show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-04-2014 13:32 #943874 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zeker weten en inderdaad, ik zal opletten met de druk die ik uitoefen, gewoon de schijf over het metaal laten lopen, vooral op de plekken waar de pitjes zitten, de rest werk ik dan wel weer af met de hand.

Blijft toch enorm leuk om al doende beetje bij beetje weer wat bij te leren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2014 14:34 #943876 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Een mooie variant tussen een echte afbraamschijf en een schijfborstel is een flappenschijf..
Die zijn er in verschillende grofheden te krijgen en werken echt super op dit soort oppervlaktes met minder risico dan een volwaardige afbraamschijf op diepe groeven of doorslijpen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-04-2014 15:55 #943878 door Wouter Borsje
Bedoel jij misschien een lamellen schijf Bram?

Die zag ik ook al voorbijkomen, al googelend op afbraamschijf.

Ik heb inmiddels twee afbraamschijven besteld, die komen waarschijnlijk morgen, eentje op reserve en met die andere pak ik alleen de ergst ingepitte plekken aan, want inderdaad, met schuren duurt het uren, en krijg je het zoals Joost al opmerkte ook niet echt weg.

Dit soort materie is allemaal nog wat nieuw voor me, ik houd jouw suggestie zeker ook in mijn achterhoofd Bram, wie weet komt zo'n schijf op een later moment ook nog mooi van pas, ik zal er ook nog eens wat op rondzoeken om een beter idee te krijgen wat zo'n lamellen schijf is en doet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2014 16:04 #943879 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;227549 schreef : Bedoel jij misschien een lamellen schijf Bram?

Die zag ik ook al voorbijkomen, al googelend op afbraamschijf.

Ik heb inmiddels twee afbraamschijven besteld, die komen waarschijnlijk morgen, eentje op reserve en met die andere pak ik alleen de ergst ingepitte plekken aan, want inderdaad, met schuren duurt het uren, en krijg je het zoals Joost al opmerkte ook niet echt weg.

Dit soort materie is allemaal nog wat nieuw voor me, ik houd jouw suggestie zeker ook in mijn achterhoofd Bram, wie weet komt zo'n schijf op een later moment ook nog mooi van pas, ik zal er ook nog eens wat op rondzoeken om een beter idee te krijgen wat zo'n lamellen schijf is en doet.

Haha, ja dat bedoel ik ja. In het boeren gehucht waar ik ben opgegroeid is flappenschijf de enige juiste term. :lol:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-04-2014 16:12 #943880 door Wouter Borsje
:D De flappentap ken ik dan wel weer, hoewel tappen....'t is meer druppelen, maar goed, al druppelend kom je er ook wel zolang je niet te veel morst :)

Ik heb gisteren een brochure in PDF naar beneden geladen van Flexovit, zij verkopen alles op het gebied van slijpen, schuren, borstelen etc, met een hoop extra informatie over de gebruikte materialen, toepassingsgebieden etc, interessant om eens wat door te lezen, ben er weer iets wijzer van geworden.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-04-2014 16:46 #943919 door Wouter Borsje
De afbraamschijven vanmiddag binnen gekregen en er meteen mee aan de slag gegaan, toen kwam ik er pas achter wanneer je w?l op het kale staal bent aanbeland, daar had ik met een stuk schuurpapier nog wel een hele tijd over gedaan....

Voor een ieder die net als ik ook nog lerende is op dit gebied, de afbraamschijven zien er zo uit:

De gegevens, deze zijn geschikt voor zowel staal als inox (RVS)

Het werkende gedeelte van de schijf:

En hieronder is te zien dat ook qua dikte een afbraamschijf nogal wat verschild van een doorslijpschijf:

Het resultaat na ca 1,5 uur met de haakse slijper in de weer te zijn geweest:

Pas al werkende met zo'n afbraamschijf zag ik hoeveel roest er nog onder de 'ingepitte' gedeeltes zat.

Nu alleen nog een 125 staalborstel voor de binnenkant van de secundaire dwarsdrager, en dan verder met de hand schuren gebruik makende van korrel 60 of 80.
Het schijnt dat schuurlinnen daarbij beter geschikt is voor het werken met staal, eens zien waar ik dat kan krijgen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-04-2014 20:16 #943989 door Wouter Borsje
Korrel 60 gehaald en daar net nog even mee bezig geweest op de secundaire dwarsdrager:

De ruwheid die de afbraamschijf achterliet is hiermee grotendeels verdwenen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 20:53 #943990 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Leuk om weer zo'n update te zien! Die afbraamschijf is ideaal voor het grove werk. Zelf geef ik de voorkeur aan een diamantschijf, daarmee kun je zowel doorslijpen als gladslijpen, en ook nog eens heel gedoseerd. Maar dat soort schijfjes zijn vrij prijzig. Staat tegenover dat ze heel lang meegaan. Maar eigenlijk moet je die alleen kopen als je hem vaak gebruikt.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-04-2014 21:27 #943993 door Wouter Borsje
Mjah diamant, dat is alleen weggelegd voor de zich uit de naad werkende student ;)

Ik ben trouwens nog wel van plan om een steunschijf met schuurbladen te kopen, voor de wat grote stukken gaat dat net even wat sneller, en ook die gaan in de toekomst vast nog wel eens van pas komen (iets met een carterpan die ergens dit jaar waarschijnlijk nog van eigenaar wisselt :) ), om maar wat te noemen.

Ook de winter velgen zullen weer eens aangepakt moeten gaan worden, en dan wel eens stuk beter dan de vorige keer, in de tussentijd heb ik het ??n en ander bijgeleerd of metaalbewerking en het op een goede manier afsluiten van het staal, welke anti-roest middelen in combinatie met welke lak goed werken, dat zal vast gaan helpen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 21:38 #943996 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Haha, het spul is allemaal van mn vader hoor ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC