Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
De huidige zijn behoorlijk roestig en het leek me dan wel een goed plan deze meteen te vervangen. (zou helemaal mooi zijn als hier RVS exemplaren van te verkrijgen zijn)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Maar ehm, kleppendeksel, distributieketting afschermplaat, motorbehuizing fan en carterpan stonden in ieder geval al op datzelfde lijstje.
Belangrijker op dit moment zijn echter aandacht voor de technische zaken; cvt riemen, olie wissel+filter, koelsysteem spoelen+nieuwe slangen en thermostaat.
Alle andere dingen die ik graag wil doen lopen er als tijd en portomonee het toe laten er tussen door.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Mjah nu ik er zo over nadenk, misschien reageert het met het metaal van de bodem in de auto?
Mocht de betrouwbare bron dit lezen; gaarne uw advies hierin :yesyes:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
En dan voor de afschermplaten gewone (verzinkte schroeven)
Ik zat vanochtend even te spitten in wat Word bestanden en kwam daar de door de vorige eigenaar van de 340 verstuurde mail tegen waarin hij het verleden van de auto toelicht.
Hieuit maak ik op dat de riemen bij ca 15.000 km zijn vervangen in 2002, inmiddels zijn we dus 10 jaar en bijna 60.000 km verder....??n en ander begint nu wel op zijn plek te vallen voor wat betreft het breken van ??n van de riemen. :f
Ik schaam me wel dat ik hier toen eigenlijk 'overheen' gelezen heb, want anders had ik al veel eerder de riemen vervangen.
Inmiddels heb ik Haynes/Olving en de Volvo documentatie over het vervangen van de riemen er op nageslagen en voor mijzelf daaruit een soort handleiding gemaakt in Word, als de riemen binnen zijn deze uitdraaien en dan aan de slag!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Dit zal gaan gebeuren op 7 mei en diezelfde middag stel ik dan meteen de schijfafstand, ververs de olie (na een flush met Wynn's oil system cleaner) en vervang het olie filter door het inmiddels welbekende Mann W917/1 filter.
De riemen heb ik besteld bij Robbert-Jan (Born Build Beauties) en het zijn de Volvo riemen welke nog gemaakt worden in Mexico, de productie datum is voor zover ik kan opmaken uit de opdruk op de riemen 2011, wat natuurlijk erg prettig is gezien de levensduur.
De kilometerteller staat nu op ruim 72.000, met de nieuwe riemen door naar de 100.000!!!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Wouter76;199323 schreef : [...] ververs de olie (na een flush met Wynn's oil system cleaner) [...]
Hier wil ik je toch even voor waarschuwen. Ik heb in 2009 na aanschaf van mijn 345 ook zo'n blikje (althans, de inhoud ervan) in de motor gegooid. Het heeft fantastisch geholpen want het blok is er echt ontzettend schoon van geworden, maar zowat alle keerringen en pakkingen (ik ben nu halverwege met vervangen geloof ik) beginnen te zweten c.q. lekken.
Ik zal je uiteraard niet gaan vertellen wat je wel of niet moet doen, maar misschien wil je dit toch even ter overweging meenemen...
ik gebruik het spul iig nooooit meer

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
In 2008 heb ik de oil system cleaner ook gebruikt en het viel me inderdaad op hoe schoon de olie die er daarna in ging bleef.
Tot nu toe heb ik voor zover mij bekend (toch ergens goed voor je motorblok en ruimte schoon maken

Wat natuurlijk geen garanties geeft voor de toekomst maar ik durf het wel aan, ik zal dan ook niet hier komen klagen als er binnen korte tijd toch keeringen gaan lekken.
En dan is er nog zo iets al samenloop van omstandigheden, misschien zaten de keeringen bij jouw 345 toch al op het punt van kapot gaan en was de cleaner de de (letterlijke) druppel.
Wat ik bedoel te zeggen is dat al gaan er straks bij mij ook keeringen lekken je nooit met zekerheid kunt zeggen dat het door de cleaner kwam, ik waag het er gewoon op en zal in ieder geval de bekende plekken goed in de gaten houden na het verversen.