Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Kreeg dit onder ogen op de klassieke Opel GT forum
www.vrijstellingoldtimer.nl/
Voor degene die geen 40 jaar oude oldtimer hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- Mark Smeets
- Moderator
-
Jannick;215904 schreef : Erg trieste groep mensen, helaas.
Inderdaad ik heb die groep ook weer verlaten. Wat een laag opgeleide rijtjeshuisfiguren :crazy2:
- V300 register
- Verbannen
-

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Als je geen andere auto hebt, betaal je je tegenwoordig het apenzuur aan verzekering, er is ook geen verzekering (vroeger had je diks nog ed die dat deed) die oltimerauto,s tegen oldtimertarief wil verzekeren.
Dan hoef je ook geen anwb voor 1 jaar te betalen, plus MRB, plus apk. Dat scheelt dus zeker even 500 euro....
Maar hoor je er mij over klagen? Maar als je als eerste wagen een dagelijks dieseltje hebt, die je niet kunt missen en gezien het gewicht even dik 2500 mag aftikken, dan zijn het natuurlijk asociale.... daar in den Haag. Naar zich zelf kijken, doen ze immers niet. Iedereen met gezondverstand wist dat deze regeling geen stand kon houden op deze manier...
Al vraag ik me wel af wat ze binnenhalen, want ik ga hem dus gewoon schorsen, en die 96 euro krijgen ze dus niet voor dit jaar... Ik zat te denken zal ik het doen of niet? Nee, ik wacht er gewoon 1 jaar mee. Zo,n volvo kan prima 1 jaar binnenstaan, zonder dat daar vervelende consiquenties aanzitten. Langer zal ik echter ook niet doen, want dan wordt het een ander verhaal. Dus ik ga hem om het jaar rijden.
Vergeet niet dat de hobby ook binnen door kan gaan. Denk aan onderhoud, beetje schoonmaken, de boel inkitten of roestafwerend maken. Dat zijn ook leuke zaken!
Wat Weekers denk ik wel vergeten heeft, is dat ook het effect op benzinewagens, groter zal zijn dan vooraf gedacht. Ook met 120 euro zullen er vele zijn die toch op zoiets als ik overgaan. Gaat dat om dat geld, niet echt. Natuurlijk kan dat er ook makkelijk bij. Maar als je er zo weinig in rijd, ga je wel nadenken toch?
Ik ga hem wel binnen zetten met v power, want met die alchol die ze tegenwoordig bij 95 gooien wordt ik niet vrolijk...
Zelfs het lidmaatschap van de club ga ik om het jaar doen, betaal ik wel elke keer extra, maar krijg ik wel elk jaar het welkomspakket!
Vergeet niet dat dit alles om een halfmaand salaris per jaar gaat, meer dan 600 euro netto. (wegenbelasting kwarttarief+ anwb+ volvoclub+ verzekering+ apk) en dat voor een paar honderd km? Dankje de koekkoek. Dat ga ik dus om het jaar doen, scheelt de helft. En dit zijn alleen de vaste lasten nog maar!
En dat is niet dat ik iets tegen deze regeling heb, maar met zo weinig km,s en je wilt toch je auto blijven houden is dat een heel realistische oplossing. Hier verdient Weekers dus niet aan. De 45 euro die hij nu per jaar van mij krijgt, wegen niet op tegen btw opbrengsten uit onderdelen en het 21% tarief van de belasting op de verzekering die dus nu ook om het jaar gaat. Dat laatste gaat al om 40 euro per jaar aan btw voor de verzekering. Die krijgt die dus ook om het jaar van mij.
Als iedereen die weinig rijd dit nu eens zou doen, moet je eens zien hoe snel de regeling dan aangepast wordt. Maar de mensen zeuren allemaal, en ondertussen betalen ze toch wel. Een kwartarief voor benzine klinkt eerlijk, maar voor mensen die echt weinig rijden is het toch behoorlijk duur. Weekers had nog 1 ding kunnen toevoegen. Wie met een benzine wagen de afgelopen 5 jaar minder dan 1500 km totaal heeft afgelegd (dus niet per jaar) krijgt ook volledige vrijstelling. De kans dat mensen met een benzine auto, deze de afgelopen 5 jaar structureel hebben teruggedraaid, is immers zeer gering omdat dit toen geen meerwaarde kende. Dan had je dus ook de mensen die nu zeggen bekijk het maar, erbij gehad!
- V300 register
- Verbannen
-
Markvictor;215923 schreef : Wat Weekers denk ik wel vergeten heeft, is dat ook het effect op benzinewagens, groter zal zijn dan vooraf gedacht. Ook met 120 euro zullen er vele zijn die toch op zoiets als ik overgaan. Gaat dat om dat geld, niet echt. Natuurlijk kan dat er ook makkelijk bij. Maar als je er zo weinig in rijd, ga je wel nadenken toch?
Zal wel meevallen voor die ?120 per maand. Dat is voor de modale mens 6 tot 8 uur werken. Voor mij iets meer omdat ik onder het jeugdloon val... Is dat nu zo veel gevraagd voor de hobby?
Markvictor;215923 schreef : Ik ga hem wel binnen zetten met v power, want met die alchol die ze tegenwoordig bij 95 gooien wordt ik niet vrolijk...
Ik zou Euro 98 Ultimate van BP pakken, daar zit geen alcohol in. V-power is 95 (met max. 10% ethanol dus) met wat prut er bij.
Markvictor;215923 schreef : Vergeet niet dat dit alles om een halfmaand salaris per jaar gaat, meer dan 600 euro netto. (wegenbelasting kwarttarief+ anwb+ volvoclub+ verzekering+ apk) en dat voor een paar honderd km? Dankje de koekkoek. Dat ga ik dus om het jaar doen, scheelt de helft. En dit zijn alleen de vaste lasten nog maar!
Het ging om ?120, die andere kosten had je toch al. Bovendien zijn die anwb en volvoclub niet verplicht.
Markvictor;215923 schreef : Als iedereen die weinig rijd dit nu eens zou doen, moet je eens zien hoe snel de regeling dan aangepast wordt. Maar de mensen zeuren allemaal, en ondertussen betalen ze toch wel. Een kwartarief voor benzine klinkt eerlijk, maar voor mensen die echt weinig rijden is het toch behoorlijk duur.
Misschien, heel misschien, is het dan ook wel eerlijk en valt het allemaal wel mee :yesyes:
Wat is veel zuurder vind, is dat een auto uit 1988 nu moet wachten tot 2028 en dat daar g??n regeling voor is. Niet voor mij, want die ?32 per maand kan ik makkelijk missen, en bovendien ben ik niet anders gewend, maar je zou maar een Chevy Caprice hebben van 2500 kg :crazy2:
- V300 register
- Verbannen
-
Vergeet niet als die stil staat je ook een hoop aan je auto kunt doen he! Dat is ook hobby!
Anwb en volvoclub zijn niet verplicht. Volvoclub ga ik niet doen, omdat ik dan ook nergens naar toe kan met de auto, dus dat ga ik dan ook om het jaar doen. ANWB is niet verplicht maar wel erg handig, maar dat kan ik ook om het jaar gaan doen.
Het is dat je na gaat denken en denkt, nee nu wordt het wel erg duur. En dat denken veel mensen gezien dat ze niets uitgeven, dat ook weer door de overheid komt.
Maar dat de regeling werd aangepast is terecht. Wat inderdaad vaag is, is als je een 88,er hebt waar je vol voor kunt blijven betalen.... Dat is inderdaad niet zo heel eerlijk.
Ik moet eerst de regeling zien, maar ik vermoed dat je per jaar kunt kiezen, of alles vol betalen, of kwarttarief maar 3 maanden niet rijden.
Och op deze manier wordt hij vanzelf 40 jaar he...
Ik voorzie wel dat wat men denkt binnen te halen niet gehaald wordt... Het meeste wordt binnengehaald van de diesel rijders, dat is echt de grootste groep die structureel veel rijd. Deze zullen hoofdzakelijk de auto wegdoen, en een kleine benzineauto of zelfs geen auto terug nemen.
Al met al levert dat ook bijna niets op voor de schatkist.... Wel levert het meerwaarde voor het milieu op...
Verdient de modale mens 20 euro netto per uur? De jeugd heeft geen idee meer van de waarde van geld he...
- V300 register
- Verbannen
-
Markvictor;215934 schreef : Nee joh maar als je het zo zit te bekijken zijn de vaste lasten meer dan 1 euro p/k. Dat blijven ze trouwens wel als ik dit om het jaar doe, maar het wordt er wel een stuk betaalbaarder van.
Klopt, maar ik snap niet hoe het betaalbaarder wordt? Hoe minder je rijdt, hoe goedkoper het wordt klopt, maar waar wat heeft de kilometerprijs daar mee te maken? Die wordt net goedkoper als je m??r rijdt, maar onder aan de streep wordt het altijd duurder...
Markvictor;215934 schreef : Het is dat je na gaat denken en denkt, nee nu wordt het wel erg duur.
Klopt, maar de kunst is dan relativeren...
Markvictor;215934 schreef : Al met al levert dat ook bijna niets op voor de schatkist.... Wel levert het meerwaarde voor het milieu op...
Dat vermoeden hebben wij allemaal, we zullen zien. De oude diesels zullen nu wel gaan verdwijnen... De vraag is of wij het erg vinden dat de goedkooprijders worden gescheiden van de liefhebbers. Elk nadeel heeft zijn voordeel

Markvictor;215934 schreef : Verdient de modale mens 20 euro netto per uur? De jeugd heeft geen idee meer van de waarde van geld he...
Nouja, ik vind mezelf vrij modaal, dus ik heb voor het gemak mijn salaris genomen zonder jeugdloon. Dan kom je inderdaad rond die koers uit.
- V300 register
- Verbannen
-