De Volvo 340DL van Karsten
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dit is trouwens het beste te controleren door met je vinger op de aansluiting van het emvk te voelen. door de restrictie in opschakelvacuum en het feit dat deze alleen gaat zuigen als de motor aan staat is het amper te horen.
wel spanning op spoel bij 1800 toeren + (voltmeting, parralel aan polen van de spoel) = diode los solderen aan 1 zijde en spoeltje doormeten met weerstandsmeting. moet ong 35 ohm zijn
- V300 register
- Verbannen
-
Dus ik gisteravond nog volle moed begonnen om alle tellers die ik wou hebben eruit te halen en dan in mijn tellerset zetten, maar toen ik daar eenmaal mee begon, bleek de aansluiting van de toerenteller anders te zijn, dus alles weer los en overgezet op die van Erik!
Ziehier het resultaat!
De econmeter heb ik ook al aangesloten, dus stukken slang gaan zoeken die passen en dan de zooi onder het dashbord door naar de teller! Het T-stukje koppelen was nog even wat improviseren, maar dat zit nu ook vast!
Nadat dat klaar was, ben ik begonnen met de kilometertellerkabel! Hier zie je eerst het originele stukje dat gedemonteerd werd en hoe je dat het beste kan doen!
Eerst natuurlijk de auto op de krik, het wiel demonteren dan zie je normaal dit.
Om het nieuwe stukje te monteren, is het natuurlijk eerst nodig dat de oude eruit gaat. Dat doe je door de vetdop zachtjes met een waterpomptang los te trekken. Lichtjes schudden en wiegelen en dan komt hij er uit!
Als je even peuterd kan je zo de vierkante meenemer eruithalen.
Op de volgende foto zie je het verschil van vorm tussen de nieuwe en de oude.
De nieuwe monteer je rechtstreeks op de vetdop en die borg je aan de achterkant met een borgclip die erbij geleverd is! Let erop de je de ring juist monteert, want anders kan de meenemer te ver uit de vetdop en dat is niet de bedoeling!
Na montage is dit te zien. En dan werkt het weer allemaal zoals voorheen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
oh trouwens, we zitten nu al te bakkeleien over toerentallen, en het emvk en tacho, maar hoeveel toeren maakt hij dan bij 100kmh, 80kmh en 60 kmh?
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;90277 schreef : ok, en als je het toerental verhoogt tot x (1800 toeren) gaat de opschakelzijde alsnog niet zuigen?
dit is trouwens het beste te controleren door met je vinger op de aansluiting van het emvk te voelen. door de restrictie in opschakelvacuum en het feit dat deze alleen gaat zuigen als de motor aan staat is het amper te horen.
wel spanning op spoel bij 1800 toeren + (voltmeting, parralel aan polen van de spoel) = diode los solderen aan 1 zijde en spoeltje doormeten met weerstandsmeting. moet ong 35 ohm zijn
Ik wist niet dat het toerental zo hoog moest zijn, maar ik zal het straks nog is snel controleren. Op deze manier mag hij wel gewoon in de N stand blijven staan he, want bij 1800 toeren, kan ik niet echt goed zien als ik er dan naast moet staan lopen!
de weerstand van het spoeltje toen het was gedemonteerd, was helemaal juist, die zat ook rond de 35 Ohm...
Het zuigen test ik idd gewoon met mijn vinger, dan voel ik het tenminste goed! De terugschakelkant hoor je langs de andere kant direct zuigen.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;90281 schreef : zijn dat wel wielmoeren met conische vlakken karsten? ze lijken mij niet de originele, die laten ook geen blank draad over..
oh trouwens, we zitten nu al te bakkeleien over toerentallen, en het emvk en tacho, maar hoeveel toeren maakt hij dan bij 100kmh, 80kmh en 60 kmh?
Ja hoor, het zijn Conische moeren. En voor zover ik weet origineel hoor! Denk niet dat mijn grootouders die vervangen hebben bij het plaatsten van wat licht-metaal!:crazy1:
Mm, bij 100kmh maakt hij ronde de 4000 toeren en ik herinner mij dat je gisteren zei dat het maximaal rond de 3600 mocht liggen! Bij 60 kmh reed hij volgens mijn pa op het einde van de 2000 toeren. De andere snelheden heb ik niet echt onthouden, noch op gelet! Indien nodig ga ik zo even testen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
was dat m?t losgesoldeerde diode?Dendorssers;90282 schreef : de weerstand van het spoeltje toen het was gedemonteerd, was helemaal juist, die zat ook rond de 35 Ohm...
als de diode er nog op zit en je meet 35 ohm, dan is de diode ontploft:)
wat linearecta ook betekend, dat met 99% kans de eindtransistor in het tachorelais ook overleden is!
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb het dus voor de duidelijkheid over de opschakelkant! Ik hoop dus maar dat jij even mis bent, want ik wil mij niet voorstellen dat je gelijk hebt, want dan moet ik straks die printplaat nog te lijf om onderdelen te vervangen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ok het zit alsvolgt:
opschakelvacuum = bediend via motortoerental bij 1800 toeren, restrictie in vacuum (vandaar vacuum voelen met je vinger) en het spoeltje m?t de diode, groene en grijze draad om aan te sluiten
terugschakelvacuum = bediend via bergremschakelaar/kickdownschakelaar/remdrukschakelaar, geen restrictie in vacuum (direct hoorbaar zuigen) spoeltje zonder diode, geel/groene en bruine draad om aan te sluiten