show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 00:24 #628645 door Anjo van den Akker
Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T is gemaakt door Anjo van den Akker
De ideen begonnen te speculeren toen Frits Hendrickx ergens in de zomer van ?08 voor de 2e maal zijn turboblok opgeblazen had en opperde dat het misschien voor zijn gebruik wijzer was om ergens anders aan te beginnen. Als een hongerige wolf dook ik gelijk het pb gedeelte van de website in om Frits een pb te sturen dat ik er toch wel enorm veel interesse had in dat turboblok en de ombouw, opgeblazen of niet..

Alle ideen stonden er naar om dit blok dan in de rode te lepelen, en van daaruit vrolijk verder te bouwen. Maar als je dan als technisch perfectionist kijkt wat je allemaal in de tijd dat je de auto gereden hebt ermee uitgehaald hebt zet dat je aan het nadenken, want als ik iets doe, dan doe ik dat het liefste goed.

Na alle liefde om de rode ( forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2810 overigens) perfect rijdend te krijgen begon ik ervan te balen wat ik in de beginfase, toen ik nog totaal niets gaf om de 340 uitgespookt had. En tsjah, dan baal je dat je een stuk of 20 gaten door de bodem geboord heb, dat de voorwielophanging permanent vastgelast moet worden aan het chassis en zo voorts.

De zogenaamde oplossing kwam van m?n pa ?joh, waarom koop je er geen auto bij!? het idee zwaaide ik af en er gingen weer een aantal weken voorbij.

Toen kwam het, een advertentie op de v3c site. Te koop complete b14T ombouw, en jawel van Frits! Nog geen dag later was de boel verkocht aan ondergetekende waarop Frits kon beginnen aan de wederopbouw van het turboblok. Ergens rond 20 december was zijn 340 rijdend met het turboblok erin en een afspraak voor demontage werd de 24e gemaakt. Die ochtend kwam de proefrit, de olie was warm en het gas ging erop. Ik moet zeggen, tot op de dag van vandaag mis ik dat heerlijke gevoel van die trap in de rug als je gas geeft en het geweldige geluid als je nadat de turbo opgespoeld is je gas los laat! Oh man, als ik dat zo schrijf wou ik dat ik nu al de tuinpoort uit kon lopen om de olie even warm te rijden en flink te spelen!

Na de proefrit hoefde ik nieteens zelf achter het stuur, met de motor was ik dik tevreden, liep netjes en is keurig en vakkundig gereviseerd.
Amper 10 minuten later begonnen Frits en ik aan de demontage.

De rode was aardig beladen zo met een 8 cylinder 210pk sterke combinatie, alleen jammer dat er 4 cylinders en ca 140 pk?s niet meededen.. de motor had ik thuis geen plek voor, en deze verhuisde tijdelijk naar de welbekende schuur van Erik van Oostveen. Ondertussen ging ik op zoek naar een tijdsframe om de rode stil te zetten voor de ombouw.
Intussen ging ik maar onderdelen en ideeen verzamelen. Op zoek naar een andere intercooler, een geschikte absorbtiedemper en andere uitlaatstukken uit rvs, reserveonderdelen en noem het maar op.

Alles opnoemen word een hele waslijst maar een kleine tip van de sluier is toch wel de onderdelen om de wegligging wat te verbeteren. Een set dubbele bladveren, rode koni?s voor de voorzijde, en een bestelling voor gele koni?s aan de achterzijde in de nabije toekomst.

Ik was heerlijk aan het verzamelen om de rode zo kort mogelijk stil te zetten, tot het geniale idee van m?n pa wat ik eerder zo snel wegwuifde weer opkwam..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 00:31 #759856 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
aanschaf 2e auto!

Na lang nadenken heb ik er toch maar voor besloten om de rode qua pk?s standaard te laten. En een andere auto erbij te kopen. De factor tijd speelt dan geen rol meer waardoor de kwaliteit en de technische perfectie meer ruimte krijgt. Maarja, waar begin je aan als je nog nooit van je leven een auto gekocht hebt?

De eisen voor de auto geschikt voor het project waren ook niet mis. Gezien de onderdelen die ik reeds had liggen moest het een 3 deurs mk3 worden, anders past de helft niet? en met het gezeur en gezanik van het kabinet mbt kilometerheffing, bevriezing van oldtimerschap e.d. bestond de keuze nog slechts uit een 1985 of 1986er.. met een budget van the sky is the limit, en omdat ik de auto toch over wil spuiten maakte de kleur me ook niet uit. de zoektocht begon, en een tweetal welgeschikte kandidaten waaronder een schitterende witte RHD 340 werden voor m?n neus weggegaapt. Tot ik eind januari door Mark Smeets getipt werd over een advertentie, nog amper 3 uur op marktplaats! De telefoon pakte ik er direct bij en een dag later stond ik ?savonds bij de verkoper op de stoep.

Ik ben wel anderhalf uur aan het meppen, kloppen, kijken, zoeken, en denken geweest en na een korte onderhandeling was de koop gesloten. De auto was een plaatje!
Op mijn verjaardag 24 januari gingen m?n pa en ik naar limburg om de auto te halen. De terugrit vanuit limburg verliep voorspoedig en de auto reed prima, bij thuiskomst werd de auto vrijwel direct gewassen en voor een fotosessie naast de rode geparkeerd.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 00:34 #759857 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
De auto kent ook na een uitvoerige inspectie op de brug amper roest, er is 1 plek gevonden, links naast de benzinetank. Bij lange na geen rot of ?berhaupt apk afkeur (is vliegroest) maar toch gaat dat dit jaar al compleet naar de klote geslepen worden, om vervangen te worden door kwaliteitsstaal. Roest mag zijn kans niet krijgen op deze auto.

Qua carosserie is hij echt van een oud dametje geweest (geboren in 1920, en eerste eigenaar geweest) tot hij via de handelaar bij mij in bezit kwam. Het is een binnenslaper, met slechts enkele deukjes (3 in totaal) en wat krasjes rond het linker portierslot, ok rondom zul je nog meer kleinigheedjes vinden, maar hij ziet er nu al 10x beter uit als de rode.. de kleur kan ik maar niet verliefd op worden, 218.5 arctic blue metallic. Ondanks dat heeft het wel wat, zie de auto van doeke, een sedan met meegespoten bumpers draagt de kleur meer dan prima!

De cvt van de auto werd correct afgesteld, en gezien de nihile kilometers die ik zou maken en de aanstaande motorswap werd een beurt de auto in eerste instantie bespaard.

Bij toeval liep ik tegen een leren interieur aan, dat ik nog even op moest halen in Friesland! Nog geen 2 dagen later was ik al onderweg naar huis, met een nagenoeg perfect ogend leren interieur voor een sedan! In de avonduurtjes bij terberg werd deze omgebouwd naar hatchback door het originele basis interieur hiervoor op te offeren.

2 340?s met leer! D?s al uniek al zeg ik het zelf, en dan moet ik nog met de rest beginnen:D

Wat kleine ditjes en datjes werden verholpen waaronder een nieuw rechterachterlichtunit en een setje gasveren. Meer en meer onderdelen worden opgesnoven, aangeschaft en op voorraad gelegd en de tijd strijkt langzaam voorbij.

Op een ochtend start ik de blauwe, mooi niet dus. Wil mooi niet aanslaan! Weer was vochtig, en het laatste onderhoud was in 2004 gepleegd? met een zucht pak ik een platte schroevendraaier uit mijn gereedschapstas en rag de verdelerkap incl kabels en rotor los. De verdelerkap moest ik bijzonder om lachen, hoezo op.. het setje van de rode er maar even tijdelijk op. En met de blauwe kon ik weer rijden.

Er was nog een enkel probleempje, de cvt. Die wilde ik maar al te graag verruilen voor een handbak, vooral gezien het vermogen. Alweer bood Erik uitkomst, alle onderdelen had hij op voorraad. De dag voor de technische dag stond de ombouw gepland, en in totaal 13 uur bikkelen heb ik het op de pookhoes na voor elkaar gekregen. Met een 5 bak nog wel!

Een complete beurt werd de blauwe maar even gegund, en sindsdien loopt hij nog mooier. Al kon ik al wel wat kleine manco?s aan de carburateur ontdekken, waaronder een losse acceleratiesproeier. Voorlopig allemaal prima, ik heb al besloten dit blok in de rode te leggen, en dan komt er gelijk een gereviseerde carburateur op:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 00:34 #759858 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Eindelijk een eigen topic, dit blijf ik zeker volgen!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 00:39 #759860 door Anjo van den Akker
ik schrijf inmiddels halverwege februari, en ik moet weer wennen aan dat schakelen. Ik haal een week na de technische dag m?n turboblok op bij Erik en dank hem voor het oppassen. De motor wordt bij Terberg op m?n werkplekkie in een hoekje gestald en ik ga er na werktijd mee aan de slag.

Ik bestel een gigantisch grote intercooler (koelend oppervlak is 3x zo groot als van de std intercooler voor een 5gtt!) bij een bedrijf in amerika en helaas is het ding niet leverbaar en zijn ze hem voor me aan het maken. Dit is het enige wat de motorombouw ophoud, dus ik hoop dat hij snel komt!

Een collega en ex-lasser heeft aangeboden het uitlaatspruitstuk te richten en opnieuw stevig door te lassen, en ik ga aan de gang met de motor randdelen en wat leidingwerk.

Ik strip het blok van dynamo + steunen en spruitstukken en het ding is een heel end compacter, de chef heeft het blok al 2 dagen niet zien liggen, toch maar even gemeld en hij vond het prima mooizo!

Vanmiddag wilde ik de motorombouw voor mk2 naar mk3 gaan passen (van rechte naar scheve motorsteunen) en ai, waar het tussenstuk van deze steun gaat lopen, loopt nu de retourleiding van de olieafscheider. Gelukkig.. heb ik nog een standaard carterpan liggen, daarin maak ik dan opnieuw de aansluitingen voor de turbo-olie retour, en de retour voor de olieafscheider. Evt kan ik ipv de std olieafscheider gelijk een deftige vervanger aanschaffen en die wat fatsoenlijk te gaan plaatsen in het motorruim.

Dus, ik ga nu zsm de reserve carterpan aanpassen en dan laat ik een groot aantal onderdelen zwart poedercoaten, waaronder de carterpan:)

Vanavond ben ik begonnen aan de revisie van een "spare" carburateur voor de gtt. Foto's daarvan komen morgen, net als een opsomming met zowieso geplande modificaties, een overzicht van het uiteindelijke audio geweld wat eringepropt gaat worden en wat foto's van de current condition van de motor:+. ik ga nu toch echt m?n bed in, 't is al laat zat!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
26-02-2009 01:01 #759862 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Eindelijk, het lang verwachte topic!
Leuk dat ik ook genoemd wordt, wat een eer! :)
Ik verheug me trouwens al op de audio foto's van morgen..!! En op de rest van het topic natuurlijk ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2009 01:37 #759865 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
jaja, h?t topic waar we op zaten te wachten..

ik kon het op den duur echt niet meer volgen in je rode topic Anjo :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 08:26 #759870 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Ah! Dit wordt een plaatjes-kijk-topic :D

Veel succes Anjo!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 09:44 #759880 door Anjo van den Akker

antiekeradio;91505 schreef : ik kon het op den duur echt niet meer volgen in je rode topic Anjo :)

ik ga nu mijn best doen om zoveel mogelijk de planning en werkzaamheden voor de 2 auto's te splitsen, ik hoop dat dat zo goed mogelijk gaat lukken.

dat andere topic moest je echt onderhand van dag tot dag bijhouden, anders was het amper te volgen:+ stuk beter zo idd.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 12:31 #759888 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Aaargh!

een 2e Volvo 340 voor erbij, Anjo!

...nu houdt het nooit meer op, maak je borst maar nat...

:p

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC