show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-03-2014 13:35 #942800 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zoiets heb ik ook al voorbij horen en zien komen voor wat betreft de diamant schijfjes, al zou ik het wel prettig vinden dat mocht er behoefte zijn hierover verder over te discussi?ren dat bijvoorbeeld in het T.Z.O gebeurt.

Ik heb me al googlend en vooral ook youtubend wat wijzer laten maken over het gebruik van de haakse slijper en de diverse schijven en andere accessoires die op deze machine gebruikt kunnen worden.

Erg leuk hoor, weer wat wijzer geworden, straks als ik de machine heb natuurlijk in de praktijk vast nog wel wat leermomentjes, al denk ik dat het wel goed gaat komen.

Dat laatste laat ik natuurlijk weer even weten in een van de volgende updates, misschien dat ik nu eerst de primaire 'bak' er alvast onder weghaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-03-2014 16:58 #942933 door Wouter Borsje
Zooooo :yeah:

Daar ben ik weer even, ondertussen ergens een leuke haakse slijper opgesnord, na een tip van Joost maar besloten een niet al te dure aan te schaffen en kwam er al doende ook achter dat een haakse slijper prima geschikt is om er ook staalborstels in diverse varianten op te monteren.

Handig om bijvoorbeeld de roest mee van het subframe af te halen.

Natuurlijk ook meteen een metaalslijpschijfje erbij, een ruimzichtbril en een paar snij-bestendige handschoenen voor de veiligheid, ik heb even opgezocht wat zo'n ding aan herrie produceert en voor zo'n klein klusje als dit vond ik gehoorbescherming nog niet echt nodig.

Ready for action selfie: :cool:

Even kijken welke hoek ik het beste kan pakken aangezien de ruimte om de kop van de bout te slijpen aardig beperkt word door de dwarsligger...(whats in a name) van het subframe.

Een halve minuut later was dit het resultaat, viel me nog best wel mee voor wat betreft het hanteren van zo'n haakse slijper, alleen wel iets van het subframe geraakt in de hitte van de rondvliegende vonken.

Met een grote platte schroevendraaier de boutkop er vanaf gebogen, ring eraf en met een hamer de bout het laatste tikje gegeven richting schuurvloer, pak aan jij in een zekere positie vastgeroeste M8 familielid :D

Gaf een goed gevoel in ieder geval, nu vlot verder met het 'lossen' van de andere bouten/moeren om de secundaire bak er af te kunnen halen.

Eerste even de krik onder het secundair gezet met een oude doek erop om het aluminium niet te beschadigen.

Na nog iets geworstel met de andere achterste bout van het secundair (eerst de dwarsbalk er maar afgehaald om die bout eruit te kunnen krijgen) was het dan eindelijk zover, de boel kwam naar beneden en na het naar de primaire kant schuiven konden de riemen er ook vanaf.

De aanblik op de cvt na deze 'operatie' :

De bevestigingsgaten van de dwarsbalk:

De dwarsbalk:

Verzamelingetje bouten, moeren, ringen en de afstel inrichting:

En de apart gelegde secundaire bak:

De linker schijf:

De rechter schijf:

Al met al een leuk en productief middagje zo.

Volgende stap wordt het demonteren van de primaire bak en voorste dwarsbalk.

Wordt vervolgd! :yesyes:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2014 17:17 #942935 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Goed bezig!
En aan die slijper ga je nog heel wat plezier/gemak beleven. Al helemaal als je ook de balken e.d. wilt gaan schuren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2014 19:00 #942941 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Goed bezig Wauwter ;) ziet er uit alsof je er ook totaal geen zin in had :humor:

Werkt fijn he met zo een slijptol :D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2014 14:26 #942968 door Wouter Borsje
Bedankt heren, ik hoop zeker nog een hoop plezier te gaan beleven aan deze haakse slijper, komend seizoen bij goed weer lekker op het balkon aan de gang met ontroesten, en dankzij zo'n machine gaat dat heerlijk vlot.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2014 17:05 #942971 door Wouter Borsje
Zonet nog even bezig geweest, de riemen naar boven gehaald, schoongemaakt en de staat van de riemen even bekeken.

Helemaal fris kan ik ze niet meer noemen:

Er heeft zich ook een spin vermaakt:

Scheurtjes tussen de 'tanden' :

Originalteil:

En nog een tweetal plaatjes na het schoonmaken van de riemen:

Een paar riemen die ik wil bewaren maar waarvan het me niet verstandig lijkt ze weer te gaan gebruiken op de cvt waar ze vanaf komen, het doel is de cvt -
(mits blijkt dat deze het bij nadere inspectie ook echt waard is) weer zo goed als binnen mijn mogelijkheden ligt te maken, en een paar nieuwe riemen zouden dan wel op zijn plaats zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2014 18:39 #942973 door V300 register
Als je weer aan de gang gaat zeker gehoorbescherming gebruiken!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-03-2014 19:09 #942976 door Wouter Borsje
Dat zal ik ook zeker doen Joris, ik meende mijn oude otoplastieken nog te hebben liggen ergens maar die zijn al weggegooid, gelukkig was dit maar een kortdurend klusje.

Straks bij het werken aan het subframe (ontroesten) wil ik zeker gehoorbescherming gaan gebruiken, nog even kijken welk soort precies, zal waarschijnlijk wel een 'hoofdtelefoon' type gaan worden, en dan wel een iets betere dan dat ze bij de gemiddelde bouwmarkt verkopen voor een paar euro.

Straks zal het er dan ongeveer zoals op onderstaand plaatje uit gaan zien :)

[ATTACH]4018[/ATTACH]

Overigens vond ik achteraf het werken met korte mouwen ook niet echt een top idee, je merkt de hitte van het slijpsel wel...leermomentje voor de volgende keer.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2014 22:40 #943010 door V300 register
Goed bezig Wouter! Erg mooie foto's ook. Hier gaan meerdere mensen tot in lengte van dagen nut van hebben.

Persoonlijk zou ik ook handschoenen aandoen. Van die fijne, dunne. Het is even wennen, maar het sleutelt en werkt met slijpen wel prettig.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-03-2014 17:34 #943035 door Wouter Borsje
Dank je Jean-Luc!

Ik hoop absoluut dat anderen ook wat hebben aan de foto's van mijn 'projectjes' en ander wat meer technische dingen, dat gaat goed samen met het feit dat ik het heel leuk vind om foto's te maken.

Naast deze handschoenen voor de veiligheid zit ik er ook hard aan te denken om van die dunne latex of ander materiaal handschoenen te gaan gebruiken voor werkzaamheden als deze, het schijnt te wennen en het scheelt heel wat geschrob met jif en een nagelborsteltje achteraf (zeker als je de dag erop weer acte de pr?sence geeft met het koor waar ik in zing :) )

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC