show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2009 18:37 #759036 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;90627 schreef : ok, eerste ervaringen qua driften op nat en droog;

nat: jezus, wat is iedereen met een handbak toch verschrikkelijk verwend! met een handbak hoef je niet zo hard met je carosseriegewicht te smijten, het gaat onderhand vanzelf!

droog: ook vele malen makkelijker als met de automaat, toch nog steeds lastig met open diff en het geringe vermogen.

ik merkte op nat echter wel dat (miss ook wel door het open diff), de motor veel te snel en veel te hoog in toeren knalt, 6000 kwam ie continue wel voor m'n gehoor. dus toen maar ipv in z'n 2 in z'n 3 driften. direct zelfde resultaat qua toeren, maar wel een veel hogere snelheid in de drift, errug vet:) ben benieuwd wat het turboblokkie icm co2 sper gaat doen, dat wordt weer een compleet nieuwe rij-ervaring! 1 ding is zeker, daar komt zsm ook een toerenbegrenzer op!


Ik heb ook driftervaring met zowel vario als handbak. De variobak drift gemakkelijker. Moeilijker in een drift te krijgen, maar alsie gaat, dan issie goed controleerbaar. Daarnaast zorgt de variobak voor de toerenbegrenzing. Nadeel van de variobak is dat er traagheid in het systeem zit. Je moet dus ruim vantevoren reageren met het gas.

De handbak reageert veel driftiger (;)). Logisch: de aandrijving brengt minder massatraagheid met zich mee. Daardoor reageert hij beter op het gas. Nadeel is weer dat je minder snelheidbereik hebt. Kun je oplossen door op te schakelen. Te weinig vermogen? Turbo-blokkie erin..................:yesyes:

Conclusie: Goed bezig Arnjo!

Toerenbegrenzer is echt een must! Heb het op de 343 Turbo ook. Lekker makkelijk: drift uitkomen en de rechtervoet stijf onderin houden; WIEEEEEDEDIEEEEEEDIEEEEEEEIDEEEEEEE PANG DIEEEEEEEDEDDIIIIIEEEEEEEEE! 6000rpm max, niet zo heel slecht voor de motor dus ;)

LEKKER!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 00:24 #759063 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
heuy ff dimme hea:D

Ovlov 3.6L;90635 schreef : Conclusie: Goed bezig Arnjo!


idd het ingewerkte voordeel van de vario is de eigen toerenbegrenzing, in een drift heb ik de toerenteller nooit hoger als 6000 zien gaan, en de drift is ook idd veel controleerbaarder (maarja, ik heb sinds ik m'n rijbewijs heb nagenoeg enkel vario gereden, dat schakelen moet ik weer aanleren)

wat ik als groot verschil opmerk is dat je de cvt in de drift zet, plankgas geeft en de auto even aanmoedigd om dwars te gaan om vervolgens direct in een mooie hoek te zitten, bij een handbak hoef je enkel heel even de koppeling half in te trappen om je toeren omhoog te brengen, vervolgens normaal loslaten en hij gaat al.. ik stond er echt van te kijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 12:04 #759069 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
In principe hoef je die koppeling er nog niet eens bij te pakken. Ik geef liever een korte zwaai met 't stuur, is weer beter voor je aandrijflijn :yesyes:

De vario regelt inderdaad zichzelf bij zodat je een mooie hoek maakt. Bij de handbak moet je het allemaal zelf doen. Daardoor zijn de mogelijkheden wel groter en kun je directer reageren.

Excuses voor de spelfout ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 13:50 #759078 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Hmmm, klinkt als een leuk club event... cursus driften. ;D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 15:05 #759082 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

huysmans;90678 schreef : Hmmm, klinkt als een leuk club event... cursus driften. ;D


Zekerweten!
Jammergenoeg vinden veel mensen "driften" hetzelfde klinken als "je-auto-aftrappen". Dit onthoud mensen van deze club om het te doen. Ok? de auto heeft veel meer te lijden met het driften, maar mits je goed onderhoud doet, is de slijtage nog te behappen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 16:54 #759089 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

Ovlov 3.6L;90682 schreef : Jammergenoeg vinden veel mensen "driften" hetzelfde klinken als "je-auto-aftrappen".


och, je heb ze er ook bij die amper de 2e trap van de carb open durven te trekken, die veel te lang hun oliewissel en kleine beurt uitstellen, die pas wat aan hun remmen doen als ze met het rem pedaal vol ingedrukt net zo hard door doorrijden als zonder dat pedaal in te drukken, die hun schokbrekers pas vervangen als ze van de snelweg af waaien.. en vaak zijn dit juist wel de mensen die zeggen dat je je auto aftrapt terwijl je als je drift 200% moet kunnen vertrouwen op je auto, je elk steentje op de weg voelt, de heerlijke geur van rubber dat het moeilijk heeft, het heerlijke geluid van een gezonde motor die het uitschreeuwt van blijdschap en ga zo maar door!

je auto afraggen/trappen doordat je drift? ik denk het niet. ik durf te wedden dat de driftauto's de best onderhouden wagens van de club zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 17:20 #759094 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Alleen veel minder origineel ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 18:14 #759105 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

AvdAkker;90689 schreef : och, je heb ze er ook bij die amper de 2e trap van de carb open durven te trekken, die veel te lang hun oliewissel en kleine beurt uitstellen, die pas wat aan hun remmen doen als ze met het rem pedaal vol ingedrukt net zo hard door doorrijden als zonder dat pedaal in te drukken, die hun schokbrekers pas vervangen als ze van de snelweg af waaien.. en vaak zijn dit juist wel de mensen die zeggen dat je je auto aftrapt terwijl je als je drift 200% moet kunnen vertrouwen op je auto, je elk steentje op de weg voelt, de heerlijke geur van rubber dat het moeilijk heeft, het heerlijke geluid van een gezonde motor die het uitschreeuwt van blijdschap en ga zo maar door!

je auto afraggen/trappen doordat je drift? ik denk het niet. ik durf te wedden dat de driftauto's de best onderhouden wagens van de club zijn.


Jep :yesyes: klopt ook :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 19:27 #759111 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Ze worden het vaakst uitgelijnd
Ze krijgen vrij vaak nieuw rubber.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 20:06 #759117 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
niet alleen dat, en je stuurdelen ook daargelaten (stuur/fuseekogels/ voorwiellagers slijten ook nogal wat harder als bij normaal straatgebruik)

een 1400je heeft in het boekje misschien wel 70 pk, als je slecht of onvoldoende onderhoud pleegt, wordt dat vanzelf rond de 45/50pk, en als je wil driften, wil je ook de maximale capaciteit, kunnen halen ?n de betrouwbaarheid van je blok kunnen garanderen. wat je enkel bereikt met onderhoudsbeurten, fijnafstellingen en strenge periodieke controles;)

komt nog regelmatig voor, dat mensen het gevoel hebben een halve sportauto te rijden na een correct en grondig servicebeurtje; heb ik zelf ook al meerdere mensen enorm blij mee gemaakt:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD