Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2013 23:31 #927567 door E. van Oostveen
Een kwarttarief is voor mij nog te veel. Dat wordt dus alles massaal schorsen. Mijn vader zal of moeten betalen of geen auto meer rijden. Hij rijd nu belastingvrij in een auto (broer uit 1978) van mij (anders heb je erftoestanden bij overlijden etc.) Mijn Porsche uit 1981 maar schorsen, 340 tussentype schorsen, Opel Ascona uit 1983 (dat duurt nog 10 jaar) blijft maar geschorst. Verder een aantal auto's van boven 1985 en een paar van 1981. Dat wordt nog heel lang de auto's laten staan. In 10 jaar kan weer veel veranderen (verbetering economie, eurpese regelgeving: 30jaar bijvoorbeeld, etc.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2013 23:54 #927570 door E. van Oostveen
Voor een weduwe met 2 of drie kinderen lijkt me liften langs de snelweg weer een goed alternatief of regelen/smeken om mee te mogen rijden. Natuurlijk zullen mensen in Nederland gelijk stoppen en deze medemensen met veel plezier mee nemen. Daarvoor zijn toch al die normen/waarden, wetten en regelingen toch bedoeld?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2013 00:43 #927572 door V300 register

Erik;215510 schreef : Voor een weduwe met 2 of drie kinderen lijkt me liften langs de snelweg weer een goed alternatief of regelen/smeken om mee te mogen rijden. Natuurlijk zullen mensen in Nederland gelijk stoppen en deze medemensen met veel plezier mee nemen. Daarvoor zijn toch al die normen/waarden, wetten en regelingen toch bedoeld?

De weduwe met kinderen kan natturlijk ook met het OV... Mijn nicht is overigens weduwe en heeft kinderen, maar ook een baan en ze redt het prima.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2013 08:00 #927580 door V300 register
Er komt een kwarttarief voor benzine auto,s van voor 1 jan 1987 heb ik begrepen. Dit is een overgangsregeling waarmee men in de winter niet de weg op mag.

Voor gas en diesel komt er geen overgangsregeling. Aangezien gas rond de 1000 euro kost voor een 340, doe je er denk ik slim aan de installatie mocht deze wet worden aangenomen, er voor 1 jan uit te kieperen en af te laten melden.

Het tarief voor benzine met kwarttarief en waarmee men 3 maanden de weg niet op mag wordt maximaal 120 euro per jaar. Voor mijn auto bijvoorbeeld 96.

Tegen die tijd dus 98 maar goed.

Markwaarde van de benzine auto,s blijft redelijk in takt. De marktwaarde van een diesel 340, die eerst dik boven de 1000 noteerde, schat ik nu rond de 4 a 500 euro....

De marktwaarde van een 340 benzine na 87 die dus na 40 jaar belasting vrij wordt (volledig net zo als de rest) schat ik ook een paar honder euro lager in. Met andere woorden, een 340 van na 87 zal denk ik 300 euro minder waard worden dan er 1 van voor 87. Het is in het eerste jaar met de wegenbelasting al terug verdient.... 300 euro is dus een zeer klein verschil maar meer zal het ook niet worden.

Een volvo 340 gas kan nog orgineel gemaakt worden, de diesel 340 was al orgineel. Dat is wel jammer aan deze regeling, maar in feite kon het ook niet anders. Het is de kleinste groep, en hier in deze groep zit wel het meest grote percentage veel rijders. Dat gebeurde vroeger al in 1996, ik had 2 neven die op gas rijden in een oude auto. Dus dat buitenlander gedoe is onzin, het waren zelfs ook mercedessen! Haha, echt waar! Alleen dan geen diesel. Nederlanders doen dat net zo goed, alleen valt het wat minder op. Nu moet ik wel zeggen, dat ze niet met verschillende kleuren motorkappen en dergelijke rondreden, en een scheef nummerbord en dergelijke. Ze waren wel zuinig op de wagens.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2013 08:15 #927582 door Floris Schropp

Markvictor;215520 schreef : Er komt een kwarttarief voor benzine auto,s van voor 1 jan 1987 heb ik begrepen. Dit is een overgangsregeling waarmee men in de winter niet de weg op mag.

in de brief staat

Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto?s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto?s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto?s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto?s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973* tot en met 1987).

Dus voor heel 1987 geldt deze overgangsregeling nog (ook mijn 360 GLT van 2 jan 1987 :) ) zou ik zeggen?

*er staat 1963, maar dat is een typefout.

Ik haal er nog eens de schorsingskosten bij : burger.rdw.nl/schorsenofverlengen/Pages/default.aspx

Kosten schorsing:
? Personenvoertuigen tot 15 jaar en bedrijfswagens onder 3500 kg tot 15 jaar ? 73,00
? Bromfietsen ? 11,00
? Alle andere voertuigen ? 24,00
? Verlengen schorsing ? 24,00
? Verlengen schorsing bromfiets ? 11,00
? Opheffen schorsing ? 0,00
? Voertuigen (bromfietsen uitgezonderd) tot 15 jaar schorsen binnen een jaar na aanvang van de eerste schorsing ? 120,00

Dus, tussentijds schorsen en ontschorsen kost in ons geval (want ouder dan 15 jaar) slechts 24,-

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2013 08:27 #927585 door Kevin Kloosterman
Ja ik lees in alle berichten tot nu toe t/m 1987. Ben blij dat er nu ook duidelijkheid is dat de bussen en vrachtwagens hier ook gewoon onder vallen. Eerst de assurantiebelasting omhoog, toen ook nog MRB voor jonger dan 25 te pakken en nu ook nog 1/2 van ons wagenpark in de overgangsregeling. Dat is in 2 jaar tijd een lastenverzwaring van bijna 5000 euro! :( Het is jammer dat Mondriaan nooit een bus heeft ontworpen anders hadden we bakken met subsidie verkregen.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2013 08:29 #927586 door Erick Janssen (GAST)

Markvictor;215520 schreef : ......... Aangezien gas rond de 1000 euro kost voor een 340........

Het is ?1104,00 bij een rijklaar massa van 1114 kg [mijn auto tariefgroep 1051 - 1150 kg] en hier bij belastingdienst.nl kan je het uitrekenen

Markvictor;215520 schreef : .....doe je er denk ik slim aan de installatie mocht deze wet worden aangenomen, er voor 1 jan uit te kieperen en af te laten melden.......

denk er wel aan dat LPG per liter ? ?1,00 goedkoper is dan benzine

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-04-2013 08:40 #927588 door Mark Smeets

punkazz;215505 schreef :
Er wordt niets gezegd over kwarttarief & schorsen = in de stalling ermee.

Daar wordt wel iets over gezegd.

De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal ??n kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen ??n kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.

Dit stuk is mij niet helemaal duidelijk. Je mag dus niet het kwarttarrief betalen en de auto schorsen in 1 jaar? Maar wat als je auto nog geschorst is? En je ontschorst hem, moet je dan voor de rest van het jaar de volle mep betalen, en pas per 1 januari het kwarttarief?

Fran?ois;215504 schreef : Ik had toch ook wel graag gezien dat de overgangsregeling opschuift per jaar.
Dus niet alleen op 1 januari 2014 kijken welke benzine-auto's dan minstens 26
jaar zijn, maar ook op 1 januari 2015 benzine-auto's van minstens 27 jaar voor
het kwarttarief in aanmerking laten komen, en dus ook op 1 januari 2016 alle
benzine-auto's van minstens 28 jaar in aanmerking laten komen voor het
kwarttarief enz. tot 40 jaar.

Dat is toch hetzelfde? Een auto die op 1 januari 2014 26 jaar is, die is op 1 januari 2015 27 jaar.. ;)

Maar als ik het goed begrijp vallen dus alle auto's die op 1 januari 2014 26 jaar zijn (dus van max 31 december 87) in de overgangsregeling (kwarttarief), maar auto's die dan jonger zijn moeten gewoon wachten tot ze 40 jaar zijn? Dus de 240 van mijn pa van 6 januari 1988 moet de volle mep blijven betalen tot 6 januari 2028?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2013 08:55 #927589 door Floris Schropp

v0lv0freak;215528 schreef : Maar als ik het goed begrijp vallen dus alle auto's die op 1 januari 2014 26 jaar zijn (dus van max 31 december 87) in de overgangsregeling (kwarttarief), maar auto's die dan jonger zijn moeten gewoon wachten tot ze 40 jaar zijn? Dus de 240 van mijn pa van 6 januari 1988 moet de volle mep blijven betalen tot 6 januari 2028?

dat is hoe ik het snap ja.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-04-2013 08:59 #927590 door Mark Smeets

powerflux;215529 schreef : dat is hoe ik het snap ja.

Ok gunstig voor mij (mijn 360 is van 87). Ongunstig voor mijn pa :f

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC