Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2013 20:12 #927726 door Anjo van den Akker
gekopieerd vanaf de FEHAC website en voor V300 van toepassing:
2b. personenauto's benzine ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met een maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !


hieruit kun je opmaken dat tijdens die 3 wintermaanden op eigen terrein parkeren voldoende is en je de auto dus niet hoeft te schorsen lijkt me? lekker vaag allemaal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2013 20:48 #927730 door Floris Schropp
dit klinkt heel zuur, maar de fehac zie ik echt niet meer als geloofwaardige bron. beter het RDW bellen/mailen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 21:01 #927731 door V300 register
Schorsen moet heb ik begrepen vanuit de Knac. Alleen, was het wel gratis. Wat ook raar is, want dat kost ze ook geld. Dus wat halen ze dan binnen. Ik betaal 96 euro, maar mag gratis schorsen. En nog iets leuks: In 2014 geld deze regeling maar voor 2 maanden! We komen dus geschort het nieuwe jaar in... Jan en feb namelijk. Dus voor 1 jan op oudjaaravond voor 24.00 uur nog even online je wagen schorsen...

Och leuk dat ik wat moet betalen voor het idee. Jammer dat het niet in termijnen kan en contant. Keurig met de taxi naar het belastingkantoor elke maand om er 8 euro neer te leggen...

Een 2cv tje betaald zo trouwens helemaal niets, dat is echt duurder voor de overheid die te laten betalen dan ze een rekening te sturen. Toch zullen ze dat doen, netzo als motoren. Eigenlijk zinloos maar goed. Je zit namelijk ook met de kosten van de schorsing die gratis zijn, heb ik begrepen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 21:07 #927733 door V300 register
Zoveel onduidelijkheden en zoveel vragen. Ik vraag me oprecht af of uitvoering wel te realiseren is en de controle/handhaving zal ook flink geld gaan kosten. Ik hoop dat deze regeling (of eigenlijk ook wel de regering) geen lang leven beschoren is en er iets duidelijks voor in de plaats komt. :wtf2:
Maar wat ik me afvraag;als je auto vrijgesteld wordt van de MRB, dan krijg je van de Belastingdienst een beschikking.
Gaan ze nu voor al die kentekens weer een beschikking sturen, want volgens mij moet dat.
Dan zou het een prachtige actie zijn als iedereen tegen deze beschikking bezwaar aantekent!! }:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 21:20 #927735 door V300 register
Tja daar zullen ze vast een standaardbrief voor sturen. Dat het in de wet staat ect. Overigens kun je voor de vrijstelling ook bezwaar aantekenen! Zo van, uit principe wil ik wel wegenbelasting betalen. Zou iemand dat gedaan hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 21:30 #927738 door V300 register
hm,ik kan m dus gewoon bij mij op de oprit zetten. Dat scheelt. Ik besef me overigens terdege dat die luxe niet voor iedereen is weggelegd. Waar denken ze in hemelsnaam al die auto's die in de "kwart-tarief-groep" vallen neer te zetten in de wintermaanden? Beetje krom geregeld zo,maar dat kun je de dames en heren van om het even welke partij ook, wel toe vertrouwen. Denken logisch totdat ze al hun eigen schaapjes droog binnen hebben,daarna wordt t snel onoverzichtelijk.

Het komt nog zo ver dat we dan verplicht in een stalling van de overheid de auto moeten gaan neerzetten zodat ze ook makkelijk en vanuit een luie stoel kunnen checken of alles er nog wel staat. Wel even goed op de toekomstige kleine lettertjes kijken. ......stallen van het door U aangeboden voertuig gebeurt voor rekening EN risico van diegene die het voertuig ter stalling aanbiedt. De sleutels van het aangeboden voerrtuig dienen in het voertuig aanwezig te zijn. Tevens dienen alle deuren van het voertuig ontsloten te zijn..." of iets soortgelijks maar waarschijnlijk moeilijker omschreven. Om het plaatje kompleet te maken halen ze een paar randdebielen/k**marokaantjes uit de kaartenbakken van het UWV en die leiden ze in het kader van resocialisering van de kansarmen op tot beveiligingsfunctionaris............ Moge het slechts een nachtmerrie zijn.

Hebben we eigenlijk een vrije keuze want dat ben ik nog nergens tegengekomen(of ik heb dat gemist,dat kan natuurlijk ook).ik bedoel ,kun je er voor kiezen om gewoon het volle bedrag te betalen en dus ool het hele jaar te kunnen rijden,of gaat het automatisch,zoals met de huidige regeling,en dat je te horen krijgt dat jou auto nu onder de kwart tarief regel valt en daarmee basta?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 22:39 #927740 door V300 register

Bart Manders;215682 schreef : hm,ik kan m dus gewoon bij mij op de oprit zetten. Dat scheelt. Ik besef me overigens terdege dat die luxe niet voor iedereen is weggelegd. Waar denken ze in hemelsnaam al die auto's die in de "kwart-tarief-groep" vallen neer te zetten in de wintermaanden?


In de voortuin met een bloempot op de motorkap :f

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2013 22:53 #927743 door V300 register
Och ja. Kijk die 3 maanden schorsing is ook om een bepaalde groep te filteren. Mensen die om de knaken rijden, hebben meestal geen eigen garage, en kunnen dus ook niet van deze regeling gebruik maken omdat ze hem als dagelijkse auto gebruiken. Komt ook nog eens bij dat ze de auto geen 3 maanden kunnen missen. Daar gaat die 3 maanden voor, niets meer en niets minder. Het had wat dat betreft netzo goed in de zomer kunnen zijn, bij wijze van.

Deze 3 maanden werken overigens wel, de groep die je er eigenlijk uit wil hebben de dagelijkse rijder die goedkoop wil rijden maak je het zo wel erg moeilijk.

Tja, van de ene kant daar is de regeling niet voor bedoeld. Van de andere kant, als ze op benzine rijden en zo gezegd variabel betalen (omdat zo,n oude wagen meer brandstof verbruikt dus ook meer accijzen binnenhaalt) zie ik dat probleem niet zo met een benzine auto... Oke het milieu. Maar ja, in dat geval zou de overheid ook 3000 euro per oldtimer kunnen bieden dan heb je zo 60% van de weg af.... Haha.

Maar goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2013 22:59 #927744 door Erick Janssen (GAST)
Hoe zit het eigenlijk met de vrijstellingsbrief die we allemaal hebben ontvangen van de belastingdienst toen onze voertuig 25 jaar werd, is die niet meer rechtsgeldig?
De oude regeling tot en met bouwjaar 1986 was dat ook een wet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2013 23:00 #927745 door André Minet
Ik ben het niet eens met het regeringsbeleid maar feit is dat door jarenlang
wanbeleid van overheid en bankwereld we in een diepe crisis zijn geraakt
wat dit kabinet denkt op te lossen door het mes in allerlei uitgaven te zetten en daarmee maakt ze de problemen alleen nog maar erger.

Helaas is het begerige oog van Weekers op de oldtimers gevallen.

We hadden net een regeling waarmee het merendeel van de oldtimerbezitters kon leven en nu wordt die regeling vrijwel volledig teniet gedaan per 1/1/2014.


De autolobby was niet krachtig genoeg maar het had nog erger kunnen zijn:
50 jaar en ouder belastingvrij en de rest niet.

Lullig voor een hoop forummers alhier maar je kunt het ook vanuit en ander
oogpunt bekijken:

Als de oorspronkelijke regeling was uitgevoerd dan hadden velen waarschijnlijk
nooit belastingvrij kunnen of willen rijden.


Ik heb het zelf altijd als normaal beschouwd dat je dagelijkse gebruiksauto volledig belast is en dat je als je geluk hebt vrijstelling hebt voor je oldtimers.

Gezien het voorgaande en onze veelgeroemde vrijheid van meningsuiting
vind ik het merkwaardig dat Joost hier of in een PB zoveel reacties krijgt.

Wees blij met de huidige situatie en neem je maatregelen voor 1 januari 2014
als je het financieel niet kunt of wilt bolwerken.

Schors en stal de auto's die je wilt houden en verkoop de rest nu je er nog
een redelijke prijs voor kunt krijgen.

Ik heb jaren geleden mijn eigen oldtimerverzameling al gehalveerd omdat
de stallingskosten de pan uit rezen.

Heb mijn best gedaan ze aan liefhebbers te verkopen en dat is grotendeels
gelukt. Ze bestaan allemaal nog.

Ik heb overigens wel de mazzel dat de 5 resterende oldtimers allemaal 40
jaar of ouder zijn.

Mocht je besluiten tot slopen zorg er dan voor dat de onderdelen bij andere
liefhebbers terechtkomen.

Ik heb begrepen dat een specialist in de buurt van Nijmegen weer ruimte heeft voor onderdelen zeker als ze gratis zijn.

Een echte liefhebber heeft de oldtimer van oktober tot april/mei
gestald staan onder een afdak daar pekel de pest is voor oldtimers.

De stallingsbranche zal hiervan ongetwijfeld beter worden.

Niels , het daf museum heeft voornamelijk 40 plussers in de collectie
en veel jongere auto's zijn in bruikleen..

LPG rijders onder ons: jammer maar geld is de overheid liever dan milieu
dus eruit die tanks en we gaan zoals volvo altijd propageerde gewoon
weer koken op gas.

Dieselrijders:

Is een nog geen % van ons 300 bestand dus of schorsen of oprijden die
hap .


Degenen die een mercedes diesel rijden: bofkonten van een witte
kun je zo een taxi maken...

Sloperijen bewaren volvo's 300 al jaren niet meer dus
als er een groot aanbod komt gaan ze waarschijnlijk net zo snel de pers in.

Wordt dan misschien toch tijd voor een eigen clubmagazijn?

jean-Luc,

boete was voor 1995 naheffing tot 1 jaar terug en 100% boete daarop
voor illegaal belastingvrij rijden. Vandaar dat velen er voor kozen om
om en om een kwartaal wel of niet betalen.

Schappelijk dat het kwarttarief gelimiteerd is op 120 euro zeker als
je een amerikaan van 2 ton ledig gewicht jonger dan 40 jaar hebt..

Iedereen die nu nog dagelijks belastingvrij rijdt kan altijd nog overschakelen
naar een zakjapanner van recenter bouwjaar .

Is niet zonde om die af te rijden en als je een lichte auto hebt ben je veel
goedkoper uit.


Jammer voor de oldtimerbranche want die gaan een nog grotere klap
krijgen; degenen die hun te jonge oldtimer behouden zullen waarschijnlijk
massaal zelf gaan sleutelen

tot slot: dit is mijn persoonlijke mening ; ik probeer deze mening aan niemand op te dringen maar accepteer dan ook geen storm aan kritiek noch
PB's met verwensingen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD