show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-07-2015 12:42 #957947 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Kijk aan, weet ik (en anderen die dit lezen) dat ook, weer wat geleerd, bedankt voor jouw antwoord Anjo.

Als je dus eens met een manometer wil controleren wat de oliedruk precies is, moet je daar zijn, is het alleen nog een kwestie van de juiste draad/maat van de adapter.

Ondertussen zijn beide poelies op de secundaire cvt van een laagje Owatrol, loodmenie en twee laagjes Hammerite voorzien:

Helaas ondanks maatregelen om dit te voorkomen toch aardig wat haren die de kwast verlieten en een nieuw leven zochten in de verf, mischien later nog een extra laagje Hammerite met een kwaliteitskwast, ga ik me nog eens even op beraden.

Dat extra laagje is gezien onderstaande detail foto misschien ook geen overbodige luxe:

In dat opzicht is de rode loodmenie een mooie ondergrond om de dekkingsgraad van de bovenliggende verflaag tegen af te tekenen.

Dat is het voorlopig weer even (hoop ik dan toch), de veerpoot ben ik vergeten mee te nemen naar de zaak, heel misschien doe ik dat alsnog volgende week.

Eerst maar eens op vakantie straks, daarna weer verder, het ex zowel als interieur eens wat grondiger aanpakken.

Sinds deze week beschik ik door het defect raken van de stofzuiger over een Karcher;

Waarmee je dus ook vocht kunt opzuigen, leek me wel handig voor onder andere gebruik in de auto om de stoelen, bank en tapijt mee schoon te maken.

Zoals gezegd, eerst straks eens op vakantie, waarschijnlijk wordt dat naar Duitsland, en dan lekker zoveel mogelijk binnendoor vanaf de grens, die Autobahn geloof ik wel, lekker genieten van de omgeving op de binnenwegen, een een groot deel van de moezel volgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2015 18:59 #957962 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik zou bij dezen iedereen officieel willen afraden om dikke coatings zoals hammerite op snel draaiende delen van de variomatic te smeren. Zoals je ziet krijg je dat nooit 100% egaal en buiten dat het geen enkel praktisch nut heeft geeft het een kans op problemen door onbalans.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2015 08:27 #957978 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Plus als je het ook nog eens over schroefdraad heen smeert je in de #### komt als je ooit een moer wilt lossen.....

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2015 10:21 #957981 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Hammerite is best aardig te verwijderen van schroefdraad. Omdat het een vrij dikke "korst" is kun je met een staalborstel een heel eind komen. Eventueel een doek met verdunner de laatste restjes zacht maken/verwijderen.

Gewone terpentine werkt niet zo goed bij Hammerite, maar Hammerite heeft een speciale kwastenreiniger/verdunner dus daarmee kun je een aardig eindje komen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-07-2015 12:02 #957982 door Wouter Borsje
Ik lees van allerlei verhalen over loslopende secundaire moeren, de Hammerite leek me juist wel een mooi borgmiddel :D

En dan te bedenken dat ik nog niet tevreden ben, ik zie de rode menie er hier en daar nog doorheen dus wil ik op een later moment er nog ??n laag extra op zetten, met een beter kwaliteit kwast dan, want die haren in de verf vind ik toch wel wat jammer.

Voor nu laat ik de cvt even voor wat het is, later weer verder en dan ook het aluminium in de verf zetten (zilverkleurig)

Ik speel nog steeds met de gedachten om wellicht in 2016 deze cvt aan te dragen (letterlijk en figuurlijk :)) als als demo op de VKB stand, inclusief aandrijving Door een stevige elektromotor met toerenregeling), komt tijd....

Ennnnn op naar de volgende pagina die begint met een aantal ploaties......

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-07-2015 12:10 #957983 door Wouter Borsje
.........:

Eerst maar weer eens verder met de remklauwen en remzadels, er zit er van die laatste nog een aan een veerpoot vastgeroest, misschien dat ik die morgen meeneem naar het werk en anders zaterdag.

En zo mensen, zo verveel ik me nooit :nono: (vast wel herkenbaar voor anderen die hier meelezen)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-07-2015 16:35 #957997 door Wouter Borsje
Zooo, vanochtend weer even naar het werk gereden en daar het ??n en anders gedaan:

- Verlichting controle
- Remmen controle op de remmentestbank
- Bandenspanning controle (ook het reservewiel)
- CO controle
- Vloeistoffen controle
- einddemper stuk verdraaid.

En de resultaten:

- Remlicht rechtsachter werkte niet, wederom die verrotte achterlichtunit constructie.....beetje verdraaid en werkt weer.

- Remmen hadden voor en achter minder dan 20% remverschil, handrem vertraging kan beter, iets om later nog eens aandacht aan te besteden.

- Bandenspanning was overal nog prima.

- CO valt prima in de marges (plaatje hieronder van de viergastester.

- Vloeistoffen zijn allemaal op peil.

- Einddemper hang er na het verdraaien van de middendemper vorige keer nu ook beter onder, het eindpijpje hangt nu tenminste netjes in de daarvoor bestemde uitsparing, weer even extra afgedicht met uitlaatcement.

Aan de viergastester:

En dan was er nog de door Laurens afgegeven veerpoot waar ik het remzadel af mocht nemen, de gewone luchtsleutel verslikte zich er nog in, dan de besproken 'turbo-tol' er maar op:

En daar konden de bouten toch echt geen weerstand meer aan bieden :yeah:

Thuis het remzadel even schoongemaakt, hieronder samen met het remzadel wat al een roestoplossings badje heeft genoten:

Komende periode dus weer lekker verder met de remmerij, maar eens een remklauw revisie setje kopen en nog een potje Hammerite.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2015 09:48 #958005 door V300 register
Wouter, een lambda van 1.230? Dat betekent dat ie veel te arm draait.
Ik zou hem op lambda 0.95 proberen af te stellen. CO% zal iets toenemen.
Of is dit de tijdelijke "hiermee komt ie lekker wel door de APK" afstelling?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-07-2015 11:32 #958007 door Wouter Borsje
Inderdaad wat aan de arme kant (althans bij stationair toerental dan), een 'zo kom ik wel door de A.P.K.' afstelling of wat voor andere bokkesprongen om er door te komen doe ik niet aan hoor Fran?ois, dan ken je me nog niet goed genoeg ;)

Ik zou nog liever de 340 schorsen en ergens in een garage/schuur o.i.d zetten dan maar wat te pielen in de marge waar het op de A.P.K aankomt.
Daarbij is tot nu toe bij geen enkele A.P.K. in de afgelopen 7 jaar mij verteld dat de CO waarde te hoog zou zijn.

Misschien dat ik er nog eens wat aandacht aan besteed, iets meer CO mag hij toch nog wel hebben immers.

EDIT: Ik vraag me ook af welke invloed het pulsair systeem heeft op de lambda waarde, ik heb geen idee of dat bij stationair toerental ook wat doet, dat zou namelijk de interpretatie van de lambda waarde behoorlijk verstoren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2015 11:48 #958008 door V300 register
een correct werkend pulsair systeem heeft een enorme invloed op het CO percentage bij stationair en lichte deellast.

afstelling van het CO percentage dient dan ook te gebeuren met de pulsair slang vanaf het luchtfilter AFGEDOPT. Dan instellen op 1,5 procent CO. en je verbazen hoever het daalt als je de pulsair weer open gooit.....

R T F M

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC