show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-04-2014 20:37 #944022 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Bij mij in de buurt kun je bij een garage zelf stralen. Dat is ook een optie.
Ik heb alleen altijd een hekel om met zulke afbraamschijven schoon te maken, je beschadigt het metaal er nogal mee. Maar dat maakt voor zulke onderdelen natuurlijk niet uit.
Met een staalborstel is dat niet zo, en dan kun je de pitroest nog snel wegstralen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2014 21:05 #944092 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zonet weer even lekker aan het schuren geweest, dit keer de vacu?mleidingen gedaan met een paar stukjes schuurlinnen:

Zo zagen de uiteinden en middendeel (waar de vacu?mslangen vanaf de EMVK aangesloten worden) er uit:

En zo ziet er nu uit:

Totaalplaatje:

Morgen weer verder, dan wil ik de flenzen waaraan normaal de steekassen bevestigd zijn gaan demonteren en de afdekkap van de ingaande as verder schoonmaken en in de lijnolie zetten.

Het verdere schuurwerk aan de het subframe laat even op zich wachten tot ik een steunschijf en schuurbladen die hierop passen heb aangeschaft, maakt net even wat meer tempo..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2014 11:45 #944098 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;227669 schreef : (...)heb ik het ??n en ander bijgeleerd of metaalbewerking en het op een goede manier afsluiten van het staal, welke anti-roest middelen in combinatie met welke lak goed werken, dat zal vast gaan helpen.

Welke producten gebruik jij nu, Wouter?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 15:54 #944110 door Wouter Borsje
Welke producten bedoel je precies Diede, kun je jouw vraag wat meer specifiek maken?

Ik heb het idee dat je misschien de afwerking van het staal bedoeld, daar wil ik Owatrol en Hammerite voor gaan gebruiken, eerst een paar lagen Owatrol en daaroverheen een paar lagen Hammerite.

Voordat ik dat ga doen gebruik ik eerst nog wat roestoplosser voor de laatste restjes (vliegroest) en de hoekjes en gaatjes waar je met een stukje schuurpapier niet komt.
En daarna goed ontvetten natuurlijk.

Voor de vacu?mleidingen wil ik zinkspray en wheelspray van Motip gaan gebruiken in zilverkleur.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 16:09 #944111 door Wouter Borsje
Vanmiddag nog even het ??n en ander gedaan, afdekkap van de ingaande as wat verder schoon gemaakt en in de lijnolie gezet:

En daarna de flenzen van de steekassen afgehaald, links met een ratel en een kniestuk (dop 13)
De andere kant is daarna iets lastiger, ik heb de griptang hiervoor gebruikt op de flens welke ik daarna tegen de poelie heb laten rusten zodat de griptang zich hiertegen kan afzetten:

Gelukkig zaten de bouten niet al te vast, eenmaal los konden onderstaande foto's gemaakt worden:

Boutjes eruit:

De rechter flens met as:

De linker flens met as:

Kering links:

Kering rechts:

Bovenaanzicht van de as op de flens:

Een close-up van de kering links, je ziet hier ook het lager waar de as in draait:

Erg leuk om te zien hoe ??n en ander in elkaar zit en er uitziet, en dan is dit pas het begin.

Had ik ook nog een vraag, een inkeping in de as viel me op (meer een vlak stukje), is dit puur om wat olie richting uiteinde van de as te krijgen of heeft het een andere functie?
(voor de CVT experts onder ons)

Komende hobby uurtjes maar verder met schuren van het subframe, daarna wordt het zo langzamerhand wel tijd om stapje voor stapje de CVT verder te demonteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2014 22:20 #944128 door V300 register
Mooi bezig Wouter!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 22:53 #944133 door Wouter Borsje
Dank je Bart, ik ben er nog lang niet, maar mijn handen jeuken om de rest ook te demonteren, niets leerzamer dan er gewoon zelf mee aan de gang te gaan, er zullen nog wel een aantal 'aha!' erlebnissen komen denk ik zomaar. (en ook vast wel een aantal scheld, tier en baal momenten omdat iets niet lukt of fout gaat)

Ik twijfel nog wat om alles zover te demonteren als dat nodig is voor een revisie, of dat ik "all the way" ga om te zien hoe alles nu werkelijk in elkaar zit en dan natuurlijk ook te kijken of alles er nog 'fris' uit ziet (tandwielen, assen, lagers ed)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2014 23:34 #944135 door V300 register

Wouter76;227793 schreef : (...)
Ik heb het idee dat je misschien de afwerking van het staal bedoeld, daar wil ik Owatrol en Hammerite voor gaan gebruiken, eerst een paar lagen Owatrol en daaroverheen een paar lagen Hammerite.

Voordat ik dat ga doen gebruik ik eerst nog wat roestoplosser voor de laatste restjes (vliegroest) (...)

Voor de vacu?mleidingen wil ik zinkspray en wheelspray van Motip gaan gebruiken in zilverkleur.

Ja, dat dus. Dank je wel!
Ik heb van het weekend een roestplek gevonden onder de bijrijdersstoel, dat heb ik kaalgeborsteld en even snel wat hammerite op gekwast, maar dat moet natuurlijk nog wel wat beter... En zo zijn er nog wat plekjes her en der die enige aandacht gaan verlangen. Vandaar dus dat ik even schieuwnierig was :y:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 23:45 #944136 door Wouter Borsje
Graag gedaan Diede, hopelijk werkt het voor jou ook, het is een tip die ik kreeg van mijn zwager, eerst Owatrol en dan de Hammerite, mengen van die twee schijnt niet helemaal lekker te gaan omdat Hammerite een wat aparte basis heeft, het is geen standaard alkyd verf basis heb ik ergens zitten lezen, je kunt het dus ook niet verdunnen met thinner bijvoorbeeld.

Voor de wat lichtere roestplekken zat ik net als jij ook te denken aan Hammerite, maar dan de witte uitvoering, zodat het roesten in ieder geval tijdelijk afgeremd wordt.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-04-2014 17:28 #946840 door Wouter Borsje
Heerlijk weer vandaag om het balkon te zitten, met wat te drinken...........een haakse slijper en wat schuur materiaal.

Gisteren even een paar schuurschijven van K80 gehaald en een steunschijf voor de haakse slijper, daar zo'n half uur mee gewerkt en daarna verder gegaan schuurlinnen K100.

Het materiaal:

En het resultaat na een paar uur schuren, met de hand vooral op de hoofddrager:

De dwarsdrager aan de primaire kant alleen met de schuurschijf te lijf gegaan:

Voor zover weer even, de rest zal ik met de hand moeten gaan doen en zal dus wat meer tijd gaan kosten.

Zoals je hierboven ergens kunt zien zijn de flenzen van de uitgaande assen ook nogal verroest, dit ga ik aanpakken met behulp van een werkbankje om ze in te kunnen klemmen, ook hier zal de haakse slijper wel weer goed van pas gaan komen (waarbij ik de as zelf goed intape om schade hieraan te voorkomen)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC