Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 12:14 #927145 door V300 register
Ter verdediging van de FEHAC: vergeet niet dat dit a) ook vrijwilligers zijn, aan wie allerlei planbureaus en dergelijke NIET op afroep beschikbaar staan en b) zij niet alleen 'de klassieke personenauto' vertegenwoordigen, maar ook de clubs met trucks, bussen, tweewielers, mensen met ??n klassieker, mensen met tien klassiekers, Eenden, Lincolns, you name it.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 12:31 #927148 door V300 register
Ik denk dat heel wat mensen boos worden als alleen wagens van 40 jaar en ouder belasting vrij worden, en daaronder helemaal niets meer...

Dan zou de Fehac toch wel degelijk beter kunnen komen met een kwarttarief en 30 dagen kaart. Iets waar ik zelf ook aangedacht heb, toch lijkt het me onlogisch. Waarom? Dat kwarttarief kost voor onze wagens bijvoorbeeld 100 euro, maar die 30 dagen kaart moet ook zoiets voor betaald worden.

Kortom, voor lichte personenwagens zoals wij, is een 30 dagenkaart geen optie omdat je voor hetzelfde geld 1 jaar wegenbelasting betaald!

En vergeet niet de voordelen! Als ik de Fehac was, zou ik allang met de verzekeringsbranche gesproken hebben. Zo van he, weet je als die 30 dagen kaart erkomt, dan kan dat voor mensen die daar gebruik van maken wel eens logisch zijn dat de verzekeringspremie dik omlaag gaat...

Dan wordt het er zelfs voor mensen die weinig rijden die wel eens waar zo,n kaart kwijt zijn, niet tot amper duurder op. Dat was toch ook de bedoeling?

Nee als Weekers met een 1/4 tarief komt vanaf 30 jaar (maar dan echt 1/4 deel wat je normaal aan wegenbelasting kwijt bent, niet het bestelbusjestarief dus) dan vind ik het prima.

Ik denk dat dit voor de meeste mensen de beste oplossing is. Maar als het kwarttarief het bestelbusjes tarief is zoiets als de Fehac vertelt hoeft het van mij echt niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 12:32 #927149 door Floris Schropp

Maurits Cassee;215072 schreef : Goede link het het laatste voorstel lijkt mij erg goed, het wordt tijd dat de FEHAC niet tegenwerkt door het onderste uit de kan te willen maar zich voegt in de eisen en die zo positief mogelijk te benutten zoals in dat laatste voorstel.


idd. vrijwilligers of niet, je moet voor een compromis gaan en niet alleen maar NEE roepen. dat ze daar nu mee beginnen is wat laat..

v0lv0freak;215069 schreef : Nieuwe info: www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17/debat-f...ies-en-toezeggingen/


ik vind het laatste voorstel wel geschikt, als het dan wat moet zijn. Zelf mogen kiezen tussen dagen of kwarttarief. Dan kun je ook indelen met welke auto's je soms wil rijden en andere welke stil staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 12:48 #927151 door Kevin Kloosterman
Goed artikel. Blij dat men door heeft dat zware voertuigen onevenredig gepakt worden. Denk aan Keep them rolling met militaire vrachtwagens, natuurlijk de bus musea etc.

Overigens belachelijk dat schorsen niet mogelijk zou zijn bij kwartstarief.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-04-2013 12:59 #927152 door Mark Smeets

Kevin;215080 schreef : Overigens belachelijk dat schorsen niet mogelijk zou zijn bij kwartstarief.


Waar staat dit? Ik heb dit nergens in de brief van Weekers gelezen, dat bij kwarttarief schorsen niet mogelijk is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 13:20 #927154 door V300 register
Dat heeft de FEHAC gezegd. Dat is niet juist, waarschijnlijk is het wel financieel oninteressanter om te schorsen voor een half jaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 14:13 #927158 door V300 register
ze kunnen natuurlijk nooit schorsen uitsluiten omdat je ook niet alle jaren APK kan hebben bv op een restauratieproject. dat zou onzinnig zijn. ik las er in: kwartarief geldt voor het hele jaar dat kan je niet naderhand schorsen (met teruggaaf).
Keuze voor echt heelweinig rijders (zoals bv mijn aaidafke) 30 dagenkaart maar dan natuurlijk tegen overeenkomstig lagere kostprijs dan kwarttarief is ook niet verkeerd gedacht. Dat houdt de onkosten bij een verzamelingetje in de hand zonder dat je jaar op jaar aan het schorsen komt. En al met al krijgt de staat dan sowieso meer geld binnen dan nu.

Voor onze normale oude personenautootjes is de combinatie van laatstgenoemde opties m.i. prima te verteren en ik zou de FEHAC oproepen om daar maar mee akkoord te gaan. er is duidelijk te lezen dat het de regering alleen nog maar om de opbrengsten gaat dat is gelukkig eindelijk een zuivere discussie zonder vals miljeugezeik.

Vrachtwagens en ander zwaar hobby materieel zoals WO2 spul (op benzine!) apart uitonderhandelen en niet bij de personenwagenbulk meenemen dan komen we verder. en weet de handel ook eindelijk waar ze aan toe zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 14:34 #927159 door V300 register
Wat ik niet helemaal snap in dezen, is hoe het LANGER wegenbelasting laten betalen de staat geld KOST...? Volgens mij zijn alle voorstellen verdergaand dan de huidige regeling, dus zou het toch geld moeten OPLEVEREN?
Ik snap dat we niet de lang-leve-de-lol oplossing van 5 jaar geleden kunnen houden en ik denk ook dat de kwarttarief-of-dagenkaart-tot-40-jaar oplossing mogelijk het best haalbare is, maar ik kan er met mijn kop niet bij dat dit geld KOST, behalve dan voor autobezitters. Misschien kan iemand me dat uitleggen? Zonder dogma's, vooroordelen en/of gefrustreerde opmerkingen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-04-2013 14:40 #927160 door Mark Smeets
Er is 156 miljoen begroot om binnen te halen bij de oldtimerbezitters. Dus zodra men minder binnenhaalt, ' kost' dit geld op de begroting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 15:48 #927162 door Erick Janssen (GAST)
Ik kan me wel vinden met een kwarttarief voor auto?s van 30 tot 40 jaar maar dan moet er wel een overgangsregeling komen voor de auto's die nu MRB vrijstelling hebben en nog geen 30 jaar oud zijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD