show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2014 09:16 #948535 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
alleen het groepje links is relevant en afwijkend. daarvan is alleen R4 een gewone 5% 1K. de rest is gelijk op zowel mijn bordje als het 2e bordje van Wouter
en leek me daarom te negeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2014 09:27 #948536 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Maar de rest van de weerstanden is w?l relevant in een tip die in het algemeen geldt, en niet enkel voor het groepje weerstanden wat relevant is voor het opsporen van dit probleem.
Anders ga je een goed voorbeeld onbedoeld onderuit halen omdat dit toevallig een van de weinige keren is dat het niet van toepassing blijkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-06-2014 12:09 #948546 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Bedankt voor jullie bijdragen tot zover Floris en Bart.

Kijk dat is toch weer een leuk stukje kennis dat de opschakel toerental en hysterese bepalende weerstanden kunnen vari?ren.

In het 'groepje, op de foto zitten dus R4, R5 en R7, en vlak ernaast R6 en R9.

Waarbij R5 en R6 verantwoordelijk zijn voor het opladen van C3, het produkt van de waarden van deze 3 componenten vormt de tijdsconstante.
Deze tijdsconstante bepaalt het toerental waarbij het relais de opschakelkant zal bekrachtigen.

R7 en R9 bepalen (i.s.m U1:F in het IC) de hysterese welke er voor zorgt dat bij rijden op het omschakel toerental van in theorie 1800 t.p.m niet steeds heen en weer geschakeld wordt tussen wel en niet opschakelen.

En bedankt ook voor het stukje weerstanden administratie Floris.

En ja het lijkt me vrij relevant om goed in de gaten te houden wat de tolerantie factor is, op de bovenstaande door Bart aangepaste foto kun je zien dat R7 en R9 een tolerantie toelaten van 1%.
Deze weerstanden bepalen zoals ik hierboven heb geschreven de hysterese, een tolerantie van b.v.5% zou er hier voor zorgen dat vanaf het beoogde toerental bereik deze daarbovenop nog eens 90 t.p.m kan fluctueren i.p.v 18 t.p.m. met weerstanden van 1%

Leuk dit hoor, weer lekker een beetje bezig zijn met elektronica, en leuk dat er ook clubleden zijn die er plezier in hebben om actief mee te denken en helpen :y:

@ Floris, ik ga 'as we speak' even de PDF met het schema opzoeken en je die mailen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-06-2014 12:26 #948549 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

powerflux;229776 schreef : Vervang ook C1, die buffert de voedingsspanning voor het IC (5v) en die is na al die jaren waarschijnlijk slecht.

Heb je ook een foto van dat groepje weerstanden vanaf de soldeerkant? En het opschrift van D14?


Bedankt voor die tip Floris, ik wist al wel dat elco's het wel eens op willen geven, van de polypropyleen condensatoren wist ik dat niet.

Ik zal van het groepje weerstanden nog even een foto van de onderzijde maken, en D14 is een zenerdiode; BZX79C24

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2014 12:45 #948553 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
C1 is een axiaal elco'tje :) polyprop, keramisch en (metaal)film gaan over het algemeen idd niet kapot.
tantaal gaat er bij mij wel altijd direct uit.

D14 is idd een zener. Thnx voor de waarde.
Ik heb je document ontvangen en ook daar staan weer andere weerstandswaarden in. Als ik vanmiddag zin en tijd heb zal ik eens rekenen of er min of meer dezelfde constanten uitkomen.
Het schema lijkt grotendeels te kloppen, maar zodra ik weer een tachorelais open heb liggen ga ik het w?l controleren.

Kun je nog 2 duidelijke foto's maken van beide relais vanaf de zijkant zodat ik ook de waarde van R9 en R6 goed kan zien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-06-2014 12:53 #948554 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ah ja natuurlijk, ik zie het nu, verkeerd gekeken, thx.

Dat is wat mij dus ook al opviel, wel fijn te merken dat het jou ook al opvalt dat de waarden wat verschillen onderling.

Als je het uit wil rekenen, graag!
Ik zou dat ook nog wel kunnen, al moet ik dan eerst die informatie weer ophalen omdat ik er al jaren niets meer mee doe, bij jou is het waarschijnlijk (nog) zeer fris.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-06-2014 13:56 #948555 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Hierbij alvast even een viertal foto's van de onderzijde van de print, ter hoogte van het weerstandsgroepje:

Het tacho relais welke ik van Steven heb gekregen:






Het tacho relais welke ik al had liggen:



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2014 14:05 #948558 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Grappig, ook bij jou is duidelijk dat de weerstanden met de scherpe knik in de draad in een ander proces zijn toegevoegd, danwel vervangen. De tin is dikker en er is flink gekliederd met de coating. Was bij Niels z'n relais ook zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-06-2014 14:06 #948559 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
R6 en R9 op het reserve tacho relais welke ik heb gekregen van Steven:



R6 en R9 op het reserve tacho relais welke ik al had liggen:




Met mijn hoofd kom ik dan op:

R6 S = 261K
R9 S = 90k9

R6 A = 196K
R9 A = 65K

Waarbij die van Steven nog het dichtst in de buurt komen ( R6 in tekening = 205K en R9 95k3)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2014 14:21 #948561 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
thnx, dan zijn dit mijn waardes die ik via de foto's heb kunnen aflezen..
fouten zijn goed mogelijk. Nameten is verstandig.



Je ziet dat er soms waardes overeenkomen. Waarom de spreiding? Twee theori?en: Als deze relais heel erg duur waren
is dat omdat ze de tolerantie van C3 compenseren en zo de tijdsconstante exact gelijk te trekken tussen
alle relais. Als deze relais goedkoop waren dan was het 'flikker er maar
wat in, als het maar ongeveer bij elkaar klopt' ;)

'Steven' heeft een opvallend laag toerental. Maar zoals ik het zie zou 'jouw' relais met het alleen het herstellen van C3 naar 100nF weer moeten schakelen zoals het hoort.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD