show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-04-2014 20:29 #943773 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dank je Ed, en ook voor de tip.

Ik zal er zeker voor gaan zorgen dat de roest na het volledig schuren niet weer zijn grip zal krijgen op het blanke staal, hoe ik dat precies aan ga pakken weet ik alleen nog niet precies.

Wat ik wel weet is dat ik het anders aan wil gaan pakken dan de manier waarop ik de trekhaak heb behandeld, ik denk op dit moment aan een roestwerende ondergrond (menie o.i.d) met als zichtlaag een alkyd verf gemengd met wat Owatrol (tip die ik van iemand buiten de club/forum kreeg)

Mochten er nog mensen die dit lezen tips hebben hieromtrent, graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2014 21:19 #943777 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Veel werk zo! Zelf zou ik het denk ik makkelijker doen en eea laten stralen en poedercoaten...:woops:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-04-2014 21:31 #943780 door Wouter Borsje
Mjah, zelfs al zou ik zo ruim in de liquide middelen zitten, dan zou ik het nog liever zp veel mogelijk zelf doen, dat vind ik nu juist zo leuk, al is het soms ook best wel wat zwaar of wat saai en langduriger, zoals het schuurwerk.

En daarnaast voelt het ook heel goed om zo veel mogelijk zelf gedaan te hebben en alles daarna weer goed werkt en er ook nog eens mooi uitziet.

Wat me echt een kilometer of wat boven de pet gaat is het plaatwerk aanpakken, zoals de roest aan de linker wielkast achter, dat laat ik wel liever over aan de professional.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2014 07:07 #943797 door V300 register
Mijn tip: zinkspray
Ik ben zelf groot fan van dat spul. Het is niet duur (zeker niet bij van cranenbroek), het heeft een grote krasvastheid, en als je er 2 of 3 laagjes op hebt zitten weet je bijna zeker dat het voorlopig niet meer zal gaan roesten.
In principe ben je dan aan het verzinken zoals sommige autofabrikanten ook doen.

Het grote nadeel is alleen dat echt alle roest weg moet zijn, want anders rot het onder de zinklaag net zo hard weer verder...
En na de zinkspray moet er minimaal nog een laag primer over voor je met kleur kunt spuiten, en echt super strak krijg je het eigenlijk nooit gespoten.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-04-2014 11:13 #943803 door Wouter Borsje
Bedankt voor jouw tip Bart, die zal ik zeker in overweging nemen.

Dat het niet meer zo gauw zal gaan roesten is voor mij belangrijker dan dat het er superstrak uitziet dus dat is niet zo'n punt.

Van Cranenbroek, daar moest ik even op Googlen, soort van allerhande winkel als ik het zo even vlug goed heb gezien.

Misschien is het wel een goed plan om eens van er bij ingesleten Motip producten af te stappen en naar de plaatselijke verfwinkel te gaan, ik ken er ??n waar service en klantgerichtheid nog hoog in het vaandel staan en ook de wat betere lakken hebben, kan me daar ook wel eens laten adviseren.

Er zijn wat dit onderwerp betreft (roestbescherming van blank staal en aflakken) ook best wel veel wegen die bewandeld kunnen worden.

EDIT: net wat zitten Googlen, en vond daarbij deze test: www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm , ik vond ??n en ander wat onduidelijk beschreven maar in grote lijnen is me de uitslag wel duidelijk, weet je in ieder geval welke produkten je maar beter NIET kan gebruiken, welke dan wel blijft nog even een keuze uit een 5-6 tal opties.

Update 1 bij bovenstaande link, hebben de testplaatjes een tijdje buiten gestaan, 01-2013: www.oldtimerautosite.nl/update_roest_test_2__10_jan_2013.htm
Update 2 bij bovenstaande link, hebben de testplaatjes nog weer wat langer buiten gestaan, 03-2014: www.oldtimerautosite.nl/update_roest_test_2__24_maart_20.htm

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-04-2014 15:46 #943813 door Wouter Borsje
Vanmiddag nog even lekker uren zitten schuren (ehh nou ja ??n uur eigenlijk maar het rijmt zo lekker :f)

De dwarsdrager aan secundaire kant is weer wat iets minder roestig en gladder, de volgende stap is het ontroesten met de HG roestoplosser.

Vergelijking met het resultaat van gisteren:

Komende woensdag waarschijnlijk weer verder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2014 20:52 #943821 door V300 register
Van Cranenbroek is inderdaad zo'n typische winkel waarvan je eigenlijk niet kan zeggen wat het precies voor iets is, maar waar het altijd druk is. Een soort Action in het groot eigenlijk :D
Als je wilt kan ik best een keer een paar bussen voor je meenemen. Ze kosten rond de ?4 per stuk dacht ik, dus dat scheelt echt enorm in prijs met bijvoorbeeld Motip

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2014 21:07 #943851 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Wouter, als ik je een tip mag geven; koop een afbraamschijf voor je slijper en ga daar nog eens goed mee aan de slag op die balken.
Die ingeputte roest moet echt weg, met zo'n afbraamschijf kun je tot op het "echte" staal komen en het goed glad maken. Heb je ook geen roestoplosser meer nodig.

Pas als het echt helemaal glad is en die putjes weg zijn, heb je kans dat de roest niet meer terugkomt (mits je een goede lak gebruikt natuurlijk).

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-04-2014 22:17 #943859 door Wouter Borsje
:y:

Dank je Joost!, ik wist niet dat het verder kaal maken ook met een afbraam schijf op de haakse slijper kan.

Zet ik meteen even op de hobby to-do lijst, afbraam schijf kopen.

Dat gaat ook net even wat sneller dan het schuren met de hand, al schijnt het dat je de haakse slijper ook in kan zetten als schuurmachine, wat een multi inzetbaar apparaat is dat toch zeg, ik ben er blij van dat ik jouw tip om er ??n te kopen heb opgevolgd. :yesyes:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2014 06:05 #943866 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
ja ze zijn handig :humor:
met zo'n afbraamschijf gaat het wel hard hoor, pas op dat je er niet teveel druk op zet. Je poetst het echt zo weg namelijk.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC