Rekeningrijden zou er eerder ook zeker komen, was men het ook over eens.
Waarom is het er dan niet? Omdat iedereen wat anders wilde. Differentiatie naar voertuig, brandstof, gewicht (doenlijk, dat ligt vast), maar ook naar locatie, tijd etc. En dat is moeilijk, want dat moet gelogd, en dat was al een probleem toen de AVG niet ingevoerd was.
En de vraag is inderdaad: wat betekent het voo huidge MRB? accijns en BTW op brandstof. Hoe gaan ze dat doen voor buietnlandse kentekens, ook verplicht een kastje inbouwen?
Verder hebben die buitenlandn ook al e.e.a. ingevoerd, Hebben we straks dus 27 kastjes nodig om in de EU te mogen rijden?
Wat zou het toch fijn zijn als er gewoon een (1) EU kastje kwam waarmee je km-heffing, tol en zelfs milieuzones etc in hele EU kon doen.
Een systeem, en laat de beprijzing dan maar over aan de landen, regios etc.
Maar dat is mogeijk te gebruiksvriendelijk en (bestuurs(technisch te moeilijk.