show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-04-2014 00:16 #947160 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zooooo, dat was me het middagje wel zeg, 'even' de rechter primaire trommel gedemonteerd, de onderdelen schoongemaakt en weer terug gemonteerd.

Wat voorbereidende werkzaamheden, een paar keer met gefronsde wenkbrauwen kijken hoe ik het ga aanpakken, en dan gaan met die banaan.

De beginsituatie:

Wat tape als markering gebruikt en later een permanent marker gebruikt om het nog wat beter te markeren (misschien dat ik hier in een later stadium tipp-ex voor ga gebruiken)

Daarna de veer-ring waarmee het deksel op zijn plek wordt gehouden eraf gehaald:

En ernaast:

Daarna ondervond ik dat het wat lastig is het deksel eraf te krijgen, een ingeving vertelde me eens te proberen in het dikke pijpje te blazen (terugschakel vacu?m) zodat er wat lucht tussen membraan en deksel wordt geperst, dat hielp heel goed, waarna het volgende te aanschouwen viel:

Het doorvoerpotje:

En de binnenkant van het deksel:

Close up:

De moer die het doorvoerpotje tegen het membraan drukt met M14 moer die zo ondervond ik een moment later niet van plan was na zoveel jaren zomaar van plek te willen veranderen:

Met de 1/2" ratel lukte het in eerste instantie niet en ik wou deze ook niet al te zwaar belasten, dus toen maar het volgende gedaan:

1/2" glijstuk met een steeksleutel als extra arm (was toch een slimme jongen die meneer Newton)

Overigens wordt M14 dop 22:

Nu eet ik toch regelmatig spinazie met bloeb-bloeb, maar hier heb ik toch wel even aan lopen 'hangen' voordat de moer het uiteindelijk maar opgaf.

De ingaande as had ik overigens tussen de twee delen van de werkbank geklemd zodat deze niet meer 'weg liep':

Membraan eraf en dan kunt u als u links noch rechts kijkt maar recht in het midden, het volgende aanschouwen:

Close-up met de gewichtendrager:

Close-up van de diafgrama-veer 'tanden' :

Luchtdoorlaat voor het opschakelvacu?m:

Dan hebben we nog de aluminium ring waar het mebraan tegenaan rust:

De gewichtendrager laat zich er dan afschuiven, welke de volgende aanblijk achterlaat:

Nadere blijk op de as:

De gewichtendrager:

De diafragma veer eraf (hier zitten een soort nokjes aan zodat deze op de juiste manier gemonteerd kan worden)

De diafragmaveer:

Al wat er dan nog overblijft is een lege trommel, welke overigens bij aanslaan letterlijk meer klinkt als een klok:

Dan de trommel ook van de as geschoven:

Toen begonnen met alle onderdelen 'grof' schoon te maken om ze vervolgens na goed drogen weer terug te monteren:

Even een close up van de diafragmaveer tandjes voor deze ring er weer inging:

Overigens zag ik in de trommel iets wat me ook leek op een balanceer gewichtje:

Aluminium steunring weer op z'n plekkie:

Close-up van het onderdeel nummer (en datum?) van het membraan, het viel me trouwens op dat het membraan nog behoorlijk dik is:

Membraan en doorvoerpotje er weer op, ik moest het membraan aardig hard aandrukken tegen de as om de moer weer op zijn plek te krijgen:

En toen waren de foto's op, nou niet echt maar ik ben er een aantal vergeten te up-loaden, komt als ik er nog aan denk morgen weer.

Morgen of in het weekend de andere kant, en neeeeeeeee daar ga ik althans voor het forum geen foto's meer van maken.

To be continued...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-04-2014 16:50 #947172 door Wouter Borsje
Net nog even gekeken maar na het monteren van het doorvoerpotje ben ik gestopt met het maken van foto's.

Wel is het misschien nog nuttig even te vermelden dat ik de veerring terug heb gemonteerd met hulp van een waterpomptang om de ring stukje bij beetje terug te drukken in zijn groef (misschien dat het opzetten van een bepaald liedje van Madonna ook nog wel geholpen had :))

Vandaag dus de andere kant gedaan, ging zoals verwacht al een aardig stuk sneller.

Gisterenavond toen ik weer thuiskwam lag er ook nog een pakketje op me te wachten in de brievenbus van een zekere heer V uit B te B:

NOS rubbertjes voor het subframe van de cvt:

En twee EMVK revisiekitjes, voor de twee die ik heb liggen, kan er daar straks bij het vervangen van de vacu?m slangen eentje van in de 340.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2014 19:56 #947175 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zo'n CVT ziet er nog best ingewikkeld uit vanbinnen :wtf:

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
01-05-2014 11:01 #947193 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Mooi om het een zo te kunnen be- en mee-kijken!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-05-2014 18:42 #947210 door Wouter Borsje
Dank je Bart!

@ Steven, dat dacht ik al die tijd dat ik bekend ben met het bestaan van de vario/cvt ook, nu al doende en zelf ziende hoe het ??n en ander in elkaar steekt valt het me eigenlijk nog wel mee, het 'magic box' gevoel wat ik altijd had omdat ik de werking alleen maar theoretisch wist te onderbouwen gaat er nu steeds meer vanaf, erg leerzaam in ieder geval!

Wel is het zo dat op een aantal dingen goed gelet moet worden, zoals bijvoorbeeld de positie van bepaalde delen ten opzichte van elkaar omdat deze gebalanceerd zijn.

Verder is het vooral zo rustig mogelijk werken en steeds goed kijken hoe het zit voor je het uit elkaar haalt, althans, dat werkt voor mij het beste.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 23:06 #947234 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat van 'klinkt als een klok' over die primaire trommel: iemand heeft hier of elders weleens geschreven dat dat typische stofzuigergeluid van een vario zijn oorsprong vindt in die primaire trommels, die als een soort klankkast fungeren. Ik laat het graag bevestigen of ontkennen. ;)

Ik zie alleen nog niet helemaal hoe de constructie met de gewichtsdragers en de diafragmaveer ervoor zorgt dat de poelies bij toenemende draaisnelheid naar elkaar gaan lopen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-05-2014 23:43 #947238 door Wouter Borsje
Dat klinkende als een klok en het verband met het stofzuigergeluid is een leuke theorie Niels, lijkt mij inderdaad ook leuk als iemand die kan ont of bekrachtigen.

Voor wat betreft het mechaniek is het voor zover ik het begrijp als volgt, bij oplopende draaisnelheid van de trommel bewegen de glijvlakken van de centrifugaalgewichten zich van de aanlegvlakken in de trommel af, dus zeg maart richting het deksel.

Zodoende word de diafragma veer verder aangedrukt omdat de gewichtendrager over de as heen en weer kan bewegen, waarbij de diafragmaveer zich meer spant of ontspant naar gelang de draaisnelheid van de trommel.

De 'tandjes' in de gewichtendrager zoals je hieronder ziet zijn de plekken waar de uiteinden van de diafragmaveer precies in vallen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-05-2014 15:35 #947251 door Wouter Borsje
Zonet even een paint tekeningetje gemaakt om ??n en ander wat te verduidelijken.

Dit is zoals gezegd mijn idee over het werkingsprincipe, mocht het anders zijn dan lees ik dat natuurlijk graag!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-05-2014 20:52 #947269 door Wouter Borsje
Vandaag de secundaire nog even aangevallen met jif en een oude tandenborstel, en de schakelheboom geschuurd en in de ontroester (met water 1:5) gelegd:

Het aluminium komt zo al aardig door het vuil heen.

Het schakelmechanisme in de roestoplosser oplossing, je ziet letterlijk de roest er vanaf komen:

Voor:

Na:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 12:00 #947292 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
de gewichtendrager is vast met de as verbonden; de hele trommel schuift om de gewichtendrager heen op en neer over de as...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC