- Berichten: 4
show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2010 19:56 #811376
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Bij mijn weten is er maar ??n dop geleverd, al helemaal voor jouw type. Ik durf te wedden dat op mijn 345 dezelfde dop zit als op jouw 340 zou moeten.
Jij hebt er echter een dop van een 700-/900-/850-serie op zitten, als ik me het goed herinner.
Jij hebt er echter een dop van een 700-/900-/850-serie op zitten, als ik me het goed herinner.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2010 20:05 #811378
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
filtertje ong 7cm vanaf de carb houden, dan zit hij ong in het midden tussen de carburateur en het steuntje op je kleppendeksel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
07-01-2010 22:49 #811402
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Joost en Anjo bedankt voor jullie hulp.
Nu weet ik waar het brandstof filtertje moet gaan komen straks.
Dop van een 700/900 serie, hmmm ik duik maar eens even een forum op van die types, wel vreemd dat zo een dop op mijn 340 is gezet.
Nog even een foto van de dop:
Ik ben wel erg benieuwd wat de openingsdruk is van deze dop, vanaf de aankoop rijd ik er al mee rond maar zeker na de koelvloeistof perikelen (iets met slangklemmen.....:f vraag ik me dus steeds meer af of deze dop geen verkeerde invloed heeft op het koelsysteem van de 340.
Corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb maar de druk in het koelsysteem hangt toch nauw samen met de maximale temperatuur daarin, koelvloeistof kan boven de 100 graden heet worden zonder dat het gaat koken ( het is geen puur water dus het kookpunt zal waarschijnlijk al wat hoger liggen)
Het temperatuur metertje komt ook vrijwel nooit in het midden, altijd er iets onder, behalve bij filerijden in de zomer bijvoorbeeld (en even later de fan aanslaat)
Nou ja, het is in ieder geval duidelijk (wat de dealer ook al zei) dat er maar ??n dop is die er werkelijk op hoort, nu eens kijken of de dop wat goedkoper te vervangen is i.pv. 25 euries. ( ligt het aan mij of is dat niet wat aan de hoge kant voor een stuk plastic met een veer en een klepje?)
Gr; Wouter.
Nu weet ik waar het brandstof filtertje moet gaan komen straks.
Dop van een 700/900 serie, hmmm ik duik maar eens even een forum op van die types, wel vreemd dat zo een dop op mijn 340 is gezet.
Nog even een foto van de dop:
Ik ben wel erg benieuwd wat de openingsdruk is van deze dop, vanaf de aankoop rijd ik er al mee rond maar zeker na de koelvloeistof perikelen (iets met slangklemmen.....:f vraag ik me dus steeds meer af of deze dop geen verkeerde invloed heeft op het koelsysteem van de 340.
Corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb maar de druk in het koelsysteem hangt toch nauw samen met de maximale temperatuur daarin, koelvloeistof kan boven de 100 graden heet worden zonder dat het gaat koken ( het is geen puur water dus het kookpunt zal waarschijnlijk al wat hoger liggen)
Het temperatuur metertje komt ook vrijwel nooit in het midden, altijd er iets onder, behalve bij filerijden in de zomer bijvoorbeeld (en even later de fan aanslaat)
Nou ja, het is in ieder geval duidelijk (wat de dealer ook al zei) dat er maar ??n dop is die er werkelijk op hoort, nu eens kijken of de dop wat goedkoper te vervangen is i.pv. 25 euries. ( ligt het aan mij of is dat niet wat aan de hoge kant voor een stuk plastic met een veer en een klepje?)
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2010 22:51 #811403
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
jij hebt een 100 bar dop. normaal zit er een 75 bar dop op
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2010 22:55 #811404
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Volgens het Haynes BOL heeft de dop van een B14 een openingsdruk van 75 kPa.
Wat je omschrijft met het koelsysteem heb ik ook: het is mij ook een raadsel maar je zult het waarschijnlijk in de thermostaat moeten zoeken. Je hebt erbij zitten die al bij 86 graden ofzo opengaan.
Wat je omschrijft met het koelsysteem heb ik ook: het is mij ook een raadsel maar je zult het waarschijnlijk in de thermostaat moeten zoeken. Je hebt erbij zitten die al bij 86 graden ofzo opengaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
07-01-2010 22:57 #811405
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Laurens en Niels, bedankt, weer wat wijzer geworden!
Ah Juist Kpa, ik dacht al joh; 100 Bar :wtf: ...je was waarschijnlijk even "in de bonen" Laurens
Maar die van mij is dus een dop die opent boven 1 Bar, en de originele opent bij 0,75 Bar, duidelijk verhaal en verklaart ook waarom er best wat druk blijft staan na afkoeling van de motor.
De thermostaat is overigens tegelijk vervangen met het doorspoelen en vervangen van de koelvloeistof en heeft een openings temperatuur van 89 graden Celcius.
Gr; Wouter.
Ah Juist Kpa, ik dacht al joh; 100 Bar :wtf: ...je was waarschijnlijk even "in de bonen" Laurens

Maar die van mij is dus een dop die opent boven 1 Bar, en de originele opent bij 0,75 Bar, duidelijk verhaal en verklaart ook waarom er best wat druk blijft staan na afkoeling van de motor.
De thermostaat is overigens tegelijk vervangen met het doorspoelen en vervangen van de koelvloeistof en heeft een openings temperatuur van 89 graden Celcius.
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2010 23:02 #811406
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
ik wist even de goede benaming niet, volgens mij heb ik nog wel ergens zon dop liggen, ga even zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
07-01-2010 23:06 #811407
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Wauw, dat is helemaal fijn zeg, al heb je er geen liggen toch bedankt voor de behulpzaamheid Laurens!
Gr; Wouter.
P.S.: na wat uitzoekwerk ben ik er achter gekomen dat de expansievat dop die er nu op zit normaal gesproken een plekje heeft onder de motorkap van een V40....:wtf2:
Gr; Wouter.
P.S.: na wat uitzoekwerk ben ik er achter gekomen dat de expansievat dop die er nu op zit normaal gesproken een plekje heeft onder de motorkap van een V40....:wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
16-01-2010 20:03 #812273
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Vandaag zat de expansievat dop in de brievenbus (nogmaals bedankt Laurens:y:)
Die moest er natuurlijk nog even aan geloven...na behandeling met wat poets middelen en wat zuurvrije vaseline voor het afdichtrubber:
Nu heb ik al wat zitten zoeken op Google over het hoe en waarom van de verschillende expansie vat doppen maar krijg voor mijzelf nog niet helder waarom de openingsdruk van de verschillende doppen per bepaalde automerken/types anders zijn.
Zal het nu bijvoorbeeld verschil gaan maken voor het koelsysteem in een 340 (met in dit geval de B14 motor), of zal de koelvloeistof alleen een hoger kookpunt krijgen omdat de druk hoger kan worden ( 75Kpa t.o.v de 100Kpa dop die er nu op zit)
Wat ik me verder nog afvroeg, bij een druk boven 75 Kpa opent de overdruk klep in de dop zodat het teveel aan druk weg kan, word dit "afblazen" door dezelfde klep weer gecompenseerd als de motor weer afkoelt?
Binnenkort de auto maar weer eens wassen, is al weer drie weken geleden...
De sneeuw is er allemaal al weer afgesmolten, nu hoop ik eigenlijk dat de dooi periode nog even aanhoudt.
Gr; Wouter
Die moest er natuurlijk nog even aan geloven...na behandeling met wat poets middelen en wat zuurvrije vaseline voor het afdichtrubber:
Nu heb ik al wat zitten zoeken op Google over het hoe en waarom van de verschillende expansie vat doppen maar krijg voor mijzelf nog niet helder waarom de openingsdruk van de verschillende doppen per bepaalde automerken/types anders zijn.
Zal het nu bijvoorbeeld verschil gaan maken voor het koelsysteem in een 340 (met in dit geval de B14 motor), of zal de koelvloeistof alleen een hoger kookpunt krijgen omdat de druk hoger kan worden ( 75Kpa t.o.v de 100Kpa dop die er nu op zit)
Wat ik me verder nog afvroeg, bij een druk boven 75 Kpa opent de overdruk klep in de dop zodat het teveel aan druk weg kan, word dit "afblazen" door dezelfde klep weer gecompenseerd als de motor weer afkoelt?
Binnenkort de auto maar weer eens wassen, is al weer drie weken geleden...

De sneeuw is er allemaal al weer afgesmolten, nu hoop ik eigenlijk dat de dooi periode nog even aanhoudt.
Gr; Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
29-01-2010 22:59 #815877
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Nou ik zal het maar opbiechten dan....vanochtend op het parkeerterrein van een supermarkt heel even gespeeld (was echt maar een heeeel klein glijertje) in het dunne laagje sneeuw wat er lag...:woops:
Een mevrouw die haar auto met boodschappen aan het inladen was stond naar te kijken zo van; waar denk jij dat je mee bezig bent, sorry...ik kon me even niet inhouden. }
Gr; Wouter.
Een mevrouw die haar auto met boodschappen aan het inladen was stond naar te kijken zo van; waar denk jij dat je mee bezig bent, sorry...ik kon me even niet inhouden. }

Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets