanneer je op vol vermogen zit ;)) dan is de klep nog niet gesloten voordat de motor weer op turbodruk is...........voil?!
Die klepjes zijn bij de gemiddelde pneumatiekboer wel verkrijgbaar. Kosten: rond de 20 euro.
Je kunt voor dit doeleind ook gewoon een gasklephuis pakken met een grote diameter trouwens. Kijk overigens wel uit want deze zijn vaak van aluminium. Je moet hem dus niet vlak na je turbo plaatsen ;).

Je kunt natuurlijk ook altijd nog een externe wastegate gebruiken......... brult nog een stuk harder :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 18:02 #794981 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
nja die vlinderklep die die collega heeft is al in Y vorm en is elektrisch bediend; waarom zou ik dat dan uberhaupt willen ombouwen naar een systeem waarvan de bediening zich nog moet gaan bewijzen..

net de nieuwe carterpan uit de spoelbak gehaald bij terberg; hij is zo krachtig schoongemaakt dat zelfs de lak er al bijna overal af is:+; vanavond even de aansluiting locaties overnemen en van de week mee verder:yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 18:36 #794983 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Gaat snel. Die moet nog gepoedercoat worden en daarna weer rood gespoten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 19:27 #794989 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
niks rood gespoten; rood gecoat :) (en de veertjes gelijk mee :yesyes: )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 21:47 #794999 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
eerst poedercoaten en dan rood spuiten zou ook wat zijn:humor:

steef; je moet poedercoaten zien als de meer duurzamere + hardere vorm van spuiten. de materialen die ik daar aanbied worden eerst gestraald; vervolgens aan de lopende band gehangen. daar worden ze een laatste keertje ontvet waarop er in de spuitcabine aan de te spuiten opbjecten een negatieve lading aangebracht wordt. vervolgens gaat de spuiter met een poeder pistool aan de slag, hij sprayt het positief geladen poederverf op de objecten en door de lading blijft de poederverf plakken; overtollig poeder valt direct van het object af zodat de laag vrijwel altijd overal even dik is.

vervolgens gaat het de spuitcabine uit de oven in waar het enkele uren uitbakt op ca 200gr, tijdens dat proces versmelt de poeder naar vloeibare verf en vervolgens naar een extreem stroperige substantie dat uithard wat voor een uniek harde verflaag zorgt

in grote lijnen klopt dit verhaal maar er zijn nog diverse details in het proces die ik expres weggelaten heb om het een bietje eenvoudig te houden:D

het was nogal broeierig vanavond en daardoor had ik niet al teveel zin; heb achter de voorstoelen wel alles klaar voorlopig:


hier was ook nog geen foto van; het uber lekkere stuurtje zat er toevallig nog in;)


en het frontje heb ik ook wat meer vorm gegeven:


had ook nog even een creatieve bui dus heb even een vlugge striping op de motorkap aangebracht:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 21:55 #795003 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Sow, je passagiers kunnen nu in ieder geval wel in stijl door de auto geslingerd worden ;)
Die striping is mooi subtiel, misschien moet ik dat ook maar doen zolang ik nog niet aan de grote restauratie toe ben :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD