Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Maurits Cassee;215221 schreef : Oh ik hoop vurig dat het optie 1 wordt, wat is daar tegen volgens de FEHAC?
dat er dan geen enkele meer 100% belastingvrij zou zijn en worden. toch lijkt het mij de meest haalbare?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
1. Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto?s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie.
2. Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor benzineauto?s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto?s van 40 jaar en ouder.
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar en ouder voor benzineauto?s en 40 jaar en ouder voor diesel- en LPG-auto?s).
4. Gehele vrijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij de oldtimer 30 dagen per jaar de weg op mag; dit moet digitaal gemeld worden).
6. Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto?s van 30 jaar en ouder.
- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;215223 schreef : dat er dan geen enkele meer 100% belastingvrij zou zijn en worden. toch lijkt het mij de meest haalbare?
Jawel, benzinerijders zijn 100% vrij alleen moet de toeslag wel betaald worden, niet meer dan terecht doordat dat de dagelijkse rijders zijn (meestal).
De mensen met een dikke vette Amerikaan hebben dan wel pech want die betalen dan wel LPG-toeslag wat nog altijd veel minder erg is dan iets wat op gewicht gebaseerd is.
Dat ze dan nu de grens in 1 klap naar 30 jaar knallen betekent dat ik dan 2 jaar weer wel moet betalen net als vele anderen en dat je altijd de LPG-/dieseltoeslag betaalt, maar goed dat vind ik zeer redelijk en het maakt de industrie tenminste niet kapot.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
General Custom;215239 schreef : Optie 5 en 6 vind ik ook best redelijk. Enkel alle voertuigen vanaf 40 jaar belastingvrij slaat ?cht de plank mis... In plaats van uit '86 worden de barrels uit '73 gehaald.
en dat zijn nog grotere vervuilers zeer zeker de diesels
- V300 register
- Verbannen
-
Nog een voordeel, als je echt heel weinig rijd op gas, dan kun je altijd nog je installatie eruit gooien. Zo,n amiricaan rijd snel 1 op 5 a 6 op benzine, niet echt geschikt als dagelijks modeltje lijkt me...
Zelfde geldt zelfs voor onze wagens. Natuurlijk kun je daar 20.000 km per jaar mee rijden, maar als je dan optelt wat je aan benzine acczijns hebt betaalt in vergelijking tot een zuinige auto heb je de wegenbelasting ook al 6 keer terug betaald...
Aangezien het dus simpel weg te duur is, wordt er minder gereden. Een nadeel zie ik wel in deze regeling. Vanaf halverwegen jaren 90 en daarna werden auto,s steeds zuiniger, dus dan wordt de auto steeds meer geschikt voor dagelijkse rijder, ook op benzine. In combinatie met dat de auto,s steeds degelijker werden. Dat probleem speelt nu nog lange na niet. Je zou dit op kunnen vangen door de grens op langdurige termijn naar 35 jaar te doen verplaatsen. Bedoel die halverwege jaren 80 auto,s blinken nu eenmaal niet uit in zuinigheid op benzine... Daar gaat niemand voor de lol veel in rijden, tenzij die geld genoeg heeft en het echt leuk vind. Zullen er weinigen zijn.
- V300 register
- Verbannen
-