Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
2 Fast 4 U;215612 schreef : en als wij geen LPG installatie ingebouwd hadden dan hadden wij die zelfde km's op benzine gereden met als gevolg meer vervuiling
Erick, als jij het vanuit milieu oogpunt gedaan hebt, prima. Feit is dat je ook hier op het forum tal van posts ziet met "wanneer heb ik die installatie eruit tov op benzine rijden", het milieu interesseert die lui helemaal niets. Zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk kilometers maken is de beredenering en dat is vaak nog aan de auto's af te zien ook, elke euro voor onderhoud is er een teveel.
Het is gewoon schijnheilig om nu te gaan janken dat het enkel vanuit milieuoogpunt gedaan is, dat slaat nergens op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Van de andere kant, had je in je achterhoofd ook moeten hebben stel dat ze er ooit eens mee gaan rotzooien, dan zit ik met een dergelijke lpg installatie die eruit moet. Ik heb er zelf ook rekening mee gehouden. Athans ik durfde het niet aan, de maatschappelijke discussie speelt al heel lang. Een lpg installatie zonder wegenbelasting heb je er namelijk echt zo uit. De kans is groot dat mensen die er een lpg installatie in hebben liggen en geen wegenbelasting betalen, deze installatie al lang en breed hebben terugverdient, en nu roepen ja maar het milieu.
Ja, er zullen er maar zeer weinigen zijn die het milieu als uitgangspunt nemen. Ik neem aan dat ze het geld wat ze bespaard hebben tav benzine ook naar Greenpeach hebben gestort?
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;215580 schreef : ... en al die mensen die de auto nu verkopen omdat ze belasting moeten gaan betalen... ieder zal zijn reden hebben, maar de regeling was hier oorspronkelijk niet voor bedoeld. Het is zoals het is.
Joost, ik vind dat je wel makkelijk praten hebt: jij staat nog niet op eigen benen. Als je op je zelf woont en alle lasten zelf moet dragen, dan kan deze nieuwe regeling heel veel impact hebben.
En dat de regeling er niet voor bedoeld is, dat is een waardeloos argument. Ik heb laatst ook al de vergelijking gemaakt: Den Haag verbiedt de verkoop van wiet aan buitenlanders. Toevallig woon ik tussen de coffeeshops. De Duitsers blijven gewoon komen en kopen hun wiet nu op straat bij drugsrunners. Dat zorgt voor erg veel overlast. Den Haag zegt: ja, maar de regeling was niet bedoeld voor buitenlanders. Akkoord, maar door hun wijziging in de wet, zitten wij als bewoners met de overlast. Als je als beleidsmaker blind bent voor de neveneffecten, dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Dat is met de MRB ook het geval. Je ogen sluiten voor de neveneffecten is kortzichtig.
- Mark Smeets
- Moderator
-
- V300 register
- Verbannen
-
De achterdeur staat voor LPG'ers en dieselaars dus nog op een kiertje, op welke termijn en met welke plannen er iets zal gebeuren is de vraag. yeehaa!
Plus dat Bashir die de moties indiende nu zelf voor de financi?le dekking moet gaan zorgen (wordt erg lastig want er wordt al van het worst-case scenario uitgegaan; leeftijd naar 40 jaar en volle tarief) er valt dus niets te winnen door bijvoorbeeld eerder invoeren of toeslag laten betalen want dat gebeurt allemaal al. Ik ben dus ?rg benieuwd of en zo ja wat er dan aangepast zou kunnen worden. :confused:
Lucluc;215638 schreef : Joost, ik vind dat je wel makkelijk praten hebt: jij staat nog niet op eigen benen. Als je op je zelf woont en alle lasten zelf moet dragen, dan kan deze nieuwe regeling heel veel impact hebben.
En dat de regeling er niet voor bedoeld is, dat is een waardeloos argument. Ik heb laatst ook al de vergelijking gemaakt: Den Haag verbiedt de verkoop van wiet aan buitenlanders. Toevallig woon ik tussen de coffeeshops. De Duitsers blijven gewoon komen en kopen hun wiet nu op straat bij drugsrunners. Dat zorgt voor erg veel overlast. Den Haag zegt: ja, maar de regeling was niet bedoeld voor buitenlanders. Akkoord, maar door hun wijziging in de wet, zitten wij als bewoners met de overlast. Als je als beleidsmaker blind bent voor de neveneffecten, dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Dat is met de MRB ook het geval. Je ogen sluiten voor de neveneffecten is kortzichtig.
Dat zit mij ook enorm dwars, mijns inziens wordt de mobiliteit van mensen en dan in het bijzonder studenten afgepakt:
Motorrijbewijs wordt in 3'en gedeeld waardoor het dus 3x zoveel kost om tot hetzelfde resultaat te komen, vrijstelling wordt afgeschaft (was er misschien niet voor bedoeld maar zorgde er wel voor dat ook jongeren mobiel kunnen zijn), vrijstelling voor CO2-zuinige auto's vervalt per 1 januari 2014 (je zou dan al het geld moeten hebben om 'n nieuwe wagen te kopen), studenten-OV wordt zeer waarschijnlijk vervangen door slechts een kortingskaart waardoor het alsnog een vermogen kost. Al deze veranderingen zijn te verklaren en ja het is crisis maar moeten ze allemaal tegelijk ingaan (zoals ik al eerder zei, waar is het geduld gebleven?) en van alle kanten komen?
v0lv0freak;215640 schreef : Maar jou redenatie is ook niet juist J-L. Dus we moeten zaken maar accepteren, omdat er anders overlast is door de neven effecten?
Ik denk dat je moet afwegen wat je irritanter vindt, coffeeshops open met beperkte drugrun-activiteiten of coffeshops sluiten voor buitenlanders met grotere overlast.
Zelfde boodschap die de Amsterdamse burgemeester Van der Laan de wereld in hielp van de week; "Soms is het beter voor agenten om niet in te grijpen om er zo voor te zorgen dat de boel niet escaleert." Of woorden van gelijke strekking.
Dan is het dus kiezen tussen twee kwaden en dan is het Oud-Hollandsch gebruik om voor een mooie compromis te kiezen.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Maurits Cassee;215641 schreef :
Dat zit mij ook enorm dwars, mijns inziens wordt de mobiliteit van mensen en dan in het bijzonder studenten afgepakt:
Motorrijbewijs wordt in 3'en gedeeld waardoor het dus 3x zoveel kost om tot hetzelfde resultaat te komen, vrijstelling wordt afgeschaft (was er misschien niet voor bedoeld maar zorgde er wel voor dat ook jongeren mobiel kunnen zijn), vrijstelling voor CO2-zuinige auto's vervalt per 1 januari 2014 (je zou dan al het geld moeten hebben om 'n nieuwe wagen te kopen), studenten-OV wordt zeer waarschijnlijk vervangen door slechts een kortingskaart waardoor het alsnog een vermogen kost. Al deze veranderingen zijn te verklaren en ja het is crisis maar moeten ze allemaal tegelijk ingaan (zoals ik al eerder zei, waar is het geduld gebleven?) en van alle kanten komen?
Studenten zullen zich moeten verlagen tot zoiets als dit: marktplaats
Is nog te behappen qua MRB.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;215640 schreef : Maar jou redenatie is ook niet juist J-L. Dus we moeten zaken maar accepteren, omdat er anders overlast is door de neven effecten?
Nee, want dat is weer 100% de andere kant op. Soms zit alles iets complexer in elkaar dan het lijkt. Ik vind het niet juist dat de gasboer, restaurateur, importeur nu 'gewoon' pech hebben gehad. Net als de mensen die door het bestaan van de vrijstelling net een auto konden betalen. Natuurlijk is de regeling er nooit voor bedoeld geweest, maar er komen nu veel mensen financieel in de problemen. Dat simpel wegwuiven is je ogen sluiten en ik vind dat niet kunnen. Dat zijn echt persoonlijke drama's.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat ook kan, een 3/4 tarief met 3 maanden rijverbod in de winter. Deze regeling kost waarschijnlijk niets, omdat het geld wat men niet binnenhaalt omdat mensen de wagen weg doen, deels wel binnengehaald wordt met deze 3/4 regeling.
Maar goed, dat zal eerder een 1/2 regeling worden, en ten kosten komen van de leeftijdsgrens of benzinewagens. En dan pak je het milieu (daar ging het toch om) ook niet effectief aan omdat de veelrijders dan blijven rijden.
Overigens wil de SP dat het kwarttarief en winterschorsing ook voor diesels en lpg gaat gelden met hetzelfde maximum van 120 euro p/j. Met andere woorden: er veranderd dan niets, want de veelrijder rijd enkel 3 maanden minder. Misbruik kan dan nog perfect.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers vanaf 40 jaar
Voor motorrijtuigen van 40 jaar en ouder hoeft vanaf 1 januari 2014 geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te worden betaald. Daarnaast komt er een overgangsregeling in de vorm van een kwarttarief, voor motorrijtuigen die ouder dan 26 jaar, maar nog geen 40 zijn. Dit geldt echter niet voor auto's op diesel of LPG.
Lees hier verder
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-