anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
- Mark Smeets
- Moderator
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de weg van wijchen naar landhost in de donor 340 was een DRAMA, een dikke oliemeur drong het interieur binnen, zodat ik maar met de ramen open reed. even 100 in z'n 3 en die meur werd alleen maar erger... ook enorm vervelend dat de koppeling net als bij de ex 343 van joost ongeveer bij 75% van het liften vh koppelingspedaal opkwam, niet optimaal dus allemaal dingen die afbreuk doen aan je rijgenot..
door een misverstandje in eriks agenda was het enorm bikkelen om het toch nog voor elkaar te krijgen zaterdag, en op het monteren van het pookhoesje na is het me zaterdag toch nog gelukt met een tijdsbestek van 12 uur 'smiddags tot 5 voor 12 's nachts. en vrijdagavond nog 2 uurtjes geklust.. bij elkaar was het dus zeg maar 12 uur werk om 2x een motor eruit te halen, 2x vliegwiel en koppeling ombouwen, 1x motor monteren, 1x een variobak te demonteren, 1x handbak demonteren, 1x handbak monteren, en alle overige zooi als uitlaten, aandrijfassen schakelstangen etc.. wel 5x..
op de pookhoes en achteruitrijlichten na is de ombouw dus geslaagd. het rijd echt lekker zo'n hand5bak. wel even wennen dat de motor wat langer doordraait als je hem uitzet door het 3x zo zware vliegwiel:)
deze koppeling is ook nog helemaal prima, komt netjes op bij 30% liften van het pedaal en slipt totaal niet door, ben helemaal tevreden.
ook leuk dat jeroen & gezin zaterdag nog langskwamen in landhorst, die oranje cateringbus is echt een gaaf ding:D
@ frits, zodra m'n intercooler uit de states binnen is komt het nieuwe topic en de motorombouw zal daarna zsm volgen;)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;90023 schreef : ook enorm vervelend dat de koppeling net als bij de ex 343 van joost ongeveer bij 75% van het liften vh koppelingspedaal opkwam,
Anjo, sorry voor de vervuiling van je topic, maar hier wil ik toch ?cht even bij kwijt dat ik er andere ervaringen bij had... (ja, ik heb er zelf ook mee gereden).
Toen ik het koppelingspedaal helemaal loshad, reed ik z? hard achteruit dat m'n moeder er flink van schrok. Toen ik vervolgens bij het remmen de koppeling vergat, sloeg 'ie ook gelijk af:D
Dat was nog 'in de tijd van' de GK-54-NN. De enige 300 waar ik zelf in gereden heb (met lopende motor).
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ja, hij koppelt ookal is dat pas bij 75% van liften van pedaal, nee hij geeft geen vaste 1 op 1 verbinding:
40kmh rijden, dan bak in 4 en dan plankgas was direct stijgen in toerental, zonder harder te gaan. slippende koppeling dus. bij dit proefritje heb jij er nog naast gezeten.
wat ik bedoel, hij werkt prima, anders zou je ook GHHHHHHHHHK moeten horen bij het schakelen, maar hij werkt enkel prima op ca 70% van het motorbereik qua koppel, zodat je nooit het maximale rendement uit je motorvermogen haalt, en dat je elke keer raar aan het schakelen bent als je je pedaal vol intrapt (enorm lange schakelpauzes e.d.). bij 50kmh in z'n 4 en dan plankgas hoort hij als een diesel langzaam op toeren te komen en te versnellen, niet direct in toeren te vliegen en droog 50kmh blijven rijden. dit icm het opkomen van de koppeling bij 75% van het pedaal icm wel goed schakelen (zonder GGGGHK), doet mij concluderen dat de koppeling nagenoeg versleten is. heeft iemand daar een andere mening over, prima.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maargoed, gebeurd is gebeurd...
nu weer terug naar jouw auto's!

- V300 register
- Verbannen
-
Wat was uiteindelijk de oorzaak van de oliemeur? Of was dat niet belangrijk en algeheel oninteressant, en voor de rest niet boeiend?AvdAkker;90023 schreef : (...)
de weg van wijchen naar landhost in de donor 340 was een DRAMA, een dikke oliemeur drong het interieur binnen, zodat ik maar met de ramen open reed. even 100 in z'n 3 en die meur werd alleen maar erger... (...)
Ik ben benieuwd of je nog een keer gaat vergeten te ontkoppelen, bij voorbeeld bij het afrijden van een lange afrit met stopstreep op het eind (been there, done that....). Dat zijn namelijk de momenten dat je het kan vergeten: flink stuk snelweg, niet hoeven schakelen, rustig uitrollen.... BOK BOK boem stil.... stiktoch, koppeling.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
en ja, dat ben ik wel 1x vergeten, maar ik was snel genoeg wakker om toch maar ff van 4 naar 2 terug te schakelen en het scherpe bochie om te scheuren:)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nat: jezus, wat is iedereen met een handbak toch verschrikkelijk verwend! met een handbak hoef je niet zo hard met je carosseriegewicht te smijten, het gaat onderhand vanzelf!
droog: ook vele malen makkelijker als met de automaat, toch nog steeds lastig met open diff en het geringe vermogen.
ik merkte op nat echter wel dat (miss ook wel door het open diff), de motor veel te snel en veel te hoog in toeren knalt, 6000 kwam ie continue wel voor m'n gehoor. dus toen maar ipv in z'n 2 in z'n 3 driften. direct zelfde resultaat qua toeren, maar wel een veel hogere snelheid in de drift, errug vet:) ben benieuwd wat het turboblokkie icm co2 sper gaat doen, dat wordt weer een compleet nieuwe rij-ervaring! 1 ding is zeker, daar komt zsm ook een toerenbegrenzer op!