show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 19:00 #754805 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;88713 schreef : vanmorgen heb ik waarschijnlijk een record gemaakt! een burnout van 1,5 km lang:D het was ??n grote ijsbaan tussen benschop en ijsselstein, en daar heb ik heerlijk misbruik van gemaakt!:D:D:D onvoorstelbaar dat je op ijs/ijzel alsnog zo gruwelijk veel controle hebt bij redelijk hoge snelheid drifts, heerlijk!!

vanmorgen verder richting joost op de snelweg bij constant 140 ineens de econometer vol in 't rood, en moest meer gas geven om op gang te blijven. carb ff bevroren dus:+ een stuk vol gas door blijven rijden (dan doet ie 't wel) en zeg maar 5 min later was het weer over en deed de economymeter ook weer normaal. kom er net achter dat 't stukkie defrosterslang los hing

oei, toch wel minder. het was dus niet helemaal opgelost. ik zag de brandstofnaald op de terugweg gewoon bewegen leek het wel. gemiddeld heb ik 1 op 6 uit kunnen rekenen, wat inhoud dat nagenoeg de hele terugweg 1 op 3/4 was.

plankgas kon ik net 120 blijven rijden, en thuisgekomen meurde het gelijk naar co en de uitlaat was helemaal gitzwart. stationair loopt hij vreemd genoeg nog nieteens zo heel beroerd..

nu weet ik dat er div dingen aan deze carb zijn die beter konden, wat het verbruik al op 1 op 10 bracht. o.a. lek membraam automatische choke, en een verrot draad voor een bout van het vlotterdeksel (aan venturi zijde!) het zal me nix verbazen als er iets anders hierbij is dat het begeven heeft. dat wordt ff speuren binnenkort:)

hoewel, deze carb ga ik iig niet meer reviseren, dat doe ik met die uit de blauwe wel. deze motor hangt toch niet zo lang meer in de rode.. hmm aan de andere kant, ik ben toch wel benieuwd wat zo'n belachelijk hoog verbruik veroorzaakt dus hij gaat wel open geklust worden:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 19:10 #754810 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Hmmm... d'r kwam best een aardige blauwe walm uit je Auspuff toen je wegknalde hier:+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 19:29 #754820 door Anjo van den Akker
compressie is 10,2/10,3 op alle 4 de cylinders dus aan verrotte zuigerringen kan het niet liggen;) olieverbruik is eigenlijk ook nihil, als je de lekkende krukaskeerringen buiten beschouwing laat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2009 19:44 #754829 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;88819 schreef : en hoe heb jij die oude losgetrokken?

met of zonder volledige buitenmantel

bij de rode kwam de helft van de buitenmantel niet mee, en zat dus nog in de naaf. bij de andere km teller kabel heb ik gewoon de buitenmantel tot aan het staal weggesneden en toen de zaak in elkaar gebouwd. merk je niets van geen trillende naald ofzo; dat gaat al prima dus.

in principe moet dat gat gewoon helemaal schoon zijn wil de kabel passen, evt met een ruimer het gat netjes schoonmaken, moet ook wel gaan. als het gat echt brandschoon is doe je met monteren wat o-vet of molycote aan de kabel en in de naaf en dan duw je die kabel zo de naaf in.

het belangrijkste is dat de buitenmantel op het einde van de naaf een beetje klemt zodat hij niet kan bewegen, en de uiteindelijke binnenkabel in de meenemer komt van de naaf.

hier heb ik totaal geen problemen mee, dit gaat tenminste nog serieus over een 340.

mm, de kabel kwam er gewoon uit nadat ik alle klemmetjes heb verwijderd, er bleef ook niets hangen ofzo, dus in een stuk en klaar! Van het gat vermoed ik dat het helemaal schoon is, zal het mss nog is proberen spoelen, maar dat lijkt mij niet de reden dat hij niet verder wil! Volgens mij zit het probleem hem echt in de vorm van de kabel!

De originele heeft echt een recht staafje, de nieuwe heeft dat ook, maar dit is ten eerste dikker en dan zit er op het einde nog een kort stukje schroefdraad op! Ik snap het in ieder geval echt niet meer! Ik rijd morgen in ieder geval even langs de dealer om het even na te vragen of het zeker wel het juiste type is, want zoals ik in mijn eigen topic reeds heb gezegd, sprak de dealer over bepaalde verloopstukjes... Daar wil ik dan ook wel even meer van weten!

Weet er iemand trouwens of het erg is dat zo'n wit, plastiek nippeltje achterop de unit ontbreekt, want ik heb het er nu even afgelaten omdat het krom is en daardoor de kabel klemt. Ik vermoed ook dat het daarom is dat de kabel in de eerste plaats is afgebroken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 19:48 #754830 door Anjo van den Akker

Dendorssers;88845 schreef : De originele heeft echt een recht staafje, de nieuwe heeft dat ook, maar dit is ten eerste dikker en dan zit er op het einde nog een kort stukje schroefdraad op! Ik snap het in ieder geval echt niet meer!

dus dat betekend dat je vanaf de achterkant de kabel er zover in krijgt, dat je aan de voorkant de binnenkabel tevoorschijn ziet komen???

Dendorssers;88845 schreef : Ik rijd morgen in ieder geval even langs de dealer om het even na te vragen of het zeker wel het juiste type is, want zoals ik in mijn eigen topic reeds heb gezegd, sprak de dealer over bepaalde verloopstukjes... Daar wil ik dan ook wel even meer van weten!

ik heb dat los liggen, ik zoek dat zo even op en maak er een paar fototjes van

Dendorssers;88845 schreef : Weet er iemand trouwens of het erg is dat zo'n wit, plastiek nippeltje achterop de unit ontbreekt, want ik heb het er nu even afgelaten omdat het krom is en daardoor de kabel klemt. Ik vermoed ook dat het daarom is dat de kabel in de eerste plaats is afgebroken.

daar wil ik wel eens een fototje van zien. bedoel je het aansluitnippel op km teller?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 20:38 #754842 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;88836 schreef : compressie is 10,2/10,3 op alle 4 de cylinders dus aan verrotte zuigerringen kan het niet liggen;) olieverbruik is eigenlijk ook nihil, als je de lekkende krukaskeerringen buiten beschouwing laat.

Ah, je reed zeker met uitgetrokken choke weg?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 20:51 #754855 door Anjo van den Akker
jep:+ een stukkie dan, maar zodra hij wat in toeren klimt tussen 2500/3000 zeg maar hoor je de motor heerlijk bobobobobobobop gaan, teken dat de choke al terug moet zeg maar:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2009 21:13 #754864 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;88846 schreef : dus dat betekend dat je vanaf de achterkant de kabel er zover in krijgt, dat je aan de voorkant de binnenkabel tevoorschijn ziet komen???

ik heb dat los liggen, ik zoek dat zo even op en maak er een paar fototjes van

daar wil ik wel eens een fototje van zien. bedoel je het aansluitnippel op km teller?

nee, de kabel heb ik niet kunnen zien, al bij al gaat hij er maar de helft zover in als hij zou moeten en wat ik ook probeer, verder gaat hij echt niet! Ik ben wel benieuwd naar die stukjes, mss word ik er dan iets wijzer... een stemmetje in mijn hoofd zegt dat de meenemer (dat vierkante blokje dat er wat uitkomt) ook uit het wiel moet en er daar zo'n verlengstukje in moet... maar mss brengt die foto wel meer wijsheid, dus als je even tijd hebt Anjo...:D

Een foto van de stukje zal ik morgen wel maken! Zit idd achterop de km-teller, daar schuif je eigenlijk de kabel in en daarna zet je die bajonetaansluiting erop. dat stukje is dus bij mij wat verbogen en heb het er nu even tussenuit gelaten... Als iemand dus een kapotte teller zou hebben waarvan ik dat stukje zou kunnen krijgen... HINT HINT :no_comment:

En wij maar denken dat het plug en play was dat vervangen van die kabel, lekker mis hoor!:crazy1:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 21:44 #754877 door Anjo van den Akker
ok, hier komt het
[ATTACH]1294[/ATTACH]

dat is de "aanslag" je duwt de kabel de veerpoot in totdat deze tegen de aanslag aan komt.

[ATTACH]1295[/ATTACH]
wat op deze foto dus te zien is

[ATTACH]1296[/ATTACH]
als het goed is kijk je dan aan de astap zijde hier tegenaan; het uiteinde van de km kabel komt dan een stukje naar buiten. zonder gedemonteerde naaf komt deze nog steeds even ver naar buiten, je hebt dan alleen de wiellagers borgmoer op de astap zitten en de astap zelf erop natuurlijk.

[ATTACH]1298[/ATTACH]
alles samengebouwd ziet het er dan ongeveer zo uit, het naafdoppie zit erop, en in het midden daarvan zie je de km kabel meenemer zitten.

hier ging het bij mij fout, de meenemer past niet
[ATTACH]1297[/ATTACH]
verder als dat krijg ik hem er niet op geduwd. en hij moet er vrij in kunnen vallen (stukje schroefdraad heeft geen nut trouwens)
ik heb een vermoeden waaraan dat ligt al weet ik dat niet zeker.

dit is n.l. de meenemer van een losse veerpoot die erik had liggen, en ik denk en ben bang dat deze correspondeerd met een SMITH type kabel. kevin is op dit moment VADIS even aan het doorspitten om te kijken of de meenemer in verschillende types was.

de verkeerde meenemer, voor wat ik meen de smith kabel heeft een vierkant "gat" van c.a. 2,5mm. nauwkeurig meten was echter onmogelijk.

de juiste meenemer voor de vdo kabel heeft een vierkant "gat" in de meenemer van 3mm, de kabel zelf is 2,93 bij 2,93mm. die 0,07 is dan de warmtecoeficient tolerantie zullen we maar zeggen;)

kevin, kom maar op:+

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 22:29 #754894 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Goed wat ik kan terug vinden in Vadis (wat een knudde systeem als je Vida goed kent...)

Het lijkt er op dat we nr. 10 en 11 missen? Zal het morgen nog eens goed opzoeken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC