show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-05-2012 14:16 #907447 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zojuist bij de Halfords 4 liter 10W40 gehaald en door een actie mocht je er een ??n liter fles gratis bij meenemen!

Ook zonet maar eens even de motor aangezwengeld na 4 weken, dat ging prima dus wat betreft mijn zorgen over een eventuele lekstroom ben ik al weer aardig gerust gesteld, was het niet meer kunnen starten afgelopen winter toch echt volledig te wijten aan de vrieskou en het door mij weinige gebruik van de 340.

Samen met het filter en de oil system cleaner staat nu alles klaar voor het olie verversen komende maandag, eerst naar de garage voor het vervangen van de riemen en daarna op de 'werkplek' bij mijn ouders de olie verversen en schijfafstand afstellen.

Gisteren stond de 340 al weer 4 jaar op mijn naam, gaat hard zeg, wat mij betreft op naar de volgende 4!

Dit jaar staan voor wat betreft de techniek het koelsysteem nog op de planning wat werk aan het koelsysteem.
(radiateur, 5 koelslangen, het koelsysteem doorspoelen en de koelvloeistof vervangen) en een nieuwe V-snaar.

En dan is er natuurlijk nog het compleet vervangen van de remmerij aan de voorkant, van de zomer nog een bestelling doen voor een tweetal remslangen en de revisiekit, daarnaast heeft Laurens voor mij nog een paar ankerplaten klaar liggen, als ik die heb opgehaald wil ik deze opknappen en ook in grijs spuiten (hoeft denk ik niet in hittebestendige lak?)

Hopelijk heb ik hiervoor alles gereed om op de sleuteldag te kunnen doen in Oktober te Enschede.

En dan nog ??n of twee dagen voor een uitgebreidde poets/polijst beurt, dit is ook wel weer eens nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-05-2012 19:45 #907464 door Wouter Borsje
Nog even een paar foto's van de nieuwe Volvo riemen voor allen die het interessant vinden:

En er zit zelfs een handleiding bij welke uitleg geeft over hoe de riemen erop gelegd kunnen worden.

Ik heb deze laatste ingescand, ik zal Wouter N vragen of dit interessant materiaal is voor de documenten database.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-05-2012 16:19 #907640 door Wouter Borsje
Ondertussen liggen de riemen er netjes om, gisteren om 13:00u heb ik de 340 weer opgehaald bij de Volvo garage.

Eenmaal thuis heb ik eerst het busje oil cleaner aande olie toegevoegd en vervolgens ruim een kwartier de motor laten lopen, daarna de olie af laten lopen in een opvangbak en ondertussen de 340 gaan wassen.

Nieuw ringetje op de aftapplug, oude olie filter er af en een nieuwe er op.
Daarna ca 3,8 liter olie toegevoegd, motor gestart met de voeding van de Renix eruit en daarna met de voeding er weer op de motor even laten lopen.

Bij het controleren van alle motor levenssappen viel me op dat de remvloeistof weer gezakt was tot in de B van Bendix op het reservoir.

En zoals te verwachten viel was ook het koelvloeistof peil weer iets gezakt na de laatste (lange) ritten van vorige maand.

Het volgende punt op de to-do lijst was het afstellen van de schijfafstand, die was aan beide kanten zoals ik al had verwacht 0,0 mm. :no_comment:

Dus de auto op assteunen gezet (altijd een geklooi omdat die tjaptjoi krik van mij niet genoeg arm heeft en dus niet hoog genoeg komt :uh-uhh:)

Vervolgens de 4 moeren van het secundair los gedraaid en afstellen maar...ehhh wat gaat die moer 19 toch ontzettende stroef zeg, maar gewoon doorgaan he...ahem...:f ik heb dus op de bouten dubbele borgmoeren gedraaid voor de zekerheid omdat er bij ???n de draad iets dol is.

Van de twee achterste waren de bovenste moeren dus nog niet los...fail..:o

Daarna de 'afstelplaat' weer even op zijn plek gedrukt en opnieuw begonnen met afstellen, ik heb er uiteindelijk op beidde kanten 1,8 mm van gemaakt, pak ik later nog even de how-to van Anjo er bij om die mijn vader te laten zien, ja Anjo schrijft 1,8mm voor maaaarrr dat wist ik natuurlijk al uit mijn hoofd....dussss, heb hem maar niet verteld dat het meer toeval was dan wijsheid :D

Wat foto's van de CVT met de nieuwe riemen er op:

Hier maak ik me wel een beetje zorgen over:

Hopelijk is hier niets te ver "gestressed" door het draaien aan de verstelmoer terwijl de secundaire bak nog vast zat met 2 moeren...:

De werkplek:

De oude overgebleven Roflex Roullund riem was na het wisselen weer in de verpakking gedaan en in de auto gelegd, het viel me op dat deze riemen toch wel aardig anders van constructie zijn dan de Volvo riemen:

De slijtage zichtbaar:

Op de sleuteldag in Veldhoven net als vorig jaar de koppeling speling nog eens goed bekijken, wellicht is deze nu wel af te stellen (vorig was er nog net niet genoeg koppelings speling om een setje plaatjes te verwijderen of er een setje van wat andere maten tussen te monteren)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2012 20:53 #907649 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
die roulunds riem is nog niks mis mee. die lichte droogtescheurtjes heb je bij nieuwe riemen ook al heel snel.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-05-2012 21:06 #907651 door Wouter Borsje
Ok, de riem zag er verder ook nog heel redelijk uit, in ieder geval niet aslof deze ook snel zou gaan knappen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-05-2012 15:48 #908041 door Wouter Borsje
Op de afgelopen sleuteldag in Leidschendam stond een 340 die naar de laatste rustplaats voor automobielen gebracht zou worden, er was voor deze 340 een donor codicil ingevuld en aldus de mogelijkheid om van dit aanstaande wrak de nog goed bruikbare onderdelen af te halen voor eventuele transplantatie op ander 300's

Wat ik heb meegenomen:

- Koplampen
- Knipperlichten voor en die in de bumper
- Achterlichten
- Weber 32DIR105 carburateur
- ruitensproeier pompje

Met die eerste uit het rijtje ben ik alvast aan de slag gegaan.

Alles eerst helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt:

Binnenkant van de lege koplamp:

De reflector:

H4 lampjes en lamphouders met de stadslampjes:

De afdicht rubbers, welke ik heb behandeld met wat siliconen spray:

Het glas heb ik met Commandant gepoetst, dat helpt iets maar de door steenslag ontstane pitjes laten zich niet zomaar weg wrijven :nono:

En alles weer netjes in elkaar gezet:

Alleen nog de connector pennen nog even bewerken met wat commandant en een likje vaseline erop tegen corroderen.

Ondertussen ook al weer ruim 375 km gereden met de nieuwe riemen, het valt meteen op dat ze bij koud wegrijden stiller zijn dan de Roullunds, de toerentallen bij 80 en 100 op de GPS zijn nu 3300 en 4000, verbruik over deze afstand is 1:13,8.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2012 16:32 #908043 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Schittenerd die lampen! Dat zal wel wat lichtopbrengst schelen.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 17:52 #908048 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Die zien er nog verbazend goed uit Wouter! Veel plezier ermee :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 21:31 #908066 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Wauw, een nieuw koplampglas van een 340, exclusief voor abonnees voor slechts 29,50 euro!

Leuke update Wouter :)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-05-2012 22:15 #908072 door Wouter Borsje
Bedankt voor de complimenten mannen, ondertussen ligt er alweer een setje (bumper) knipperlichten na reiniging te drogen hier...:

Alle onderdelen verpak ik na reiniging en her-montage in plastic folie, in de schuur zal ik over een tijdje een stelling gaan neerzetten voor alle onderdelen, word nogal vol hier in huis (2 kasten vol Volvo spullen en de hobby/rommel kamer)

Volgende onderdeel; het ruitensproeier pompje, de carburateur komt later pas, daar moet eerst een revisie kitje voor besteld worden en ruim de tijd ingepland.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC