Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 09:18 #927132 door Floris Schropp
BNR is degene die tot nu toe de radio-interviews met Weekers deed, dus dat zal wel kloppen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 10:30 #927134 door V300 register
Omdat ik hem hier en elders in de media nog niet voorbij heb zien komen, dit is de brief van Weekers aan de Tweede Kamer met zijn alternatieve voorstellen:
Rijksoverheid.nl

De tekst citeren gaat bijna niet op m'n telefoon maar wellicht kan iemand anders die hier plaatsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-04-2013 10:34 #927135 door Mark Smeets

powerflux;214956 schreef : www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publi...-voor-oldtimers.html

was nog niet gepost. in tegenstelling tot de 'uitleg' van de FEHAC* is dit w?l goed leesbaar.

*ja, ik blijf zeiken.

Maurits Cassee;215062 schreef : Omdat ik hem hier en elders in de media nog niet voorbij heb zien komen, dit is de brief van Weekers aan de Tweede Kamer met zijn alternatieve voorstellen:
Rijksoverheid.nl

De tekst citeren gaat bijna niet op m'n telefoon maar wellicht kan iemand anders die hier plaatsen.


stond 3 pagina's terug al ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 10:41 #927136 door V300 register
Oeps :+
Zit mijne inziens niet ??n beste voorstel tussen. Had het mooi gevonden als er een optie was voor 30 jaar betekent vrijstelling benzinetarief (zoals het idee was) maar dan zonder overgangsregeling en ??k voor auto's die nu nog niet 30 jaar oud zijn, dat geeft de echte liefhebbers de meeste speelruimte en dagelijks gebruik wordt 'gestraft' door betalen van de LPG/diesel toeslag.
In Weekers' voorstellen geldt dit pas vanaf 40 jaar, dat komt voor menig klassieker te laat aangezien het geld wat aan wegenbelasting moet worden besteed niet aan het behoud van de auto kan worden uitgegeven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 10:49 #927137 door V300 register
Zo nu de discussie een beetje is uitgewoed kunnen we in objectiviteit stellen dat:

- financien zich de voorgenomen en in het regeerakkoord opgevoerde inkomsten niet van het brood laat eten in deze krappe tijd, dat is tenminste wel eerlijker dan steeds weer ''miljeu'' te roepen.
- de gemakkelijkste=goedkoopste weg wordt gekozen om dat te realiseren
- ze daarbij gemakshalve geen boodschap hebben aan wat voor steekhoudende argumentatie via de FEHAC dan ook, idem de kamer want die gaat toch wel door de bocht op basis van benodigde bezuinigingen
- en tenslotte dat we echt niet zitten met die 100 eu per jaar kwarttarief die iedereen nu weer moet gaan betalen, hobby is hobby en de schade valt dan nog mee. overigens schorsen voor een heel jaar kan wel degelijk dus autos uit verzamelingen komen alleen nog 1 voor 1 om het jaar naar buiten (en musea hebben al ''buiten registratie'' status die zitten nergens mee). jammer maar helaas. Als dat het maximaal politiek haalbare is, nou ok dan moet het maar. The party is over boys.

Wel zuur voor historisch vrachtvervoer hobbyisten, ik ga er van uit dat de FEHAC daar nog wel wat aan kan doen want dat is een onbedoeld effect. En ja haal al die gastanks er maar weer uit he... voortschrijdend inzicht ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 11:11 #927139 door V300 register
Even geleend van rijksoverheid.nl

Dit is wel een goed voorstel. Er staat dat deze variant niet helpt om de vervuiling terug te dringen maar dat is niet waar. Want: de meeste dieselauto,s komen uit 1986 staat in dezelfde brief! Er staat ook wat die gemiddeld moeten betalen aan wegenbelasting als ze wel zouden moeten betalen: 2396 euro p/j. Als je dat weet, dan weet je ook dat heel die groepen die auto,s of zullen gaan schorsen , maar hebben ze daar plek voor om die 4 jaar weg te zetten? En dan alsnog, 1700 euro p/j kwijt zijn aan dieseltoeslag? Dat is veel te duur, dus ze doen die auto,s weg. Dat is makkelijk zat. Vergeet niet, dat vooral die mercedes 190 ed, veel kilo,s wegen dat je dus echt een boel duiten kwijt bent aan wegenbelasting. Ik denk dat die mensen die dergelijke auto,s rijden dat niet eens kunnen opbrengen!

Deze maatregel zou dus het milieu aanzienlijk ontlasten, en niet zo als gesteld wordt dat deze variant weinig doet om vervuilende wagens terug te dringen.


Variant ingebracht door de alliantie: Dit betreft het voorstel om de

leeftijdsgrens voor de MRB-vrijstelling per 1 januari 2014 in ??n keer te

verhogen naar auto?s van 30 jaar en ouder en heffen van LPG-toeslag en

dieseltoeslag in de structurele situatie.

Deze variant gaat gepaard met een zeer groot budgettair beslag dat ten

opzichte van Regeerakkoord richting ? 153 mln loopt. Voordeel van de variant

is dat leeftijdsgrens van 30 jaar versneld wordt gerealiseerd. Nadeel van de

variant is dat het structureel op hoofdlijnen overeenkomt met handhaving van

de huidige vrijstelling. Deze variant is uitvoerbaar. Deze variant doet weinig

om het gebruik van vervuilende auto?s terug te dringen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 11:37 #927140 door V300 register
Gromsound vat het goed samen. De opvatting van de FEHAC dat de invoering van een kwarttarief samen zou gaan met het onmogelijk maken van schorsing voor die voertuigen klopt dus niet. Invoering van een kwarttarief of iets vergelijkbaars is administratief het eenvoudigst (dus goedkoopst) en komt dan toch de groep tegemoet voor wie de regeling oorspronkelijk bedoeld was. Als de insteek moet zijn 'we betalen nu niets en willen dat zo houden' dan kom je toch helaas van een koude kermis thuis. Er is 150 miljoen voor geoormerkt, dat geld willen ze gewoon terugzien in de begroting (even los van de vraag of die 150 miljoen of wat daarvan overblijft ook gehaald wordt, al schijnt er rekening te zijn gehouden met derving door schorsing of algeheel van de weg verdwijnen van het voertuig).

FEHAC et al wijzen kilometerheffing voor klassiekers al jaren structureel af, al was het maar om oude auto's de inbouw van een kastje te besparen. Los daarvan vond ik de heffing zoals voorgesteld een verschrikkelijke wantoestand door de vele factoren en reeds betaalde belastingen die men er in wenste te verwerken, en die voor onze auto's zeer nadelig hadden uitgepakt (ook voor wie relatief weinig kilometers maakt). Privacy is dan nog tot daar aan toe, al wil ik niet onvermeld laten dat registratie van voertuigbewegingen en het gebruik daarvan door het politieapparaat en justitie past in de trend om grote vangnetten uit te gooien met als doel EEN dader te krijgen en niet DE dader. De huidige regels rondom gebruik van videobeelden (camera's van Rijkswaterstaat) voor opsporing worden structureel door de politie met voeten getreden en justitie (met minister Opstelten voorop) vindt het allemaal prima...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2013 12:06 #927143 door V300 register
Goede link het het laatste voorstel lijkt mij erg goed, het wordt tijd dat de FEHAC niet tegenwerkt door het onderste uit de kan te willen maar zich voegt in de eisen en die zo positief mogelijk te benutten zoals in dat laatste voorstel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 12:07 #927144 door 16673-dummy
Kijk aan.
En nou niet met z'n allen Weekers gaan afbranden, want hij doet ?cht zijn best. De transparantie/communicatie van hem/hen uit vind ik ook prima. 10x beter dan de Fehac.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD