Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 12:49 #927037 door Erick Janssen (GAST)

powerflux;214895 schreef : De 'oude regeling' (opbouwen naar 30 jaar, '86 en eerder blijft zoals het is) was van het kabinet hiervoor! Wist ik zelf ook helemaal niet meer, straal vergeten. Het huidige kabinet had als insteek 'de MRB-vrijstelling afschaffen'. Daar is nu protest tegen.

2 Fast 4 U;214928 schreef : dus ik houd mijn vrijstelling van MRB [bouwjaar 1986]?

vulvavolvo;214933 schreef : Dat is dus nog maar de vraag. Ik knijp hem ook als een ouwe dief.
Misschien moeten we er met zijn allen voor zorgen dat dit kabinet zo snel mogelijk gaat vallen. Overal wordt er geld bij ons weg gegraaid. Alles wordt kapot bezuinigd, bedrijven gaan failliet, mensen raken massaal werkeloos, inflatie, BTW-verhoging, voedselprijzen blijven stijgen etcetera.
Koopkracht is al behoorlijk afgenomen en blijft afnemen!

powerflux;214935 schreef : volgens deze nieuwe plannen (als ik de toelichting goed interpreteer) moet je nu weer tot 'ie 30 jaar is de volledige belasting betalen en vervolgens of 1/4 MRB of een dagenkaart. tevens is bij 1/4 MRB schorsen niet mogelijk.

kortom: de verzamelaar die het minst rijdt wordt het hardst getroffen.

:confused: Maar nu weten we nog niet of de originele vrijstelling van auto's t/m 1986 gehandhaafd blijft of dat die vrijstelling ook komt te vervallen. :wtf2:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
16-04-2013 12:53 #927038 door Mark Smeets

2 Fast 4 U;214963 schreef : :confused: Maar nu weten we nog niet of de originele vrijstelling van auto's t/m 1986 gehandhaafd blijft of dat die vrijstelling ook komt te vervallen. :wtf2:

Komt ook te vervallen, lijkt me vrij duidelijk en logisch.
in 2014 is je auto van 86 pas 28 jaar, dus nog 2 jaar belasting betalen tot zijn 30ste. En daarna is nog afwachten. dagenkaart, 1/4de tarief, iets anders?

Overigens, mocht de kamer geen van de alternatieven goedkeuren, dan gaan ze over tot het regeerakkoord --> gewoon iedereen 100% belasting.

Het kabinet heeft hiermee zijn bereidheid getoond om mee te denken in de
mogelijkheden voor een in budgettaire termen aanvaardbaar alternatief waarvan
de uitwerking kon worden meegenomen in het Belastingplan 2014 c.a. De
keerzijde daarvan is dat het stranden van het overleg tot gevolg heeft dat de
voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling, zoals aangekondigd in het
Regeerakkoord, zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Het kabinet laat
het aan de Kamer over deze afschaffing af te wegen tegen de besproken
alternatieven met de oldtimerbranche, waarbij de Kamer zich ervan bewust moet
zijn dat de alternatieven ook moeten worden voorzien van budgettaire dekking.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 13:03 #927039 door V300 register
Heeft de fehac of weekers naast elkaar liggen praten ofzo? Ja deze brief is echt duidelijk vanuit de overheid.

Variant 4 van 40 jaar en ouder is knudde. De dagenkaart is mijns inziens ook knude, daarbij is het toezicht camarabeelden. Met andere woorden, als je lekker in Belgi? rondtoert, is er niets aan de hand! Nauw ja, tolheffing dan he...
Daarbij staan camarabeelden veelal op snelwegen en dergelijke. Hoge uitvoeringskosten.

Alleen, laten we eerlijk zijn als we kijken naar de maatregel waarop die oorspronkelijk genomen is, milieu en niet vanwege financie?le overwegingen zo staat dat niet in het regeerakkoord, is het dus de bedoeling dat mensen die veel rijden, om de MRB te ontzien aangeslagen worden.

Dan heb ik wel een variantje: Benzine 30 jaar en ouder vrijgesteld, volledig. Gas en diesel, vol betalen. Klaar. Uitzondering: Oldtimer vrachtwagens op diesel, daar zou je een kwarttarief of dergelijke voor in kunnen voeren.

Waarom? Laten we eerlijk zijn 99,99% van de oltimer bezitters legt er geen gastank in voor het milieu, maar voor de centen. Die kan er dus ook gewoon uitgehaald worden jammer maar helaas.

Ja, maar de PVV heeft de vorige keer geregeld dat de MRB behouden bleef en van de SP is de motie. Kortom hoe haalbaar is dat in de eerste kamer?

Diesel rijders van wagens van 40 jaar en ouder zijn er momenteel amper in de personenwagens. Echter de huidige invoer van dieselwagens is puur om de MRB te omzeilen. Dus gewoon volledig belasten ze vervuilen ook het meest.

Zijn we gelijk van al die vervuilende zooi af...

Probleem opgelost, en dit past goed in het plaatje van Weekers, want dit haal je er financie?l gezien met zijn andere plannen ook uit.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
16-04-2013 13:03 #927040 door Mark Smeets

Markvictor;214885 schreef : 1 Ding is wel idioot: Schorsen is niet mogelijk bij kwarttarief. Je kunt me nu heel veel wijs maken, maar dat schorsen niet mogelijk is is dat voor het milieu? Met andere woorden, zorg maar dat je er veel in rijd, want schorsen mag niet!

Bij een 30 dagen kaart is de auto standaard geschorst, behalve op de dagen waarop je aangeeft te rijden. Mensen zonder eigen oprit kunnen geen 30 dagen kaart gebruiken:

Inherent aan deze variant is dat voor oldtimers die het gehele jaar
op de openbare weg worden gestald, MRB moet worden betaald. In de regel
zal het dan niet gaan om een kostbare oldtimer.

Dus heb je geen eigen oprit, heb je ook geen kostbare oldtimer ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 15:25 #927044 door V300 register
Ik begrijp nog steeds niet wat er tegen de Duitse oldtimerregeling in te brengen valt.
Volgens mij voldoet die regeling aan alle eisen die Weekers stelt.
Sterker nog, het levert geld op. De echte oldtimers blijven rijden.
Kosten 191 Euro voor een auto en 46 Euro voor een motor.
Je mag er altijd en overal mee rijden, als priv?-bezit.
Wie dan nog denkt met zijn oldtimer 20.000km per jaar te kunnen rijden,
betaalt een hogere verzekeringspremie (21% assurantiebelasting) en zal
over een aantal jaren de TUV of DEKRA keuring niet meer halen.
Mensen die met een oldtimer diesel rijden die maar net door de reguliere
APK komt, vallen onder het Duitse oldtimerregelement sowieso door de mand.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 15:30 #927045 door V300 register
Ik heb even dat PDFje doorgelezen:

"Variant ingebracht door de alliantie: Dit betreft het voorstel om de
leeftijdsgrens voor de MRB-vrijstelling per 1 januari 2014 in ??n keer te
verhogen naar auto?s van 30 jaar en ouder en heffen van LPG-toeslag en
dieseltoeslag in de structurele situatie.
Deze variant gaat gepaard met een zeer groot budgettair beslag dat ten
opzichte van Regeerakkoord richting ? 153 mln loopt. Voordeel van de variant
is dat leeftijdsgrens van 30 jaar versneld wordt gerealiseerd. Nadeel van de
variant is dat het structureel op hoofdlijnen overeenkomt met handhaving van
de huidige vrijstelling. Deze variant is uitvoerbaar. Deze variant doet weinig
om het gebruik van vervuilende auto?s terug te dringen."

Ik vind het onvoorstelbaar dat de alliantie dit als voorstel aanbiedt:
Waarom LPG-toeslag voor deze schone brandstof?
Bovendien is dit een typisch geval van tijdens het spel de spelregels veranderen. De alliantie had minimaal moeten inzetten op een overgangsregeling, zodat mensen niet gedupeerd worden!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 15:36 #927046 door V300 register
"Toezicht zou plaats moeten vinden op basis van
camerabeelden."
Hoe bedoel je Big Brother?
Van te voren moet je digitaal aangeven wanneer je gebruik wilt maken van je auto. Ja, het gevoel van vrijheid van autorijden wordt hiermee lekker ingeperkt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 15:37 #927047 door V300 register

vulvavolvo;214971 schreef : Ik vind het onvoorstelbaar dat de alliantie dit als voorstel aanbiedt:
Waarom LPG-toeslag voor deze schone brandstof?
Bovendien is dit een typisch geval van tijdens het spel de spelregels veranderen. De alliantie had minimaal moeten inzetten op een overgangsregeling, zodat mensen niet gedupeerd worden!

Het doel is de begroting rond te krijgen, niet om het milieu te sparen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 16:05 #927048 door V300 register

Lucluc;214973 schreef : Het doel is de begroting rond te krijgen, niet om het milieu te sparen.

Precies! Daarom is het ook zo'n bullshit! Het gaat ze om de centjes.
Keer op keer laten we ons voorliegen door onze regering.
Wie denkt dat corruptie slechts bestaat in bananenrepublieken heeft het mis. Alleen onze overheid in Nederland, maar ook Eu, zijn sluwer en weten het beter te verkopen. En wij als burger... wij kijken lijdzaam toe.
We zouden niet eens moeten onderhandelen met zulke leugenaars, maar er voor moeten zorgen dat dit kabinet snel gaat vallen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2013 16:09 #927049 door V300 register
Tja, je hebt een keuze als je gaat stemmen. Achteraf zeuren helpt meestal niet zo.

Overigens begrijp ik de gedachte heel goed: oldtimers zijn er als hobby. Die mensen hebben geld en kunnen best wat missen. Al denk ik dat het voor de restauratiebedrijfjes, garages en lpg-inbouwstations niet zo'n fijne boodschap is. Laat staan voor alle particulieren (en daar reken ik mezelf ook toe) die een auto weg moeten doen, die ineens niet zo veel waard meer is.

Maar ik herhaal het nog een keer: het is pas definitief als het voorstel door de Eerste Kamer is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC