show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-05-2014 12:54 #947808 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dank je Wouter, ik twijfelde zelf ook nogal en heb daarom hier maar eens even gevraagd, al googlend kwam ik er acher dat PE prima zou kunnen, ware het niet dat zoals jij ook al aanhaalt het niet al te best om kan gaan met de hitte onder de motorkap.

Laat ik het voor nu even zo en ga dan later nog eens een stuk synflex aanschaffen, een metertje daarvan kost hopelijk ook de wereld niet.

EDIT: zou nylon misschien ook een geschikt materiaal zijn?
Hiervan worden wel producten verkocht op diverse websites, synflex daarentegen (of ik zou als iets anders echt niet voldoet eens met Eaton moeten gaan bellen..)

Morgen het er ook eens over hebben met mijn vader, die heeft bijna zijn hele werkzame leven in o.a kunststoffen chemie gezeten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-05-2014 14:52 #947810 door Wouter Borsje
Websurfen tot je scheel ziet, maar als ik me eenmaal ergens in vastgebeten heb....., net een mooie site bezocht waarop de product eigenschappen van diverse kunststoffen worden uitgelegd (weer een stukje materiaal kennis erbij :-)

producteigenschappen van PTFE (Teflon) :

Kenmerken PTFE slang:
Weerbestendig
Treksterkte 250, rek 350
Hardheid D55
Smeltpunt +327?C
Dielectrische constante 1 kHz 2,1
Dissipatiefactor 0,0002
Redelijke tot goede flexibiliteit

Materiaal

Teflon wordt zowel als zuiver materiaal geleverd als met verschillende toevoegingen, zoals : met glasvezel voor een hogere mechanische belastbaarheid, met koolstof voor betere glij-eigenschappen en uitstekende warmte afvoer, met brons of keramiek voor een hogere druk- en slijtvastheid.

Weerbestendigheid en vocht

Teflon is ongevoelig voor weersinvloeden, veroudert niet en neemt geen vocht op, stoot dit zelfs af en is uitermate antiklevend.

Thermische eigenschappen

De gebruikstemperatuur is hoog, ligt tussen de -200?C en 260?C. Pas op, boven de 400?C treedt bij Teflon ontleding op, waarbij zeer giftige fluorgassen vrijkomen. Teflon heeft een lage ontvlambaarheid en een hoge isolatiewaarde.

Elektrische eigenschappen

Teflon heeft van alle organische kunststoffen over (zo?n) groot temperatuursbereik de beste di?lektrische eigenschappen.

Chemische bestendigheid

Teflon is uitzonderlijk goed bestand tegen chemische stoffen, waardoor het veel wordt toegepast in de chemische industrie.

Dat is tot nu het beste vervangingsmateriaal wat ik heb kunnen vinden voor Synflex.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-05-2014 15:04 #947811 door Wouter Borsje
En een website gevonden waarop je ??n meter kan bestellen van uitw: 10mm ? en inw: 8 mm ?

Boomlab.nl

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-05-2014 19:44 #947816 door Wouter Borsje
Nou poeheee, op het nippertje het laatste stuk slang mogen ontvangen (1M van 10mm?)

Alles klaargezet, morgen:

- Alle vacu?mslangen vervangen.
- EMVK verwisselen voor gereviseerd exemplaar.
- Bougies, verdelerkap,rotor en stofkapje onder rotor vervangen.
- Kleppendeksel verwisselen voor een opgeknapt exemplaar, inclusief nieuwe pakking en PCV T-stukje.
- Carburateur schroeven natrekken (i.v.m lostrillen)
- Vacu?m motor, ontkoppelbalg en op/terugschakelkant controleren en waarden noteren.
- Doorvoerpotjes/membranen cvt controleren op lekkage.

En van dit alles heul veul foto's maken voor een how-to, ik hoef me geloof ik zeker de komende 1 ? dag niet te vervellen...ehhh vervelen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-05-2014 14:30 #947874 door Wouter Borsje
Zo, h?h? dat was weer een leuk dagje 'freubelen' aan de 340.

Waar zal ik eens beginnen, ow ja de vacu?mslangen.
Ik zal hieronder een paar plaatjes laten zien van na de 'operatie', de rest van de foto's zal ik de revue laten passeren in een how-to die ik later dit weekend nog van plan ben ik elkaar te schroeven.

Daarnaast het kleppendeksel vervangen voor een opgeknapt exemplaar (met nieuwe pakking), en een paar verse bougies.

Nieuwe slangetjes:

Vacu?m meten (hier het motorvacu?m wat direct onder de gasklep vandaan komt)

De nieuwe bougies het eerste deel ingedraaid met een stuk benzineslang van 8mm ? om cross threading te voorkomen, de bougies heb ik van tevoren allemaal op 0,7mm gezet:

Ook had ik een tijdje terug een nieuw stofkapje besteld bij BBB, deze dus ook meteen even geplaatst:

Overigens heb ik verdelerkap en rotor even gelaten voor wat ze zijn, ziet er nog te goed uit vind ik om al te vervangen.

De staat van de bougies na ca 20.000 km (laatst vervangen in maart 2010)

En als laatste nog twee foto's van het motorruim:

Een tweetal gereviseerde emvk's had ik meegenomen om ze te testen, ik heb er ??n getest en deze gaf op de op en terugschakelkant wel wat aan te doen op de manometer, echter zeer weinig en dus zal ik daar nog wat meer aandacht aan gaan besteden, het is immers geen rocket-science dus dat moet werkend te krijgen zijn :yesyes:

De originele emvk gaf waarden te zien van ca 500mBar op de terugschakelkant gemeten op stationair toerental, dat had ik gezien de motorvacu?m waarde van ca 720 mBar wel iets hoger verwacht, of klopt dat zo wel?

En 550 mBar op de opschakelkant, bij ca 2500 t.p.m.

Ik heb tot op heden geen referentie materiaal, ik zou best wel eens op sleuteldagen anderen met een vario willen vragen of ik heel even de manometer aan de emvk mag hangen om te zien wat de waarden zijn (motor, op en terugschakel vacu?m)

Het stukje terug naar huis ( ca 6km) heb ik na het vervangen van de vacu?mslangen in ieder geval geen veranderd gedrag van motor en cvt opgemerkt.
Binnenkort de 'reis' naar Leidschendam, dan kan ik pas goed merken of alles hetzelfde gebleven is en goed functioneert.

Daar wil ik dan de slangen aan de cvt gaan vervangen, daar had ik gisteren geen tijd meer voor en met de 340 op een brug werkt dat toch een heel stuk prettiger, kan ik meteen de schijfafstand stellen en een slok ATF in de primaire trommel laten slurpen en in het secundair intraveneus toedienen.

Verder nog even snel een wasbeurtje en dat was hem dan weer, een behoorlijke bui legde het werk voor een uurtje stil en daarna werd het heerlijk zonnig en ook goed warm, na gedane hobby arbeid nog even lekker buiten gezeten.

Op naar de volgende 340 hobby dag!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2014 16:44 #947877 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Goed bezig zeg! Mijn complimenten voor die motorruimte, het lijkt wel een nieuwe :wtf::worship:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-05-2014 16:48 #947878 door Wouter Borsje
Dank je Bart, leuk om te lezen!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-05-2014 17:11 #947881 door Wouter Borsje
Wat ik nog wou vragen n.a.v bovenstaand verhaal, het korte stuk slang op het inlaatspruitstuk voor de rembekrachtiger heb ik voor nu even ongemoeid gelaten, ik zag namelijk dat het een 'gewapende' slang is, net als een benzineslang zeg maar.

Is dit normaal of hoort hier ook gewoon een vol rubber vacu?mslang te zitten?

Als de 'gewapende' slang daar hoort, dan kan ik een stuk verstrekte siliconenslang kopen van 10 mm ? om het stukje mee te vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2014 21:48 #947885 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
die slang wordt aardig warm en wil nog wel es hard worden.
Er zit in de EMVK een vacuumbegrenzer is al es eerder over geschreven.
er zit wel spreiding op de ingestelde waarde heb ooit es een aantal gemeten zit rond de 530 milbar

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-05-2014 18:38 #947904 door Wouter Borsje
Nou zeker, die slang is goed hard, nu vraag ik me dus alleen af of daar een ander type/soort slang op hoort dan de normale vacu?mslangen.

De slang die er nu op zit is voor zover ik kon zien versterkt zoals een benzineslang ook is, misschien heeft een garage in het verleden voordat ik de auto kocht deze slang al eens vervangen er geen vacu?mslang voor gebruikt.

Die begrenzer in de emvk is me bekend, met het exemplaar wat nu in de 340 zit heb ik dus kennelijk geluk met een vrij hoog afgesteld vacu?m.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC