show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

De Volvo 340DL van Karsten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2009 13:15 #755571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Volvo 340DL van Karsten
Kan er mij iemand vertellen hoe ik de nieuwe V-snaar kan monteren? Ik heb hem al liggen en heb de oude nu al 2 keer moeten opspannen omdat deze toch echt te los hing, maar toen ik de laatste keer de nieuwe er ineens wou opleggen kreeg ik de oude er niet fatsoenlijk af! Dus kan er mij iemand vertellen hoe ik dat kan doen, hoe ik kan controleren of hij hard genoeg gespannen is enz...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 15:08 #755583 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic De Volvo 340DL van Karsten
Als je de oude helemaal ontspant kan hij er vaak al af. Als dit niet zo is kun je bij de dynamo (geloof ik, want ik heb nooit een 340 gehad) het hele spanmechanisme losmaken zodat de dynamo helemaal kan omklappen. Dan kan hij er zeker af.

Hij is volgens mij strak genoeg als je de riem zonder te veel kracht te gebruiken een halve slag kunt omdraaien. (dus met de tandjes of de smalle kant naar boven draaien.) Als je hem makkelijk een hele slag kunt draaien is hij nog te slap. Dat moet echt kracht kosten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 16:48 #755589 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic De Volvo 340DL van Karsten
heb ik ook problemen mee gehad,

oplossing is de dynamo volledig los te maken (stelboutje los en m10 bout los) en hem dan vervolgens wat te verdraaien met de poelie naar binnen.

hij blijft nu waarschijnlijk halverwege de verstelsleuf steken tegen het distributieketting deksel;D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2009 17:08 #755593 door V300 register
Net even zitten proberen, maar echt geen succes, het is al krap om de oude eruit te krijgen, laat staan om die nieuwe (die naar mijn inziens echt te kort is) er weer op te krijgen. Had zelf ondervonden dat de dynamo los kont, maar zelfs toen lukte het nog niet! Ik zal hem zondag is even meenemen de nieuwe riem, Want die lijkt mij echt te kort!

De oude zit er nu voorlopig weer op, opnieuw wat bijgespannen, dus kan wel weer even tuffen!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 17:12 #755594 door Anjo van den Akker
ja het kan wel, gewoon de hele dynamo loshalen, dikke m10 bout los, opspanboutje los. hele dynamo naar je toe trekken zodat hij los zit en vrij aan de gespannen riem hangt, en dan gewoon de dynamo naar voren kantelen richting de krukaspoelie. dan valt de riem er zo af;)

montage in omgekeerde volgorde

pas trouwens op met het herspannen van een oude v-riem. doordat de riem oud is krijgt hij wat rek, waardoor het zeg maar elastiekachtig wordt. en die exra spanning vinden de lagers van de dynamo en waterpomp niet echt lekker...

truukje om de riem te spannen: vanaf de bovenkant een stalen stang tussen de dynamosteun in wrikken, dan kun je heel gemakkelijk de snaar opspannen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2009 19:16 #755618 door V300 register
heb jij nog nooit gehad dat die grote bout losliep Anjo?

op de een of andere manier ben ik ondanks stevig vastdraaien en een stevige steun, 2 moeren kwijtgeraakt omdat ze er steeds af liepen. de riem bleef dan nog wel op spanning.

uiteindelijk maar dmv wat rode loctite vastgezet, zit nu nog :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 23:46 #755678 door Anjo van den Akker
rode loctite? huuuh meestal valt die in de contereien van pneumatische/hydraulische afdichting met nummer 5** (542?) daar hoort dan blauwe op, 243 voor die bewuste boutverbinding

overigens, idd bij mij is hij er ook al een keer afgelazerd. terwijl ik die bout toch ?cht wel vastgehengst heb. ik heb er heel simpel een veerring achter geplaatst en geen problemen meer gehad:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2009 14:43 #755728 door V300 register

AvdAkker;89639 schreef : ja het kan wel, gewoon de hele dynamo loshalen, dikke m10 bout los, opspanboutje los. hele dynamo naar je toe trekken zodat hij los zit en vrij aan de gespannen riem hangt, en dan gewoon de dynamo naar voren kantelen richting de krukaspoelie. dan valt de riem er zo af;)

montage in omgekeerde volgorde

Ja 'Duh', Anjo, dat heb ik allemaal geprobeerd, ik krijg op die manier gewoon de dynamo niet meer op zijn plek! Die riem spant echt veel te hard. Als ik er even vanuit mag gaan is die lengte ook 1212! Ik zeg het, zal hem wel meenemen zondag, dan kan je zelf zien!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2009 14:59 #755729 door Anjo van den Akker

Dendorssers;89783 schreef : Ja 'Duh', Anjo,

:humor:

prima neem maar mee zondag:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2009 17:57 #758677 door V300 register
Ik heb vandaag hard gewerkt aan de auto (straks de update), maar nu had ik het gevoel nu de toerenteller erin zat, dat hij echt hoog in toeren bleef bij 100km/h.

Nu heb ik even het EMVK gecontroleerd, maar hij zuigt eigenlijk alleen maar aan de terugschakelkant. Heb het verder opgehaald en daar bleek niets mis te zijn. De klepjes waren nog 100% in orde, dus daar kan het niet aan liggen. Ook de spoel aan de opschakelkant is in orde, doorgemeten en dat klopte... Wel is het zo dat ook de spoel niet bekrachtigd wordt bij het in D zetten van de Vario! Heb dus het Tacho even los gehaald en daar waren toch breuksporen, dus even de bout ertegen, maar geen verandering!

Dus even mijn vraag: wat is er mis en waarom zuigt de opschakelkant van het EMVK niet!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC