show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-04-2012 15:56 #906547 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Nu ik de complete cvt afdekking toch weer ga verwijderen vroeg ik me het volgende af; weet iemand wat de maten zijn van de schroefjes die de cvt afdekplaten op hun plek houden?

De huidige zijn behoorlijk roestig en het leek me dan wel een goed plan deze meteen te vervangen. (zou helemaal mooi zijn als hier RVS exemplaren van te verkrijgen zijn)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2012 16:08 #906549 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Niet overdrijven he. Schroefjes aan de onderkant polijsten.... straks ga je het motorblok nog verven.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-04-2012 16:17 #906553 door Wouter Borsje
En jawel, weer een regel erbij op de to-do lijst, bedankt J-L :D

Maar ehm, kleppendeksel, distributieketting afschermplaat, motorbehuizing fan en carterpan stonden in ieder geval al op datzelfde lijstje.

Belangrijker op dit moment zijn echter aandacht voor de technische zaken; cvt riemen, olie wissel+filter, koelsysteem spoelen+nieuwe slangen en thermostaat.

Alle andere dingen die ik graag wil doen lopen er als tijd en portomonee het toe laten er tussen door.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 16:35 #906554 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
uit zeeeer betrouwbare bron heb ik afgelopen zaterdag vernomen dat het gebruik van RVS schroeven/bouten op de auto af te raden is... :D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-04-2012 17:10 #906557 door Wouter Borsje
Laat me raden, de naam van die zeer betrouwbare grond begint met een A? ;D

Mjah nu ik er zo over nadenk, misschien reageert het met het metaal van de bodem in de auto?

Mocht de betrouwbare bron dit lezen; gaarne uw advies hierin :yesyes:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 17:38 #906559 door 16673-dummy
mja, de reden dat ik destijds behoorlijk wat bouten heb vervangen door RVS-exemplaren was simpelweg "dat zal dan niet meer vastrotten" (trekhaakervaring ;D), maar ik geloof dat dat met RVS-bouten juist w?l gebeurt...

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-04-2012 14:20 #906747 door Wouter Borsje
In dat geval, eerst maar eens bij de ijzerwaren handel kijken of ze M80x80 of 90 sterkte 8.8 hebben voor de secundair (heb daarvan met stellen vorig jaar eentje ietsiepietsie gemold meet aandraaien...)

En dan voor de afschermplaten gewone (verzinkte schroeven)

Ik zat vanochtend even te spitten in wat Word bestanden en kwam daar de door de vorige eigenaar van de 340 verstuurde mail tegen waarin hij het verleden van de auto toelicht.

Hieuit maak ik op dat de riemen bij ca 15.000 km zijn vervangen in 2002, inmiddels zijn we dus 10 jaar en bijna 60.000 km verder....??n en ander begint nu wel op zijn plek te vallen voor wat betreft het breken van ??n van de riemen. :f

Ik schaam me wel dat ik hier toen eigenlijk 'overheen' gelezen heb, want anders had ik al veel eerder de riemen vervangen.

Inmiddels heb ik Haynes/Olving en de Volvo documentatie over het vervangen van de riemen er op nageslagen en voor mijzelf daaruit een soort handleiding gemaakt in Word, als de riemen binnen zijn deze uitdraaien en dan aan de slag!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-04-2012 18:40 #907151 door Wouter Borsje
Inmiddels heb ik in overleg met de chef-werkplaats van de Volvo garage besloten dat ik de riemen er toch door de garage op laat leggen.

Dit zal gaan gebeuren op 7 mei en diezelfde middag stel ik dan meteen de schijfafstand, ververs de olie (na een flush met Wynn's oil system cleaner) en vervang het olie filter door het inmiddels welbekende Mann W917/1 filter.

De riemen heb ik besteld bij Robbert-Jan (Born Build Beauties) en het zijn de Volvo riemen welke nog gemaakt worden in Mexico, de productie datum is voor zover ik kan opmaken uit de opdruk op de riemen 2011, wat natuurlijk erg prettig is gezien de levensduur.

De kilometerteller staat nu op ruim 72.000, met de nieuwe riemen door naar de 100.000!!!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2012 21:41 #907168 door 16673-dummy
Mooie update Wouter! Ik ben benieuwd :)

Wouter76;199323 schreef : [...] ververs de olie (na een flush met Wynn's oil system cleaner) [...]

Hier wil ik je toch even voor waarschuwen. Ik heb in 2009 na aanschaf van mijn 345 ook zo'n blikje (althans, de inhoud ervan) in de motor gegooid. Het heeft fantastisch geholpen want het blok is er echt ontzettend schoon van geworden, maar zowat alle keerringen en pakkingen (ik ben nu halverwege met vervangen geloof ik) beginnen te zweten c.q. lekken.

Ik zal je uiteraard niet gaan vertellen wat je wel of niet moet doen, maar misschien wil je dit toch even ter overweging meenemen...
ik gebruik het spul iig nooooit meer :o

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-04-2012 21:59 #907174 door Wouter Borsje
Fijn dat je meedenkt Joost, dat waardeer ik!

In 2008 heb ik de oil system cleaner ook gebruikt en het viel me inderdaad op hoe schoon de olie die er daarna in ging bleef.

Tot nu toe heb ik voor zover mij bekend (toch ergens goed voor je motorblok en ruimte schoon maken ;-) geen lekkage aan keeringen.

Wat natuurlijk geen garanties geeft voor de toekomst maar ik durf het wel aan, ik zal dan ook niet hier komen klagen als er binnen korte tijd toch keeringen gaan lekken.

En dan is er nog zo iets al samenloop van omstandigheden, misschien zaten de keeringen bij jouw 345 toch al op het punt van kapot gaan en was de cleaner de de (letterlijke) druppel.

Wat ik bedoel te zeggen is dat al gaan er straks bij mij ook keeringen lekken je nooit met zekerheid kunt zeggen dat het door de cleaner kwam, ik waag het er gewoon op en zal in ieder geval de bekende plekken goed in de gaten houden na het verversen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC