Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:08 #927630
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Mijn 340 is inderdaad van 1988 en heb hem jarenlang gekoesterd met het idee dan hij in 2015 belastingvrij zou worden, maar helaas een hele grote domper dit. Ik begrijp niet dat de regering zo een regeling treft voor oldtimers. In mijn ogen is een auto ouder dan 25 jaar een oldtimer en volgens de regering blijkbaar een kostenpost. Ik heb de auto nu bijna 8 jaar en zou liever hebben gezien dat er daar iets mee gedaan zou worden als een bepaalde tijd op naam of origineel nederlandse auto oid. Nu zijn de origineel nederlandse auto`s ook de dupe van deze belachelijke regel! Laten ze gewoon de importauto`s aanpakken en niet de mensen zoals ik of wellicht wij die jarenlang hun oude auto op de weg willen en weten te houden. k*tland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
25-04-2013 16:19 #927631
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
dit gaat de club leden kosten 
al die lui die al die jaren hun wagen hebben "gekoesterd", de roestgaten steeds netjes hebben gepoetst, de olie keurig elke 5 jaar of 40.000 km hebben ververst, en er in de winter flink mee hebben gereden met het uitzicht: "over een paar jaar hoef ik die 25 euro niet meer te betalen", ach, wat gaat er verloren aan die auto's?
Ik vind het een hele mooie regeling, een goede oplossing, en een goede motivatie om een oldtimer ook echt als oldtimer te gebruiken. Worden ze tenminste nog eens zeldzaam. Weg met de vooroordelen
(ga mij nou niet afschieten, want uiteraard moet bovenstaande met een korreltje zout worden genomen. Als je er niet om kunt lachen, snap je de bedoeling ervan niet
)

al die lui die al die jaren hun wagen hebben "gekoesterd", de roestgaten steeds netjes hebben gepoetst, de olie keurig elke 5 jaar of 40.000 km hebben ververst, en er in de winter flink mee hebben gereden met het uitzicht: "over een paar jaar hoef ik die 25 euro niet meer te betalen", ach, wat gaat er verloren aan die auto's?
Ik vind het een hele mooie regeling, een goede oplossing, en een goede motivatie om een oldtimer ook echt als oldtimer te gebruiken. Worden ze tenminste nog eens zeldzaam. Weg met de vooroordelen

(ga mij nou niet afschieten, want uiteraard moet bovenstaande met een korreltje zout worden genomen. Als je er niet om kunt lachen, snap je de bedoeling ervan niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:27 #927634
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Straks moet ik het dubbele aan contrubutie betalen aangezien de helft van de leden wegloopt:+
Nee, maar als ik een wagen van 88 zou hebben, deze zou hebben opgeknapt zou ik me echt gigantisch vul zelf maar in voelen.
Nu boeit het me eigenlijk niet en ben ik blij dat het mij amper treft. Best wel hypocriet natuurlijk. Van de andere kant doet het me wel degelijk iets, want deze regeling zorgt er voor dat een mooie wagen met een rijke historie en ook nog eens meestal de beste modelen (ze zijn het jongste) regelrecht door de gehaktmolen worden gehaald. Als jij tussen de 300 a 400 euro meer kwijt bent aan je wagen, en er is iets groots aan dan denk je nu nog, och die 400 euro extra boeien hij is toch belastingvrij. Dadelijk wordt dat echt sirieus een kostenpost, die er echt voor gaat zorgen dat die generatie volvo 340,ers er versnelt uitvliegen! Dat kan haast niet anders.
Nog niet te spreken over de 340 diesel, dat model komt dadelijk denk ik al helemaal niet meer voor. Wie er 1 bewaard tot dat hij 40 is, zal de enige 340 nog hebben op diesel tegen die tijd! Mooie tip...
Voor benzine had wel een betere regeling getrofen mogen worden maar ja.
Nee, maar als ik een wagen van 88 zou hebben, deze zou hebben opgeknapt zou ik me echt gigantisch vul zelf maar in voelen.
Nu boeit het me eigenlijk niet en ben ik blij dat het mij amper treft. Best wel hypocriet natuurlijk. Van de andere kant doet het me wel degelijk iets, want deze regeling zorgt er voor dat een mooie wagen met een rijke historie en ook nog eens meestal de beste modelen (ze zijn het jongste) regelrecht door de gehaktmolen worden gehaald. Als jij tussen de 300 a 400 euro meer kwijt bent aan je wagen, en er is iets groots aan dan denk je nu nog, och die 400 euro extra boeien hij is toch belastingvrij. Dadelijk wordt dat echt sirieus een kostenpost, die er echt voor gaat zorgen dat die generatie volvo 340,ers er versnelt uitvliegen! Dat kan haast niet anders.
Nog niet te spreken over de 340 diesel, dat model komt dadelijk denk ik al helemaal niet meer voor. Wie er 1 bewaard tot dat hij 40 is, zal de enige 340 nog hebben op diesel tegen die tijd! Mooie tip...
Voor benzine had wel een betere regeling getrofen mogen worden maar ja.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:27 #927635
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Edwin, face it. Vroeger was een auto van 25 jaar oud een oldtimer, maar met de huidige techniek is dat niet meer zo. Een aanpassing van die regelgeving is dan ook niet meer dan logisch, hoewel ik w?l van mening ben dat het wel ?rg rigoreus gaat en ik er ook geen goed woord voor over heb hoe snel die regelgeving verandert - de huidige regelgeving is nog geen 5 maanden in gebruik en hij wordt al weer afgeschaft. Kansloos.
@Mark: Als mijn auto straks bij Erik vandaan komt is hij als het goed is behoorlijk opgeknapt met het oog op de toekomst, en is daar behoorlijk wat geld in gegaan, nog maar even niet sprekend van het motorblok dat in mijn garage ligt te wachten op inbouw. JA, het is bijzonder triest dat ik n?g 12 jaar moet wachten tot hij belastingvrij wordt, maar soit. So be it. Die auto gaat ?cht niet weg nu.
@Mark: Als mijn auto straks bij Erik vandaan komt is hij als het goed is behoorlijk opgeknapt met het oog op de toekomst, en is daar behoorlijk wat geld in gegaan, nog maar even niet sprekend van het motorblok dat in mijn garage ligt te wachten op inbouw. JA, het is bijzonder triest dat ik n?g 12 jaar moet wachten tot hij belastingvrij wordt, maar soit. So be it. Die auto gaat ?cht niet weg nu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:29 #927637
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Nou Joost, hele mooie regeling? Er zijn mensen die hun bestedingsruimte met een kwart (of meer) zien dalen. Dan kan ik me voorstellen dat er niets valt te lachen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
25-04-2013 16:33 #927638
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Je moet de vrijstelling niet zien als reden om een bepaalde auto te blijven rijden of houden. Het was een leuke tegemoetkoming, als motivatie om het rijdend erfgoed te behouden. Maar de Volvo's en Mercedessen zijn onderhand geen rijdend erfgoed meer, het is gewoon dagelijkse kost. De regeling was niet meer houdbaar.
Ja, we hebben hier een mooie 460 van 1990. Ook bijna 25 jaar oud, maar er wordt gewoon elke dag mee gereden. Ik (en mijn ouders ook) vinden het geheel terecht dat je voor een auto die regelmatig gebruikt wordt, gewoon belasting betaalt. De maandelijkse kosten neem je dan voor lief. Dat zijn ze ook gewoon waard, en al die mensen die de auto nu verkopen omdat ze belasting moeten gaan betalen... ieder zal zijn reden hebben, maar de regeling was hier oorspronkelijk niet voor bedoeld. Het is zoals het is.
Maar goed, tot zover mijn mening. Ik ben vrij regeringsgezind en ik ben me er van bewust geworden dat ik hier op het forum daar zo'n beetje de enige in ben. Lijkt me verstandig dat ik er verder maar niets meer over zeg, voordat er een bom door de brievenbus valt of ik weer bestookt wordt met PB'tjes :humor:
Ja, we hebben hier een mooie 460 van 1990. Ook bijna 25 jaar oud, maar er wordt gewoon elke dag mee gereden. Ik (en mijn ouders ook) vinden het geheel terecht dat je voor een auto die regelmatig gebruikt wordt, gewoon belasting betaalt. De maandelijkse kosten neem je dan voor lief. Dat zijn ze ook gewoon waard, en al die mensen die de auto nu verkopen omdat ze belasting moeten gaan betalen... ieder zal zijn reden hebben, maar de regeling was hier oorspronkelijk niet voor bedoeld. Het is zoals het is.
Maar goed, tot zover mijn mening. Ik ben vrij regeringsgezind en ik ben me er van bewust geworden dat ik hier op het forum daar zo'n beetje de enige in ben. Lijkt me verstandig dat ik er verder maar niets meer over zeg, voordat er een bom door de brievenbus valt of ik weer bestookt wordt met PB'tjes :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:37 #927639
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Ik had hem ook gehouden, dat meen ik sirieus.Voor wie dat niet geloofd, je wilt niet weten hoe rot mijn auto was en wat dit gekost heeft, terwijl ik een veel betere voor minder geld had kunnen krijgen.
Dus dat lijkt me wel duidelijk. Echter zijn er mensen die wel zo denken ontken dit niet zou ik zeggen, want je houd jezelf voor de gek!
Wat ook raar is zat ik me te bedenken, is de definitie grens voor zowel benzine als diesel op 40 jaar te zetten. Wat gaat er gebeuren in 2026 met een mercedes diesel uit 86? Zijn die dan zo slecht, ik denk van niet. Als je die nu wegzet, 2 a 3 maanden in rijd en wegenbelasting betaald dan heb je tegen die tijd een leuk belastingvrij wagentje. Gaan ze die regeling dan weer aanpassen?
Ik had met diesel wat meer gegoogeld als ik Weekers was geweest, en dit ten gunste van de benzine variant laten komen. Benzine definitief vrij op 35 had ik netter gevonden.
Dus dat lijkt me wel duidelijk. Echter zijn er mensen die wel zo denken ontken dit niet zou ik zeggen, want je houd jezelf voor de gek!
Wat ook raar is zat ik me te bedenken, is de definitie grens voor zowel benzine als diesel op 40 jaar te zetten. Wat gaat er gebeuren in 2026 met een mercedes diesel uit 86? Zijn die dan zo slecht, ik denk van niet. Als je die nu wegzet, 2 a 3 maanden in rijd en wegenbelasting betaald dan heb je tegen die tijd een leuk belastingvrij wagentje. Gaan ze die regeling dan weer aanpassen?
Ik had met diesel wat meer gegoogeld als ik Weekers was geweest, en dit ten gunste van de benzine variant laten komen. Benzine definitief vrij op 35 had ik netter gevonden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:45 #927640
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
We weten nu tenminste waar we aan toe zijn ,en dat is prettig,hoe je het ook wendt of keert. Nou ben ik alleen benieuwd wat de verzekeringsmaatschappijen gaan doen........ Ik bedoel,houden die hun huidige beleid van 25 jaar of gaan die straks ook de leeftydsgrenzen verhogen? Collaterall dammage noemen ze dat geloof ik.
Als ze bij hun huidige beleid blijven dan blijven de extra kosten nog dragelijk. Dan gaat de 360 in de winter onder zeil.....best prettig eigenlijk nu ik er over na denk. Dat scheelt thuis weer een hoop onnodige discussies...ik ga Weekers misschien nog wel bedanken..........
Per toeval.......laatst een hele beste Golf2 gekocht voor n paar euri. Ik dacht toen...leuk ,opknappen en doorverkopen.....is nu dus officieus tot daily/winterride benoemd.
De hele regeling zou ,in het beste geval,nog we eens positief kunnen uitpakken. 1 auto voor de winter en 1 auto voor de zomer. De winterauto kun je dan van pakweg begin november tot eind maart rijden en dan schors je m gewoon...........Dan vallen de extra kosten best mee lijkt mij.
Als ze bij hun huidige beleid blijven dan blijven de extra kosten nog dragelijk. Dan gaat de 360 in de winter onder zeil.....best prettig eigenlijk nu ik er over na denk. Dat scheelt thuis weer een hoop onnodige discussies...ik ga Weekers misschien nog wel bedanken..........
Per toeval.......laatst een hele beste Golf2 gekocht voor n paar euri. Ik dacht toen...leuk ,opknappen en doorverkopen.....is nu dus officieus tot daily/winterride benoemd.
De hele regeling zou ,in het beste geval,nog we eens positief kunnen uitpakken. 1 auto voor de winter en 1 auto voor de zomer. De winterauto kun je dan van pakweg begin november tot eind maart rijden en dan schors je m gewoon...........Dan vallen de extra kosten best mee lijkt mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:47 #927642
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Ik reageer misschien een beetje overdreven maar zie gewoon zoveel auto`s naar de sloop gaan die nu door de meeste mensen nog `netjes` worden gehouden met het idee binnenkort belastingvrij te kunnen blijven rijden. Daarom zeg ik dat ze de import gewoon moeten stoppen en het nu rijdende moeten vrijstellen vanaf een datum dicht bij 25 jaar. Ik weet nu al dat mijn 340 de komende 14 jaar niet gaat overleven..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 16:57 #927643
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
Je moet eens voor de gein kijken naar mercedes 190 op marktplaats, vrijwel allemaal diesels die nu al in grote getallen gedumpt worden. Tja, die wegenbelasting is absuurt van die dingen als je daar de volle mep voor moet betalen!
Toch zijn het kwalitatief goede wagens, wat zou daar mee gebeuren?
Toch zijn het kwalitatief goede wagens, wat zou daar mee gebeuren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets