show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-08-2010 17:28 #842949 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

AvdAkker;152594 schreef : nja er is iig al 900 euro budget voor dan, dat scheelt al weer:)

overigens; ik geef de voorkeur aan de busjes van een CVT as gezien die massief zijn. kunnen we C-clips gebruiken voor de borging op de assen zelf of daar ook weer wat anders voor verzinnen.

evt niet gewoon 244 as als voorbeeldje voor formaatsindicatie kruiskoppelingen + asdiam en de rest zelf bouwen?

Erik;152595 schreef : 1. Ik zou kijken of er auto's zijn die nog veel aanwezig zijn met achterwielaandrijving en waarvan de aandrijfas goedkoop is.
2. Ik zou kijken of daarin toevallig niet dezelfde vertanding wordt gebruikt.
3. Ik zou kijken welke as het makkelijkst aanpasbaar is

Natuurlijk moeten ze de kracht kunnen weerstaan.


Ik ben dus zelf al wel her en der aan het kijken geweest. De assen van de 200-serie zijn nog veel voorhanden en ook kunnen zij het koppel goed aan (normaal zit de versnellingsbak er namelijk v??r en in z'n eerste versnelling moet de as dus veel koppel aan kunnen). Daarnaast zijn deze assen heel goed te reviseren. De prijzen van nieuwe kruisstukken liggen zo tussen de 10 en 20 euro per stuk. Wanneer je dus een oude afgeragde as pakt, kun je die gewoon voor een schrale 30 euro gereviseerd hebben ;) Losse kruisstukken kosten je al gauw 30-40 euro per stuk. En dan moet je nog een precies de goede maat kunnen vinden en de goede buisdiameter. Daarnaast zit er in het midden een schuifstuk wat ervoor zorgt dat je da as gemakkelijker kan monteren of demonteren. Wil je dit schuifstuk laten maken, kost dit ook nog wat knaken. Qua splinesbusjes zou ik toch liever voor die van een handbak gaan omdat: 1. ik daar nog zo'n 12-16 van heb liggen volgens mij ;) 2. deze al borging hebben 3. dankzij deze borging meteen 100% aansluiten aan de as waardoor eventueel onbalans minimaal is. De kunst is alleen om deze splinesbusjes zo kort mogelijk te houden (zodat het scharnierpunt zo dicht mogelijk bij de lagers van het koppelingshuis of versnellingsbak zitten. De rest van deze busjes kan gewoon lompweg worden afgezaagd/gedraaid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2010 17:32 #842952 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
slijpen, en afwerken op de draaibank.
het is behoorlijk gehard staal en daar worden de beitels niet vrolijk van in de draaibank:D

voornaamste nadeel van de handbakassen vind ik juist die borging; als de bout faalt is gelijk je spline-verbinding naar de hel omdat hij door de driedeling kans krijgt om over de vertanding heen te schieten, bij de massieve bussen een CVT asje heb je dat gedoe niet.

als er echter een schuifstuk op komt (wat wel een voordeel is! bij montage/demontage!) dan moet je wel een vaste verbinding creeren op de prise-assen anders krijg je rare taferelen tijdens het rijden:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-08-2010 19:11 #842955 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

AvdAkker;152687 schreef : slijpen, en afwerken op de draaibank.
het is behoorlijk gehard staal en daar worden de beitels niet vrolijk van in de draaibank:D

voornaamste nadeel van de handbakassen vind ik juist die borging; als de bout faalt is gelijk je spline-verbinding naar de hel omdat hij door de driedeling kans krijgt om over de vertanding heen te schieten, bij de massieve bussen een CVT asje heb je dat gedoe niet.

als er echter een schuifstuk op komt (wat wel een voordeel is! bij montage/demontage!) dan moet je wel een vaste verbinding creeren op de prise-assen anders krijg je rare taferelen tijdens het rijden:D


Hmmm, gewoon zorgen dat je die bout met loctite vastzet........

@ laatste puntje:
Inderdaad, maar datzelfde probleem kun je ook hebben met de standaard aandrijfassen. Wanneer je hem met veel roest ertussen monteert, gaat de splinesverbinding na een bepaalde tijd weer los staan. Resultaat is een as die er van ??n kant af loopt. Neem van mij aan dat je dat ook niet mee wilt maken........dat geeft een GEKLAPPER in je tunnel............:nono:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2010 22:22 #842984 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Waarom beperk je de schuifverbinding niet? Ik weet dat die vrij groot is bij een 2-serie, maar volgens mij heb je bij een redelijk rechte verbinding maar minimale speling nodig. Het zou zelfs met een soort open torque tube achtige verbinding kunnen, waarbij die schuifas en steunrubbers bij bewegen van motor of versnellingsbak voor een prima aanpassing zorgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-08-2010 23:39 #843028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
de assen van de schakelbakken zijn inderdaad ontworpen om sterker te zijn dan de CVT assen.

groot verschil is dat de CVT as dus LOS op de vertanding zit, alleen 1 kant op geduwd wordt door een veer.

dat zijdelingse boutje etc is niet veel soeps inderdaad, maar altijd nog beter dan los rammelende splines...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 12:54 #843042 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
woehoew, -4% luchtweerstand:D



ding zit er inmiddels al ruim 1,5 week op :f

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 14:00 #843045 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Nu de velgen weer een keertje schoonmaken... :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 16:38 #843048 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
lol, dat is dus gewoon bagger/zand wat door de harde regen op de velgen spettert!

ff de tuinslang ertegenaan en de velgen zijn weer schoon, maar die dingen schoonhouden heeft op dit moment wel zo ongeveer de laagste prioriteit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2010 17:57 #843058 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Ik begin altijd te watertanden als ik die auto zie :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2010 16:45 #843547 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T














met grote dank aan Diede voor een spoedcursusje polyester en aanverwanten, heb wel gemerkt dat je je lelijk kan vergissen in hoeveel werk ergens in gaat zitten als je met dit soort troep moet werken en schoon werken is er al helemaaaal niet bij:wtf:.

ohja, er ligt al een halve week wat achterin de 343 waar binnenkort ook wat mee gaat gebeuren:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD