Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 20:14 #927555 door V300 register
En voor LPG ook 30 jaar, waarom is er voor dieselaars en LPG geen kwarttarief? Dan blijven die oude Benzen tenminste op de weg en leveren ze nog i?ts op, anders weet iedereen toch al dat ze van de Hollandse wegen af gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 20:33 #927556 door V300 register
Daar heb je wel een punt, Maurits. Dit zou voor de toekomst wel eens kunnen
betekenen dat er straks geen klassiekers op Diesel meer zullen zijn.
Of zouden er mensen zijn die hun schuren gaan vullen met 190D's, Golfjes GTD,
Fiat Croma's, Renault 25 Diesel, Land Rover TDE, Peugeotjes 205 Diesel?
Zodat we in 2027 nog kunnen ervaren hoe het in de jaren '80 van de vorige
eeuw voelde om Diesel te rijden? Ik hoop stiekem van wel.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2013 20:58 #927557 door Kevin Kloosterman
Goed verhaal weer, meneer Weekers bedankt! Priv? heb ik er nog niet zo'n moeite mee met mijn 2 300'tjes. En dat we iets moeten betalen daar wil ik nog wel in mee gaan. Die 3 wintermaanden vind ik totale onzin voor mensen die geen stalling hebben!

Maar enig idee op welke brandstof een bus rijd? Ondanks de vele mailtjes en brieven die ik heb gestuurd nooit een reactie gehad over of ze even aan de bedrijfswagens willen denken die nu keihard aangepakt worden. Museumbussen van 55 jaar oud, ineens weer belasting gaan betalen? Kom op zeg! Het zijn zelf roerende monumenten van de gemeente Den Haag. Misschien moet meneer Weekers ook eens een rekening sturen aan Van Gogh, Rembrandt etc. voor het gebruik van de openbare muur in het Rijksmuseum? Dit is een hele zwarte dag voor museumbus Nederland... :( Ook ben ik zwaar teleurgesteld in de FEHAC, ondanks de vele mails is er in mijn ogen te weinig gedaan voor de bedrijfswagens die minstens zo belangrijk zijn voor ons mobiele erfgoed!

EDIT: Lees net dat er nog een overgangsregeling komt voor alles wat nu ouder is dan 26 jaar en op benzine rijd... En vervolgens dan wel ook de bussen en vrachtwagens erbij noemen. Ben benieuwd!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 21:06 #927558 door V300 register

De oude schorsingsregels blijven gewoon van kracht

volvofiel;215490 schreef : wie zegt nou dat die auto's gedurende die maanden geschorst moeten zijn?
ze mogen niet rijden, a la, maar meteen schorsen..?

AvdAkker;215491 schreef : dat is natuurlijk de makkelijkste manier om te controleren of er wel/niet mee gereden wordt

Ik vind dit nog niet duidelijk, moet je 'm nou schorsen of niet? Wat zijn de oude schorsingsregels? Moet je er ook elk jaar 24 euro voor neerleggen bijvoorbeeld?

Hm...ik vind drie maanden best wel lang voor een auto om stil te zetten. Ik rij 'm graag elk weekend lekker los + zekerheidje dat ik nooit met OV naar het werk moet als m'n andere auto het opgeeft; wat minimaal een half uur eerder opstaan betekent.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2013 22:25 #927561 door Floris Schropp
Actuele, van deze avond, brief van Weekers met een tikfout (1963 ipv 1973...)

www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/doc...g-mrb-oldtimers.html

En helaas geen duidelijkheid over wel/niet verplicht schorsen. Wel over LPG.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 22:49 #927562 door V300 register
Oei, dat gaat een discussie opleveren hier in huis.
Met het argument "hij is toch belastingvrij en kost dus nauwelijks iets aan vaste lasten" heb ik mijn vriendin ervan overtuigd dat er best een 3e auto bij kon.

3 maanden niet rijden vind ik niets, dat gaat dan het volle pond worden. Ook prima, als het geen geld mag kosten moet je geen hobby hebben/auto kopen.

En alleen maar meer reden om er de komende 11 jaar flink energie in te steken om 'm op de weg te houden en zo alsnog de belastingvrije status te behalen als ie 40 wordt.

En voor de echte liefhebbers komen er zo ontelbare oldtimers voor een schijntje op de markt!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 23:05 #927564 door V300 register
Ik had toch ook wel graag gezien dat de overgangsregeling opschuift per jaar.
Dus niet alleen op 1 januari 2014 kijken welke benzine-auto's dan minstens 26
jaar zijn, maar ook op 1 januari 2015 benzine-auto's van minstens 27 jaar voor
het kwarttarief in aanmerking laten komen, en dus ook op 1 januari 2016 alle
benzine-auto's van minstens 28 jaar in aanmerking laten komen voor het
kwarttarief enz. tot 40 jaar. Dan eindigt de overgangsregeling in 2028.
Nu legt men weer botweg de grens bij bouwjaar 1987. Alle jongere benzine
auto's zijn, totdat ze 40 jaar oud worden, het volle pond aan wegenbelasting
verschuldigd. Geen keuzemogelijkheid.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 23:13 #927565 door V300 register
Volgens mij geeft dit wel enigszins duidelijkheid over al dan niet verplicht schorsen tijdens de wintermaanden:

...dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Als [dit] kwarttarief van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Men kan overigens naast (1) het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om (2) de reguliere MRB te betalen of (3) de oldtimer te schorsen.

Oftewel of gewoon schorsen, of betalen, of kwarttarief en niet in de wintermaanden ermee rijden. Er wordt niets gezegd over kwarttarief & schorsen = in de stalling ermee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2013 23:13 #927566 door V300 register
Zoals ik het lees komen we met 26 jaar gewoon op het kwart tarief. Of nou in 2014 is of 2020.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC