show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2015 21:53 #958733 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik heb in elk geval net mijn berichten verwijderd daar mijn inbox 100% vol zat haha.

Overigens we hadden vroeger bij de club van die sleutel dagen, maar dit is wel leuk om als club te doen. Je hebt niet zo gek veel nodig volgens mij om dit zelf te doen. Een oude oven die je nergens anders voor wilt gebruiken (Ik zou er niet de worstenbroodjes in afbakken als je klaar bent met je werkzaamheden) en die 180 graden aan kan, de lak een compressor en nog wat dingen en volgens mij is het niet meer dan dat...

Alluwel daarmee is de boel nog niet verstraalt dat moet eigenlijk ook van te voren....

Punt is wel de grote van de oven, voor een uitelkaar gehaalde schokdemper heb je aan een oven van 35 euro genoeg, al moet je dan wel lang wachten. Maar voor die grote dingen, heb je wel een hele grote oven nodig en die zijn echt duur... En ook nog eens extra duur omdat je hem daarna nergens meer voor kunt gebruiken behalve voor de poedercoating.

Ja de hoezen van de schokdempers, die zijn volgens mij niet meer te krijgen, van het stuurinrichting en van de secundaire bak wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2015 22:52 #958735 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Jawel hoor zijn nog te krijgen. Zelfs de bumpstops. In november 2013 nog gekocht, bij Dafhobby.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2015 09:46 #958737 door V300 register
Ik zag ze in elk geval niet op zijn site staan.... Wel die van de Volvo 66. Maar ik denk dat deze kleiner zijn... Dan ga ik liever voor de hoezen van de Volvo 240... Die zijn ook nog te krijgen.

Moet wel zeggen die wagen ziet er wel erg goed uit, zeker sommige delen zoals de secundaire cvt die ik gezien heb, jeetje lijkt wel compleet gereviseerd... (Krijg ik dadelijk zo,n opmerking terug: ja dat is die ook)

Erg mooi gedaan, je moet het maar kunnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2015 10:28 #958739 door V300 register
Bumpstops kun je ook van een golf 2 of seat ibiza gebruiken....mocht je geen andere kunnen vinden

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-09-2015 15:17 #958742 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zo zie je maar weer, met het nodige speurwerk en de mensen hier die veelal een eigen kennis 'databankje' hebben kom je vaak al een heel eind en zijn er eigenlijk nog best veel dingen leverbaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2015 21:18 #958746 door V300 register
Als je die veerpoten uit elkaar haalt, dan zit dan het wiellager in de naaf? Dan kun je die zo wegleggen, om die ook nog eens te gaan poedercoaten....

Met andere woorden als ik de naaf eraf haal dan blijft dat lager erin zitten. Eventueel kun je die dan mee vervangen.

Ja, origineel zijn ze ook niet meer te krijgen dus het is gewoon kijken wat wel past. Nu komt dat bij schokdemper hoezen wat minder nauw dan met bijvoorbeeld lagers.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2015 19:33 #958759 door Wouter Borsje

Wouter76;237958 schreef : Wordt vervolgd dus, ik krijg gelukkig ook de ruimte van mijn werkgever om het remverschil op te lossen (in werktijd notabene) en hij bood me aan er samen naar te kijken als ik er niet meer uitkom, is dat relaxed of is dat relaxed? :)

En aldus geschiedde vandaag, ook na wat steviger remwerk en herhaaldelijk de handrem tot de aanslag aantrekken onder het rijden bleef het remverschil veel te groot.

Dus hopla die Volvo de tweekolommer op, wiel er af, remtrommel eraf en eens even zien wat er daar gaande is.

Met hulp van een collega kwamen we er al snel achter dat de achterste 'zuiger' van de remcilinder zo vast zat als een huis, een nieuwe was snel gehaald bij de zo'n beetje op de hoek zittende auto onderdelen leverancier.

Deze gemonteerd, ontlucht met het daarvoor bestemde apparaat (er zit zodoende ook weer nieuwe remvloeistof in het hydraulische gedeelte van de HRC tot de remclinder links achter. (hier zit de ontluchtingsnippel)
Mijn collega besloot namelijk dat het goed zou zijn nu we toch bezig waren er even een ca halve liter remvloeistof doorheen te pompen.

Rondje rijden (vond mijn collega ook wel een aparte ervaring zo'n cvt) en weer de remmentestbank op, deze gaf nu 21% aan.

"Als de wiedeweerga afmelden dat oude hok" riep ik, en aldus geschiedde, een paar muisklikken en toetsenbord knopdrukken later had ik mijn nieuwe APK rapportje in handen.

Nog even een paar vage oude Nokia plaatjes ter visuele begeleiding van bovenstaande zoals u allen gewend bent van mij:

De 'boosdoener'

Pleitte:

Wazige rondhangende remwartels:

Splikspleunter nije remcilinder:

En natuurlijk de trommels even opgeschuurd, remschoentjes idem dito, met flink wat remmenreinger de boel 'uitgespoeld', en na het maken van onderstaande foto alle glijvlakken voorzien van wat keramisch vet.

Komende zaterdag even de andere kant schoonmaken, opschuren en van wat likjes vet hier en daar voorzien, de remcilinder daar laat ik nog maar even zitten (heb al wel even stiekem gekeken of de wartel daar ook goed los wou komen, just in case...)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2015 20:07 #958760 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
ja, als zo'n remcilinder vast zit is er weinig meer aan te doen.
Vaak komt dat door het te laat verversen van remvloeistof, er zit dan teveel vocht en rommel in waardoor de zaak vastroest. Dit bedoel ik overigens niet als verwijt hoor Wouter, e.e.a. kan natuurlijk een combinatie van factoren zijn, jouw auto staat altijd buiten en wordt weinig gebruikt, dat is ook niet bevorderlijk natuurlijk.

En ach, zo'n remcilindertje is niet zo duur, als dat de kosten zijn voor de apk...

NB grote kans dat het remverschil kleiner wordt als je ook de andere wrc vervangt

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2015 21:05 #958762 door Wouter Borsje
Ja dat wil ik eigenlijk ook nog gaan doen, het werkt nu weer maar het zou voor mij ook prettiger voelen de andere kant ook mee te pakken, nog even kijken alleen op welke termijn, misschien komende zaterdag wel.

Het is twee jaar geleden met de A.P.K. destijds dat ik de remvloeistof voor het laatst heb vervangen, net als jij en ook mijn collega's en werkgever (zelf ook jaren monteur geweest) denk ik dat het weinige rijden maar met name het daarbij weinig intensief gebruik van de remmen er toe heeft bijgedragen dat de remcilinder aan ??n kant vast zat.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2015 11:23 #958767 door Wouter Borsje
Voor de liefhebbers heb ik de defecte remcilinder nog even ontleed, schoongemaakt en de onderdelen als een soort 'exploded view' bij elkaar gelegd:

Close up van het stofkapje, remzuigertje met het afdichtingsrubbertje (deze willen ook nog wel eens gaan lekken), en een veer die naar ik vermoed de ongelijkheid tussen de positie van de remzuigertjes wat kan compenseren.

De montage boutgaatjes en de aansluitingen van beide remleiding wartels, en in het geval van de linker remcilinder ??n wartel en de ontluchtingsnippel.

En de binnenkant van de remcilinder waarbij je de roestvorming kunt zien en de twee gaatjes waardoor de remvloeistof naar binnen komt, en in het geval van de rechter remcilinder zoals ook deze door het andere gaatje verder stroomt naar de linker remcilinder.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC