show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-09-2010 23:29 #845514
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
hoe zit dat met die temperatuursensor? op die plaats is geen stroming, dus ga je nooit de juiste temperatuur meten.... of mis ik iets?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2010 14:03 #845536
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Temperatuursensor zit toch altijd in de cilinderkop (bij het warmste gedeelte)?
Die geeft namelijk het beste weer wat er in de motor gebeurd (buiten het feit wanneer het koelwater ontbreekt). Wanneer je motor namelijk aan het warmlopen is (bij kapotte waterpomp of thermostaat) geeft de temperatuur in de kop het eerste aan dat er iets aan de hand is.
Die geeft namelijk het beste weer wat er in de motor gebeurd (buiten het feit wanneer het koelwater ontbreekt). Wanneer je motor namelijk aan het warmlopen is (bij kapotte waterpomp of thermostaat) geeft de temperatuur in de kop het eerste aan dat er iets aan de hand is.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2010 17:38 #845542
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
de koelwatertemperatuur zit inderdaad gewoon achterop de cylinderkop, ala 343.
de olietemperatuursensor zit met een verlengbus op de oliedrukgallerij aangesloten, vwb temperatuur verwacht ik hier zeer weinig problemen mee; misschien zelfs voordelen. is in principe zo dat je daar nihile stroming hebt; maar als er eenmaal olie zit (en dat zit zo vol) krijg je door temperatuurverschil in de drukgallerij toch wel enigzins wat stroming, onderling verschil in temperatuur zal hooguit enkele graden schelen.
de olietemperatuursensor zit met een verlengbus op de oliedrukgallerij aangesloten, vwb temperatuur verwacht ik hier zeer weinig problemen mee; misschien zelfs voordelen. is in principe zo dat je daar nihile stroming hebt; maar als er eenmaal olie zit (en dat zit zo vol) krijg je door temperatuurverschil in de drukgallerij toch wel enigzins wat stroming, onderling verschil in temperatuur zal hooguit enkele graden schelen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2010 23:21 #845567
door V300 register
Persoonlijk zou ik de temp. sensor toch liever in de stroming hebben hangen, denk ik... Er zit nu toch best wel een stuk messing wat als koel-oppervlak kan dienen. Dat icm geen/weinig doorstroming...
Maar; probeer gewoon. Als het niet werkt kan je het altijd aanpassen, toch?
Maar; probeer gewoon. Als het niet werkt kan je het altijd aanpassen, toch?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2010 23:22 #845568
door V300 register
olietemp wordt meestal in het oliecarter gemeten, in de buurt van waar de pomp het opzuigt. ben benieuwd of dit een groot verschil maakt t.o.v. huidige sensor positie
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2010 23:41 #845570
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
valt allemaal wel mee hoor, overigens heb ik juist liever geen zender in het carter vanwege temperatuurverschillen; en daarnaast ook vanwege het feit dat de oliekoeler in het oliedrukcircuit opgenomen is, ik denk dat je zo juist perfect kan zien wanneer de oliethermostaat open gaat.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2010 17:12 #845587
door Anjo van den Akker
vanmorgen het TIG apparaat uitgegraven en naar buiten gerold, alleen maar om een steuntje aan de downpipe te hechten, handschoenen aan laskap op en whoppa de eerste klant om te ouwehoeren drong zich al aan. ongelofelijk zeg, ff wat willen klooien naast het huis en iedereen komt geboeid kijken.
1,5 uur verder; eindelijk het steuntje kunnen hechten en al het spul kon weer naar binnen om het steuntje verder af te maken. heeft vervolgens dankzij dat nieuwe steuntje ruim een half uur gekost om de downpipe uit de motorruimte te halen... maar toen ik eenmaal het ei van columbus gevonden had, is het ding er in 15 sec uit te frotten
aardig gelukt maar komt qua passing niet echt al te netjes uit doordat het RVS ondanks op tig plekken hechten iets getrokken heeft, downpipe gaat in z'n geheel gebeitst worden en mocht bij def opbouw blijken dat het niet zo past als ik wil dan gaat de slijptol er weer even in om alsnog spanningsvrij te kunnen monteren; dan maar weer op de auto vastlassen:)
nieuwe luchtfilter wordt ook nog een karwei om te plaatsen, is niet de kleinste:+
ga proberen om hem met een excentrische ring direct op de turbo te monteren, gelijk een mooie vormgevings-uitdaging voor het hitteschild dat daar gaat lopen en dan hoef ik ook niet te klooien om de aanzuiging langs de onderste radiateurslang te krijgen. die locatie wordt dan wel een probleem voor zowel montage als service dus ben er nog niet helemaal over uit of hij daar wel gaat komen..
1,5 uur verder; eindelijk het steuntje kunnen hechten en al het spul kon weer naar binnen om het steuntje verder af te maken. heeft vervolgens dankzij dat nieuwe steuntje ruim een half uur gekost om de downpipe uit de motorruimte te halen... maar toen ik eenmaal het ei van columbus gevonden had, is het ding er in 15 sec uit te frotten
aardig gelukt maar komt qua passing niet echt al te netjes uit doordat het RVS ondanks op tig plekken hechten iets getrokken heeft, downpipe gaat in z'n geheel gebeitst worden en mocht bij def opbouw blijken dat het niet zo past als ik wil dan gaat de slijptol er weer even in om alsnog spanningsvrij te kunnen monteren; dan maar weer op de auto vastlassen:)
nieuwe luchtfilter wordt ook nog een karwei om te plaatsen, is niet de kleinste:+
ga proberen om hem met een excentrische ring direct op de turbo te monteren, gelijk een mooie vormgevings-uitdaging voor het hitteschild dat daar gaat lopen en dan hoef ik ook niet te klooien om de aanzuiging langs de onderste radiateurslang te krijgen. die locatie wordt dan wel een probleem voor zowel montage als service dus ben er nog niet helemaal over uit of hij daar wel gaat komen..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-09-2010 17:23 #845590
door V300 register
Waarom het luchtfilter met een excentrische ring op de turbo monteren? Dat principe snap ik niet helemaal.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2010 17:26 #845591
door Anjo van den Akker
er moet een verloopring komen van ik meen 90mm naar 65mm (geen idee hoeveel eigenlijk moet nog het een en ander opmeten)
als ik dat verloop excentrisch maak komt een groter deel van het luchtfilter achter de waterpomp vandaan en weg bij de hitte van de uitlaat
moet straks met de onderste koelslang erop maar eens kijken of en hoe dat mogelijk is, wordt zowieso een lastig puntje om daar langs die slang weg te komen dus hoopte eigenlijk dat het filter er gewoon direct op past:+
als ik dat verloop excentrisch maak komt een groter deel van het luchtfilter achter de waterpomp vandaan en weg bij de hitte van de uitlaat
moet straks met de onderste koelslang erop maar eens kijken of en hoe dat mogelijk is, wordt zowieso een lastig puntje om daar langs die slang weg te komen dus hoopte eigenlijk dat het filter er gewoon direct op past:+
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-09-2010 17:37 #845595
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Die uitlaat....goeiesmorges, daar past die van mij wel vier keer in :yeah:
Moderators: Mark Smeets