Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
en leek me daarom te negeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Anders ga je een goed voorbeeld onbedoeld onderuit halen omdat dit toevallig een van de weinige keren is dat het niet van toepassing blijkt.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Kijk dat is toch weer een leuk stukje kennis dat de opschakel toerental en hysterese bepalende weerstanden kunnen vari?ren.
In het 'groepje, op de foto zitten dus R4, R5 en R7, en vlak ernaast R6 en R9.
Waarbij R5 en R6 verantwoordelijk zijn voor het opladen van C3, het produkt van de waarden van deze 3 componenten vormt de tijdsconstante.
Deze tijdsconstante bepaalt het toerental waarbij het relais de opschakelkant zal bekrachtigen.
R7 en R9 bepalen (i.s.m U1:F in het IC) de hysterese welke er voor zorgt dat bij rijden op het omschakel toerental van in theorie 1800 t.p.m niet steeds heen en weer geschakeld wordt tussen wel en niet opschakelen.
En bedankt ook voor het stukje weerstanden administratie Floris.
En ja het lijkt me vrij relevant om goed in de gaten te houden wat de tolerantie factor is, op de bovenstaande door Bart aangepaste foto kun je zien dat R7 en R9 een tolerantie toelaten van 1%.
Deze weerstanden bepalen zoals ik hierboven heb geschreven de hysterese, een tolerantie van b.v.5% zou er hier voor zorgen dat vanaf het beoogde toerental bereik deze daarbovenop nog eens 90 t.p.m kan fluctueren i.p.v 18 t.p.m. met weerstanden van 1%
Leuk dit hoor, weer lekker een beetje bezig zijn met elektronica, en leuk dat er ook clubleden zijn die er plezier in hebben om actief mee te denken en helpen :y:
@ Floris, ik ga 'as we speak' even de PDF met het schema opzoeken en je die mailen.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
powerflux;229776 schreef : Vervang ook C1, die buffert de voedingsspanning voor het IC (5v) en die is na al die jaren waarschijnlijk slecht.
Heb je ook een foto van dat groepje weerstanden vanaf de soldeerkant? En het opschrift van D14?
Bedankt voor die tip Floris, ik wist al wel dat elco's het wel eens op willen geven, van de polypropyleen condensatoren wist ik dat niet.
Ik zal van het groepje weerstanden nog even een foto van de onderzijde maken, en D14 is een zenerdiode; BZX79C24
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-

tantaal gaat er bij mij wel altijd direct uit.
D14 is idd een zener. Thnx voor de waarde.
Ik heb je document ontvangen en ook daar staan weer andere weerstandswaarden in. Als ik vanmiddag zin en tijd heb zal ik eens rekenen of er min of meer dezelfde constanten uitkomen.
Het schema lijkt grotendeels te kloppen, maar zodra ik weer een tachorelais open heb liggen ga ik het w?l controleren.
Kun je nog 2 duidelijke foto's maken van beide relais vanaf de zijkant zodat ik ook de waarde van R9 en R6 goed kan zien?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Dat is wat mij dus ook al opviel, wel fijn te merken dat het jou ook al opvalt dat de waarden wat verschillen onderling.
Als je het uit wil rekenen, graag!
Ik zou dat ook nog wel kunnen, al moet ik dan eerst die informatie weer ophalen omdat ik er al jaren niets meer mee doe, bij jou is het waarschijnlijk (nog) zeer fris.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
R6 en R9 op het reserve tacho relais welke ik al had liggen:
Met mijn hoofd kom ik dan op:
R6 S = 261K
R9 S = 90k9
R6 A = 196K
R9 A = 65K
Waarbij die van Steven nog het dichtst in de buurt komen ( R6 in tekening = 205K en R9 95k3)
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
fouten zijn goed mogelijk. Nameten is verstandig.
Je ziet dat er soms waardes overeenkomen. Waarom de spreiding? Twee theori?en: Als deze relais heel erg duur waren
is dat omdat ze de tolerantie van C3 compenseren en zo de tijdsconstante exact gelijk te trekken tussen
alle relais. Als deze relais goedkoop waren dan was het 'flikker er maar
wat in, als het maar ongeveer bij elkaar klopt'

'Steven' heeft een opvallend laag toerental. Maar zoals ik het zie zou 'jouw' relais met het alleen het herstellen van C3 naar 100nF weer moeten schakelen zoals het hoort.