De Volvo 340DL van Karsten
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
De mijne was ietsje hoger afgesteld en toen kon je er een glas water op zetten.
Edit: ok?, ok?, als je ??n keer goed gas gaf vloog het water met glaasje en al een kilometer de lucht in, maar dat doet er nu niet toe

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Heb intussen ook weer een ander probleem, mijn kilometertellerkabel is gisteren gebroken. Net achter het dashbord... Heb vandaag maar een nieuwe besteld bij de dealer en die kon hem gelukkig nog krijgen, is een VDO, dus was geen probleem.
Anjo, vandaag ben ik ook bij Brezan gaan informeren voor een nieuwe riem, maar de maat die jij hebt opgegeven blijkt niet te kloppen, deze zou te groot zijn geweest. Er zijn twee types afhankelijk van het chasisnummer, een van 1238 en een van 1258 of zoiets... Hij zou ervoor zorgen dat hij ze allebei had liggen dus zal morgen is gaan kijken welke ik nodig heb!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
en dan ben ik toch benieuwd wat er dan nu bij mij op zit, want ik kon me toch echt 12 x 1295 heugen!, morgen ff checken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Verder heb ik nog een algemene vraag, mijn kilometertellerkabel is kapot, dus ik had een nieuwe besteld, nu heb ik vandaag de nieuwe gekregen, maar hij ziet er gewoon visueel al verschillend uit! Heeft er toevallig iemand een boek met daarin alle onderdelennummers van volvo-parts?
Deze heeft partnumber: 3207948 Speedometer Cabel
Kan iemand bevestigen of deze op mijn 340 met bouwjaar '88 past?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
heb je rechthoekige of ronde ledjes van de brandstof en koelvloeistofmetertjes??
in het geval van rechthoekige, heb je een smith tellerset,
en in het geval van ronde, de vdo tellerset.
waarschijnlijk heb je een smith tellerset, en een vdo kabel aangeschaft, de smith kabels zijn n.l. niet meer nieuw te krijgen bij de volvo dealers:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zoals je kunt zien is het einde dat in de wielnaaf moet anders van vorm, ook is het net een 3 tienden van een milimeter groter, dat zegt mijn schuifmaat toch. Ook zit er op het einde van de nieuw klein stukje schroefdraad op en voor zover ik heb gezien, past dat niet echt in de naaf!
De dealer waar mijn pa het gaan halen is, sprak wel over een verloopstukje dat er eventueel op zou moeten, maar ik dacht het eerst maar is hier te vragen voordat ik mijn pa ermee terug stuur.

foto is heel groot, maar dan zie je het wel het duidelijkst! dus voor wie het wil zien, even geduld!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
AvdAkker;87886 schreef : verdorie, ik was het vergeten! ik ga zo even met een zaklampje en een sleutel 19 naar buiten, nu wil ik het weten ook:)
mijn geheugen had met dus toch in de steek gelaten.
10/9,5 x 1235
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ding is zeg maar ca 6/7mm in doorsnede, en 2,5 cm lang
voor wat ik kan zien op de foto's, zou het moeten passen, er is ook maar 1 type vdo tellerkabel geleverd bij mijn weten..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dendorssers;87005 schreef : De Belg heeft vandaag weer veel werk verzet, maar jammer genoeg geen foto's! Maar ik zal proberen er alsnog een paar te maken deze week en ook een wat uitgebreider verslagje schrijven!
Nu kwam ik er ook achter dat de V-snaar, die van de waterpomp, krukas, en alternator, wat te los stond, is deze nog te spannen of kan ik niets anders meer dan hem vervangen als hij wat uitgerokken is?
Nu lijkt het mij maar is tijd om is een verslagje te maken van wat ik toen allemaal heb gedaan, dat maakt het voor iedereen weer aantrekkelijk! Jammer genoeg heb ik geen foto's kunnen maken, want met mijn handen vol smeer lukte dat niet zo goed!
Omdat ik dus al langer van plan was de stabilisatorrubbers van de voorophanging te vervangen, was het nodig dat ik de beschikking had van een brug. Die heb ik kunnen regelen bij mijn pa op school! Daar mocht ik tijdens de normale lestijd een brug lenen terwijl de studenten gewoon aan andere voertuigen moesten werken! Dus ik om 10u10 daar aangekomen en auto op de brug gereden en maar direct aan de slag!
De rubbers waren mijn eerste werkje, dus eerst alle zooi even gedemonteerd en de schade opgemeten. Roest op de plekker waar de rubbers hadden gezeten, maar voor de rest niets meer gevonden aan de voorkant! Met wat hulp van een collega van mijn pa, docent, de nieuwe rubbers gemonteerd, want dat was nog niet eenvoudig. De rubbers waren echt dubbel zo dik als diegene die ik er onderuit heb gehaald en er was amper draad om de moer er terug op te krijgen. Uiteindelijk wat geimproviseerd met een lasklem om alles samen te persen en dat met een luchtdrukpistool de moeren erop gezet.
Heb natuurlijk hiervoor eerst heel de zooi ontdaan van roest en behandeld met Tecktyl zodat die rubbers er zorgeloos lange tijd op kunnen blijven.
Daarna was het tijd om de overrige brandstofslangen de vervangen. Ik had zoals jullie hebben kunnen lezen al een stuk vervangen bij het achterwiel, maar bij de tank hing ook een verdacht luchtje!
Nu de auto op de brug stond was dat ook een stuk makkelijker, vario beschermkap eraf (10-tal schroeven verwijderen) en dan de benzine-leidingen los zodat ik er langs de koffer makkelijk bij kon komen.
Dan in de koffer dat rondje eruit geschroefd en een voor een de slangen voorzien van nieuwe slang en nieuwe klemmen. Dag brandstoflucht.
Daar achteraan heb ik ik wel een roestplekje onder de tecktyl gezien, maar daar had ik echt geen tijd voor, want ik zat met een dringender probleem. Heel de onderkant van het motorblok hing onder de olie door dat lekker kleppendeksel. Dat wou ik dus eerst even fixen, want ik werd gek van de stank als ik voor een verkeerslicht stond!
Daar dus maar snel ingevlogen, eerst heel de zoi gedemonteerd en gedacht dat bij terugmonteren het probleem wel zou opgelost zijn, maar n?? hoor. Lek bleef, want het kleppendeksel was dus echt vervormd. Al vloekend de zooi weer helemaal gedemonteerd en even nagedacht wat te doen. Iets anders dan het proberen rechtbuigen zag ik niet, dus ik aan de slag, want Joost zei dat het toch maar blik was! Viel dat even tegen zeg!:crazy1: Das heel erg hard blik Joost!
Uiteindelijk dus maar dat ding in de bankschroef en er langs de zijkant op staan meppen met een rubberen hamer. Na lang prutsen is hij dan toch weer goed gekomen en na montage met nieuwe pakking was hij dan eindelijk 100% dicht!
Toen ik dan toch onder de kap bezig was nog even naar de bouten van de carb gekeken. 1 week ervoor waren deze nog opnieuw aangetrokken, maar nu bleken die rotdingen weeral gelost te zijn. Dus heel die zooi moeren gedemonteerd en er van de neylon borgmoeren opgezet, klaar met dat loskomen. Maar wat een rotwerkje! Had dan wel alle tools ter beschikking, het blijft prutsen met dat plaatsgebrek rond die carb. Maar die uiteindelijk ook vervangen op 1 na, bij die ene kon ik er echt niet goed genoeg bij!
Ondertussen was ik al een paar uur stevig aan het werk en vond ik het tijd om mijn boeltje te pakken! Moest namelijk nog een cadeau'tje halen voor mijn vriendin, want haar verjaardag was al geweest en ik had de week ervoor zoveel te doen dat ik niet aan een cadeau'tje halen toe was gekomen... Dus ik met mijn 4 maal gewassen handen, die nog steeds vuil waren een mooi cadeau'tje halen... Je had ze moeten zien kijken!!:yummie:
Gelukkig was ze er blijk mee en heeft ze mij het vergeven! Volgend jaar zal ik toch beter mijn best moeten doen! Wat moet mijn lieve schat toch niet allemaal verdragen! :no: Echt niet lief van mij!
Dus hier het verslagje!
Nu is het wel nog zo dat de kilometertellerkabel nog verder gemonteerd moet worden alsook nieuwe V-snaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.