anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
chassis bleek in uitmuntende conditie, nergens doorgeroeste plekken, echter de carroserie is een ander verhaal. al sinds januari 1992 zit er een deuk in het linkervoorscherm en is bij de achterbumper de rechterophangbeugel afgebroken, gevolg de garage heeft de bumper met een parkertje weer vastgeschroefd. ik stoor me er niet aan maar t blijft knijwerk wat die gasten af en toe presteren. ook heeft mijn motorkap last van prutserig herstelwerk, rechtsboven de linkerkoplamp zit een groot gat waar een tijdje geleden nog de plamuur in grove stukken loskwam., en bij een rustpunt als hij dichtzit is ook het staal praktisch helemaal weg., misschien komt er nog een nieuw kappie op dit jaar.
na een week werden 2 tijdelijke speakers merk jbl gemonteerd met een radiotje dat ik via mijn werk verschalkt had. na een paar maandsalarisen begon het echte werk, jbl ging eruit en kicker kwam erin.
een 16.5 cm composets, tweeter voorkant deur, scheidingsfiter in deurvakje, en speaker naast de rugleuning. 2 weg speakers voorzijde deurpaneel, 6x9 inch 3 weg speakers naast de achterbank, 4 extra tweeters waarvan 2 bij de tweeters van de composet en 2 naast het binnenlicht. en een 2 tal 12 inchers in de kofferbak met aparte bass control. makkelijk aan deze woofers is dat ik ze er zo uit kan halen en los kan koppelen van de versterker om als het nodig is de volle ruimte van de kofferbak te kunnen benutten. dit ging al megahard maar ik wilde nog meer.
bij de normale volvo kun je in de achterbank aan de zeikanten al speakers monteren. met een maximale diameter van 17.5 cm, standaard maat wat hier in de buurt komt is 16.5 cm of wel 6.5 inch. ik had hier al speakers zitten en dit is een ideale plek voor normale speakers met behoud van alle bestaande onderdelen, gewoon in het 1mm dikke plaatstaal een gat zagen waar je speaker inpast, bekleding op maat snijden en je bent er zowat al.
na wat gepas en gemeet wilde in dezelfde ruimte een 2 tal 10 inch woofers plaatsen, echter al gauw bleek dat deze gewoon te groot waren en ik maakte daarop een kist iets voor de achterbank.
om al dit grove geweld aan te sturen heb ik een 2 tal versterkers in de kofferbak zitten. alle bekabeling is van te voren getrokken en heeft ong een halve dag gekost. alles is per speaker/tweeter/woofer bedraad en zit onder het dash of in de kofferbak aan de voedingsbron gekoppeld. met het huidige systeem haal ik 152 dB maar ik heb hem iets lichter afgesteld hierna om mijn oren zo lang mogelijk te behouden. de zijruitjes achter ben ik al 2x verloren en na elke 5 km mag ik door het trillen de binnenspiegel verstellen. en als je in de auto tegen elkaar probeert te praten verstaat de ander er niets van, hoe hard je ook schreeuwt, zegt genoeg toch?
naast alle audio heb ik de voorgrille ook iets aangepast, gaas achter geplaatst en een vrachtwagenembleem gemonteerd. ik werk bij terberg benschop en daar worden van de volvo FM serie de standaard volvo grilles omgebouwd naar de terberg grilles waardoor de volvo logo's over blijven. op een vrije middag ging ik maar eens kijken of ik het passend kreeg, en het leek er praktisch voor gemaakt! resulterend in een veel stoerdere aanblik als met het standaard embleem al zeg ik het zelf.
onder de auto werd een led-neon kit met 1 miljoen kleuren gemonteerd, icm een 4 tal superfelle stroboscopen, dus ook 's nachts een blikvanger!
om alles toch wel een beetje te beveiligen heb ik een spraakalarm aangesloten met een uitgebreid scala aan extra sensoren. ook zit er een luchthoorn achter de linker koplamp, onder het reserve wiel. dit bleek een ideale plek!
aast optica en audio moest er de laatste tijd ook enorm veel sleutelwerk aan te pas komen., er hangt een nieuwe secundair onder (bedankt william!) omdat de oude een tandwiel had wat naar zn grootje was, na grondige inspectie bleek van het middelste tandwielset in de secundair op het grootste tandwiel 13 tanden te compleet te missen, deze tanden lagen in grote stukken door de hele bak verspreid. nix meer aan te doen dus. de motor is afgelopen zomer wat opgefrist en krijgt over een maandje een complete grote beurt. ook was er pas een slang gescheurd van de kachel dus ik denk er ook nog over om alle slangen te vervangen. na een kleine lekkage in de kofferbakruimte heb ik het kantrubber vervangen, echter hierna sloot de kofferklep niet helemaal goed omdat dit nieuwe rubber zich nog moest zetten, hiervoor moest je de kofferklep een zet geven om hem in het slot te krijgen. nadeel hiervan was dat ik onbewust een flinke deuk boven het slot heb gecreerd. jammer maar helaas
hier dan wat foto's. en owjah de middentunnel en kist onder de achterbank is al bekleed maar wordt nog afgewerkt, hier heb ik nog geen tijd voor gevonden., het betreft de overgang tussen de fabrieksstof en de nieuwe stof. ( en wie begint over de vuiligheid op de auto, morgen wordt hij gewassen :yesyes: )
ik heb er ook nog toekomstplannen mee:
sportstuur, sportstoelen, en eventueel een andere einddemper voor een sportieverer geluid.
het staat hem in ieder geval wel vind ik.
verder ben ik nog op zoek naar een spoilertje en lammellen voor op de achterruit, ook nog steeds een beetje op zoek naar een toerenteller.. naast de toerenteller wil ik aankomende zomer nog een heel stel metertjes plaatsen, bovenop mijn dash en aan de a-stijl waaronder: amperage voor de audio, voltage, oliedruk, olietemp en misschien tegen die tijd wel een nieuwe voor de klok. in 52 mm formaat.
ook ergens in de zomer ben ik van plan om er een set sportvelgen onder te plaatsen en eventueel voor verlagingsveren te monteren voor een lekker badass uiterlijk. motorisch gaat er weinig veranderen, heel misschien komt er een 2e dynamo en accu bij ivm de audio. ik heb al een locatie op het oog, nou alleen nog de uitvoering
btw er wordt niet wild mee gereden., ik verslijt slechts 10 sets banden per jaar, waar die achterwielaandrijving al niet goed voor is:halo::humor: owjah toen we hem 2 jaar terug kregen stond er 82000 km op de teller hij zit nou aan de 91000 dus veel wordt er ook niet echt mee gereden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Welkom Anjo
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
rwdstudent;43768 schreef : Daar zit een hoop muziek in!
Welkom Anjo
dankudanku, ik was al een tijdje actief op het forum maar het kwam vandaag pas een keer bij me op om er een stel foto's van te maken:f
- V300 register
- Verbannen
-

Edit: en van binnenuit verstelbare spiegels, lendensteun en glanzende bumperstrips kunnen er ook nog af

Dat lukt je over een jaar ook waarschijnlijk, maar dan hoef je de radio nieteens meer aan te zetten! Investeren in de toekomst heet daten als je in de auto tegen elkaar probeert te praten verstaat de ander er niets van, hoe hard je ook schreeuwt

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
twkuiper;43771 schreef : Ik zie zo snel twee luxe opties: portiervakken en een klok in plaats van een schietschijf. Er waren dus nog kalere versies
Edit: en van binnenuit verstelbare spiegels, lendensteun en glanzende bumperstrips kunnen er ook nog af
Dat lukt je over een jaar ook waarschijnlijk, maar dan hoef je de radio nieteens meer aan te zetten! Investeren in de toekomst heet datNee geintje, zal een beste bak geluid geven inderdaad!
en ik vond dit al kaal! naja heb ik toch nog geluk wahhaha en geluid geeft het, ben inmiddels gelijk al aardig bekend geworden hier int dorp.yeehaa!
- V300 register
- Verbannen
-
zie o.a. topic van Ronald Romme, wat een ellende je nog tegen kunt komen aan een auto die voor het oog amper roest heeft.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Ontoppic: Gaaf idee die speakers onder de achterbank, mooi afgewerkt ook. In de deuren vraag ik me af of de speakers niet vochtig worden?. Het ziet er al met al mooi uit.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Erik;43780 schreef : offtopic: Auto's conserveren blijft een uitdaging. Ik adviseer ook iedereen die bij me komt om vooral de onderkant, balken etc te sproeien, ontwateringsgaten open te houden en bij heel droog weer alles maar (weer) eens inspuiten en opspuiten. Wat kun je meer doen?
Ontoppic: Gaaf idee die speakers onder de achterbank, mooi afgewerkt ook. In de deuren vraag ik me af of de speakers niet vochtig worden?. Het ziet er al met al mooi uit.
deze serie is volgens kicker redelijk waterproof, ik heb regelmatig de panelen losgehad maar waterschade daar hebben de speakers geen last van gelukkig:D
- V300 register
- Verbannen
-

tenminste iemand met gevoel voor muziek, al lijkt t wel op een rijdende gehoordbeschadiging met zoveel speakers.
maar toch.. stiekem wel vet

lamellen heb ik nog liggen, of ik die ooit nog ga monteren..... geen idee.
toppie zo!

- V300 register
- Verbannen
-