show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2014 20:26 #948374 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Tja, als ik hem toch zo mee mocht nemen van de sloop en gezien ik geen CVT heb...

Blijven toch wel de cruciale onderdelen van de CVT, en hoe meer goeie exemplaren daarvan overblijven hoe beter.

In ieder geval veel plezier ermee. Nu nog maar eens kijken of je het probleem kan verhelpen van jouw 340 doormiddel van het andere tachorelais ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-06-2014 20:40 #948377 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Daar heb je ook helemaal gelijk in

Ik ga het tacho relais zeker proberen bij de eerst volgende rit waarbij een stuk snelweg zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2014 00:02 #948398 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Mooi fotoreportage :y: Misschien ooit zelf nodig :D
En die Steven is goed bezig. De alarmlichtschakelaar was ook al gratis :worship:
Heb niet eens koffie voor 'm gehaald... :woops:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 10:14 #948402 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Leuk om te zien Wouter, maar ik vind het niet kunnen dat je het daar niet meteen hebt schoongepoetst!

;) :D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2014 11:55 #948407 door Wouter Borsje
Ja behoorlijk errog h? :D

Als ik deze klus (even hypothetisch) bij mijn ouders had uitgevoerd dan was ik wel in staat geweest om de cvt kappen schoon te maken, en heel misschien stiekem de cvt ook nog wel wat poets aandacht gegeven.

Afgelopen zaterdag was ik natuurlijk niet de enige die een brug nodig had voor zijn werkzaamheden, iets meer tempo maken dus en dan blijft er weinig tijd voor dat soort dingen.

Overigens zie je op bovenstaande foto's nog de oude slangen hangen.

Ik bedacht me al onder Dante zijn auto staande wel dat ik de moertjes van de secundaire bak (die de twee helften bij elkaar houden) en de moertjes van de afdekplaat op de primaire bak wel even had kunnen nalopen op goed vast zitten. (dit na een tip die door Wouter N aan Dante werd gegeven)

@ Dante, wie weet heeft Steven ooit nog wel weer eens belang bij iets wat jij of ik hebben of kunnen, dat is het mooie aan onze club vind ik ook, zeker op een sleuteldag, elkaar daar waar kan op weg helpen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2014 17:08 #948430 door Wouter Borsje
Hieronder omdat het me wel leuk leek zo even te laten zien een 'exploded view'van de emvk die Steven L mij heeft gegeven:

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 18:55 #948437 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
ik heb laatst voor Niels zijn tachorelais helemaal doorgenomen. Naast de gebruikelijke fouten die Niels zelf al had bekeken was ook het centrale IC defect geraakt en nog wat randcomponenten verlopen. Daardoor werkte het relais wel, maar bij een hoger toerental dan zou moeten.

Als je wil kan ik ook wel die van jou doornemen?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2014 19:05 #948438 door Wouter Borsje
Bedankt voor jouw aanbod Floris, wie weet maak ik daar nog wel eens gebruik van.

Jij bent hoger opgeleid dan ik in die richting, en voor mij is het echt werken en meten aan electronica al weer een tijdje geleden.

Gelukkig heb ik wel een schema met de diverse componenten erop zodat ik ze kan vergelijken (of anders met de tacho relais die nu in de auto hangt)

Bij een onderdelen winkeltje hier in de stad leveren ze al die componentjes nog los (het IC leek me ook vrij standaard?)

Het tacho relais wat hier in de kast ligt (ooit eens van iemand overgenomen) schakelt ook pas bij een veel te hoog toerental in (3000), maar zover ik kon zien hebben ze daar een tweetal condensatoren vervangen door exemplaren met een andere waarde.

Zoals Wouter N ook al min of meer concludeerde na een gesprek over mijn 'verhoging toerental en terugschakelen' probleem' lijkt het 'm toch in het tacho relais te zitten.

Die van Steven geef ik in ieder geval even een doorsoldeer kuurtje om er zeker van te zijn dat de relais pootjes goed contact maken, en dan deze een keer monteren om te testen.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 19:26 #948439 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik ben inderdaad benieuwd wat dit relais in jouw auto doet. Maar mijn aanbod heb je iig :)Zou je dat schema willen posten? Ik wilde een dezer dagen mijn eigen relais gaan uittekenen maar als er al een correcte is is dat verspilde moeite.

Nu ga ik weer wat verklappen.
voor het IC is het het meest relevant (naast dat het een HEX inverter is natuurlijk) dat het een UnBuffered versie is. CMOS is heeft ook de voorkeur. De gewone HC, HCT, LS etc. werkt niet correct in deze schakeling die uitgaat van een analoog truukje. Een 74HC04 zal dus niet werken, een CD4069UB zou het wel moeten doen. De MC14069UBCP zit er geloof ik origineel in (uit mijn hoofd). Kun je anders een foto posten van dat relais waarvan jij vermoed dat het is aangepast?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2014 19:49 #948441 door Wouter Borsje
Bedankt voor de info Floris, schema heb ik in PDF geloof ik, waar ik dat dan weer vandaan heb...??

Misschien wel van de clubsite of een link ergens op het forum, is al weer even geleden, als je per PB jouw e-mail adres wil geven stuur ik je de PDF even op.

Aan de achterkant van het reserve relais kun je duidelijk zien dat er aan gesoldeerd is, overigens heb ik er zelf ook aan gesoldeerd omdat het overbekende torretje kapot was.

Als ik er aan denk zal ik even foto's maken van deze reserve tacho en heir neerzetten, misschien kan ik de waardes ook nog van de polypropyleen condensatortjes aflezen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC