Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2015 22:41 #150381 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Het zal toch niet zoiets van een verstopt benzinefiltertje kunnen zijn?

Geef de moed niet op als de basis goed is moet het in orde komen, wel frustrerend!

succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2015 12:04 #150385 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Welke factoren waren op het water anders dan op de trailer?
Draaide hij op dezelfde benzine bijvoorbeeld?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2015 19:10 #150395 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Ja, wat is er anders.... Oude benzine ..
Anders zou denken dat er iets met de aandrijfas mis is... Verroest lager/afdichting,
Gaat hij in neutraal makkelijk rond ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2015 14:22 #150415 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
om gek van te worden... maar houd moed, je Glastron en al het werk dat er in zit is het waard!
ben net als jij wel heel nieuwsgierig waar het nou uiteindelijk aan ligt!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-04-2015 19:09 #150427 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Een update met eindelijk beter/goed nieuws!

Vanochtend de eigenaar van Garage West (waar het blok gereviseerd is) op de boot gehad en samen gekeken naar wat er aan de hand is. Wilde zoals verwacht amper starten en niet lekker draaien. Afgesproken de boot weer naar de garage te brengen en de oude nokkenas terug te plaatsen aangezien de monteur twijfelde of deze nokkenas wel precies hetzelfde type is als de oude (dit verbaasde mij enorm ik was ervan overtuigd dat de nieuwe as 100% hetzelfde onderdeelnummer had).

Toen toch nog even geprobeerd een stukje te varen omdat de monteur wilde zien hoe hij onder last reageerde. Hij sloeg na 200 meter af en startte bijna niet. "hij klinkt heel erg alsof de timing niet goed staat" zei de monteur. Ik: "geef de verdeelkap maar een slinger misschien verandert er iets". Alsof er een ander blok ingehesen werd! Ineens was er goede reactie op het gas en veel meer power. "hij kan nog wel een stukje terug" - gedaan en ineens was het oude karakter van de motor weer terug. Binnen paar tellen in plane en makkelijk richting 60 km/h over het water. Toen weer terug gas eraf, kijken hoe hij stationair draaide.
1500 toeren. Iets teruggesteld naar 900-1000 toeren. Onrustig karakter en wat schudden bleven maar bij gas geven goede reactie en vol power. Ik ben voor nu meer dan tevreden. Hij is weer bruikbaar en als ik hem niet helemaal onderin de toeren houd maar net rond de 1500 (met versnelling/schroef ingeschakeld) vaart hij prima en draait de motor rustig. Ik merkte dat het vertrouwde kleppengetik ook weer terug was, het naaimachientje. Dit geluid had ik al een tijdje niet uit het blok horen komen.
Inmiddels waren we allebei wel heel benieuwd geworden op hoeveel graden de ontsteking nu dan stond aangezien deze al meerdere keren op het juiste tijdstip was gezet. Op het water hadden we er makkelijk 20 graden aan verdraaid dus we verwachtten een gekke waarde toen we met de stroboscoop keken. Niets minder waar; gewoon 12 graden voorontsteking..

Voorlopige conclusie:

1. onrustige loop bij stationair door afwijkende penta nokkenas? we gaan kijken welke er nu in zit en welke erin zat om te kijken of er verschil is.
2. afstellen van een bootmotor is echt alleen mogelijk op het water waarbij je trial & error kunt bepalen of je goed zit.
het verschil tussen een compleet onbruikbare niet startende motor en een powerkanon zat in dit geval in een aanpassing van de timing welke op de kant gewoon prima leek te staan.

Morgenavond met mijn vriendin een rondje varen, hopelijk het begin van een zonnige zomer op het water.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2015 19:14 #150428 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Geweldig nieuws na al deze ellende!
Blijft natuurlijk raar dat je de ontsteking zover hebt moeten verdraaien, is de ontsteking wel helemaal lekker?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-04-2015 19:16 #150429 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Joost Buiting" schreef:
Geweldig nieuws na al deze ellende!
Blijft natuurlijk raar dat je de ontsteking zover hebt moeten verdraaien, is de ontsteking wel helemaal lekker?


Vind ik ook! Een nieuwe 123 ontsteking is het. Hopelijk houdt ie zijn timing nu gewoon vast.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2015 19:17 #150430 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Met belangstelling gevolgd. Van harte gefeliciteerd.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2015 21:12 #150442 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Wat goed voor je Job, ik voel "plaatsvervangende opluchting". ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2015 22:51 #150451 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
TOPPIE!!!!!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD