Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Geef de moed niet op als de basis goed is moet het in orde komen, wel frustrerend!
succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Draaide hij op dezelfde benzine bijvoorbeeld?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Anders zou denken dat er iets met de aandrijfas mis is... Verroest lager/afdichting,
Gaat hij in neutraal makkelijk rond ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
ben net als jij wel heel nieuwsgierig waar het nou uiteindelijk aan ligt!
Groet, Hans
- Job Kraaij
- Junior lid
-
Vanochtend de eigenaar van Garage West (waar het blok gereviseerd is) op de boot gehad en samen gekeken naar wat er aan de hand is. Wilde zoals verwacht amper starten en niet lekker draaien. Afgesproken de boot weer naar de garage te brengen en de oude nokkenas terug te plaatsen aangezien de monteur twijfelde of deze nokkenas wel precies hetzelfde type is als de oude (dit verbaasde mij enorm ik was ervan overtuigd dat de nieuwe as 100% hetzelfde onderdeelnummer had).
Toen toch nog even geprobeerd een stukje te varen omdat de monteur wilde zien hoe hij onder last reageerde. Hij sloeg na 200 meter af en startte bijna niet. "hij klinkt heel erg alsof de timing niet goed staat" zei de monteur. Ik: "geef de verdeelkap maar een slinger misschien verandert er iets". Alsof er een ander blok ingehesen werd! Ineens was er goede reactie op het gas en veel meer power. "hij kan nog wel een stukje terug" - gedaan en ineens was het oude karakter van de motor weer terug. Binnen paar tellen in plane en makkelijk richting 60 km/h over het water. Toen weer terug gas eraf, kijken hoe hij stationair draaide.
1500 toeren. Iets teruggesteld naar 900-1000 toeren. Onrustig karakter en wat schudden bleven maar bij gas geven goede reactie en vol power. Ik ben voor nu meer dan tevreden. Hij is weer bruikbaar en als ik hem niet helemaal onderin de toeren houd maar net rond de 1500 (met versnelling/schroef ingeschakeld) vaart hij prima en draait de motor rustig. Ik merkte dat het vertrouwde kleppengetik ook weer terug was, het naaimachientje. Dit geluid had ik al een tijdje niet uit het blok horen komen.
Inmiddels waren we allebei wel heel benieuwd geworden op hoeveel graden de ontsteking nu dan stond aangezien deze al meerdere keren op het juiste tijdstip was gezet. Op het water hadden we er makkelijk 20 graden aan verdraaid dus we verwachtten een gekke waarde toen we met de stroboscoop keken. Niets minder waar; gewoon 12 graden voorontsteking..
Voorlopige conclusie:
1. onrustige loop bij stationair door afwijkende penta nokkenas? we gaan kijken welke er nu in zit en welke erin zat om te kijken of er verschil is.
2. afstellen van een bootmotor is echt alleen mogelijk op het water waarbij je trial & error kunt bepalen of je goed zit.
het verschil tussen een compleet onbruikbare niet startende motor en een powerkanon zat in dit geval in een aanpassing van de timing welke op de kant gewoon prima leek te staan.
Morgenavond met mijn vriendin een rondje varen, hopelijk het begin van een zonnige zomer op het water.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Blijft natuurlijk raar dat je de ontsteking zover hebt moeten verdraaien, is de ontsteking wel helemaal lekker?
- Job Kraaij
- Junior lid
-
"Joost Buiting" schreef:
Geweldig nieuws na al deze ellende!
Blijft natuurlijk raar dat je de ontsteking zover hebt moeten verdraaien, is de ontsteking wel helemaal lekker?
Vind ik ook! Een nieuwe 123 ontsteking is het. Hopelijk houdt ie zijn timing nu gewoon vast.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Paul Schaap
- Platinum lid
-

- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"